۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۶۱۲۴۰۳
هانی زاده:

انگلیس به دنبال شانه خالی کردن از تعهدات برجامی است

انگلیس به دنبال شانه خالی کردن از تعهدات برجامی است
هانی زاده با اشاره به اینکه توقیف نفتکش ایرانی راهزنی دریایی است، گفت: انگلیس در پی آن است تا از تعهدات خود در برجام شانه خالی کند.
حسن هانی زاده، تحلیلگر مسائل بین الملل، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، اقدام نیروی دریایی سلطنتی انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل الطارق را راهزنی دریایی برشمرد و گفت: انگلیس با چنین اقدامی که تاکنون کمتر در تاریخ دریانوردی جهان اتفاق افتاده است، همه قوانین بین المللی به ویژه قوانین دریایی را زیرپا گذاشت.

تحللیگر مسائل بین الملل افزود: انگلیس با این اقدام شرایطی فراهم نمود که ایران در آینده بناچار عکس العمل متقابلی نشان دهد، اما ایران اسلامی در وهله نخست به شورای امنیت شکایت خواهد کرد و مدارک و مستندانی ارائه می‌کند که انگلیس قوانین بین المللی را زیر پا گذاشته است.

معاون سیاسی شبکه جهانی الاهواز ادامه داد: نفتکش از آب‌های اقلیمی اسپانیا در تنگه جبل الطارق عبور می‌کرد که از سوی نیروی دریایی سلطنتی انگلیس و با اشاره آمریکا توقیف شد و هزینه توقیف آن ۱۳ هزار دلار است که بر جمهوری اسلامی تحمیل می‌شود.

هانی زاده با بیان اینکه انگلیس باید غرامت توقیف نفتکش را بپردازد، بیان داشت: چنین اقدامی سیاست فشار و چانه زنی آمریکا و انگلیس علیه ایران است تا از یک سو با فشار‌های نظامی و اعمال تحریم‌های اقتصادی، صادرات نفت و توقیف کشتی ها، ایران وادار به تسلیم در برابر آمریکا بکنند.

وی با بیان اینکه غربی‌ها خواهان وادار کردن ایران به مذاکره ذلت بار با آمریکا هستند، عنوان داشت: ایران برگ‌های برنده زیادی در اختیار دارد که اگر نفتکش توقیف شده در فرایند زمانی کوتاه رفع توقیف نشود، ایران می‌تواند کشتی‌های حامل نفت برای اروپایی‌ها را در تنگه هرمز توقیف بکند.

تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به اینکه انگلیس در پی وادار کردن ایران به عکس العمل شتابزده است، تصریح کرد: انگلیس در پی آن است تا از تعهدات خود در برجام شانه خالی کند./۹۴۵۶/ت210/ب1
حاتم شرفی
ارسال نظرات