۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۶۱۲۴۳۶
نوشتاری از عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم؛

صدای تهاجم فرهنگی و گوش ناشنوای بروکراسی‌

صدای تهاجم فرهنگی و گوش ناشنوای بروکراسی‌
در بسیاری از مواقع؛ نهادها و سازمان‌های فرهنگی ما در گیر و دار بروکراسی های اداری گرفتارند و نمی توانند ماموریت های مهم و فرهنگی کشور را به سر منزل مقصود برسانند.

باشگاه نویسندگان حوزوی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدمحمدحسین هاشمیان*

مقام معظم رهبری در سال های اخیر تماما عرصه فرهنگ را در چارچوب استعاره های جنگی و نظامی می نگرند. از تعبیری که ایشان در دهه 70 با نام تهاجم فرهنگی بود آغاز و بعدها به ناتوی فرهنگی ارتقا پیدا کرد. این ها تعابیر جنگی است و کشور حقیقتا در جنگ نرم قرار دارد.

 این جنگ، یک حرکت نمایشی و یا حتی کوتاه مدت نیست بلکه یک جنگ واقعی است؛ اما در لایه های پنهان و طبیعتا این جنگ نیز اقتضائات خاص خود و فعالان و کنشگران و بازیگران خاص خود را دارد.

امروزه نیز ادبیات جنگی و رزمی همانطور که در جنگ سخت به کار برده می شود در جنگ نرم نیز این ادبیات بازتولید می شود مانند تعبیر آتش به اختیار.

این تعبیر بدین معنا است که امروز دیگر اینگونه نیست که بسیاری از فعالان و کنشگران فرهنگی معطل بمانند تا در حوزه فرهنگ یک سازمان کار برنامه ریزی و سازماندهی را انجام دهد و به فعالیت های آن کارها جهت بدهد. تا روند این اتفاق در قالب بروکراسی های کُند سازمان های فرهنگی رقم بخورد چه بسا ما شاهد آسیب های جدی از سوی تهاجم فرهنگی دشمن خواهیم بود؛ از این رو ضرورت دارد در فضای مجازی این تعبیر به صورت جدی پیاده شود.

آتش به اختیار را می توان عمل به آیه شریفه «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى» دانست. این که واقعا هرکسی البته با بصیرت و با درک به هنگام و صحیح از شرایط زمانی و مکانی و تکلیفش وارد صحنه شود و تکلیف خود را برای کسب رضای الهی انجام بدهد؛ این تعبیر حقیقتا در فضای امروز که جنگ نرم در بخش فرهنگ حاکم است کاملا تعریف بجا و متقنی است.

یکی از دلایلی که رهبر انقلاب این تعبیر را به کار برده اند این است که آن طور که بایسته و شایسته است، فعالان سازمانی حوزه اجرا، برنامه های فرهنگی را خیلی جدی نمی گیرند. در بسیاری از مواقع؛ نهادها و سازمان‌های فرهنگی ما در گیر و دار بروکراسی های اداری گرفتارند و نمی توانند ماموریت های مهم و فرهنگی کشور را به سر منزل مقصود برسانند.

نتیجه اینکه عمل بهنگام و به اندازه و با شناخت کامل که در حقیقت همان بصیرت است، می توانیم در عرصه آتش به اختیار، یک حرکت تمیز فرهنگی هم در حوزه سیاستگذاری و هم در حوزه اجرا از خود بروز دهیم./829/ی703/س

* عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی و مدیر گروه مدیریت راهبردی فرهنگ دانشگاه باقرالعلوم(ع)

محمد مهدی مرادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱
فرمان آتش به اختیار به جوانان در راستای ظهور است.
1
0
طلاب انقلابی
Iran, Islamic Republic of
۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲
کار فرهنگی با بخشنامه و دستورالعمل عملیاتی نمی‌شود.
0
0
زمین را صالحان به ارث می برند
Iran, Islamic Republic of
۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴
مگر سازمان های فرهنگی و متولیان امور فرهنگی با بودجه های میلیاردی وظیفه اشان فراموش می شود؟
علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تهاجم فرهنگی و مقابله با آن در راستای آتش به اختیار ، این سوال در ذهن متبادر می‌شود که مسؤولان امر چه راهبردی را تا کنون در این زمینه اتخاذ کرده‌اند؟
1
0
محمد از تهران
Iran, Islamic Republic of
۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
سنگین بودن بروکراسی اداری امری طبیعی است.
من معتقدم عدم پویایی و عدم مبارزه با هجمه‌های نرم رسانه های دشمن توسط دستگاه‌های فرهنگی دولتی که دارای ساختار‌های اداری عریض و طویل و بودجه‌های کلان هستند، این سوال را در ذهن متبادرمی‌کند که آیا بی توجهی به تذکرات مکرر رهبری و مشاهدات عینی، وادادگی در این عرصه، ناشی از کند بودن دستگاه رسمی فرهنگی کشور است یا بی مسئولیتی عامدانه است؟
0
0
نور الله بهرامی
Iran, Islamic Republic of
۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶
در مسائل فرهنگی ما امر به آتش به اختیار شده ایم و افراد دارای مدارج بالاتر، کارشان در این زمینه نیز مهم تر و خطیرتر است.
1
0
لاله رخ افضلی
Iran, Islamic Republic of
۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
البته باید مواظب سوء استفاده کننده ها درباره این فرمان باشیم.
افرادی هستند که در هر شرایطی مخصوصا در صورت بروز بی نظمی و بلبشو در پرتو آتش باختیار دنبال کسب منافع خودشان هستند.
منظور من انقلابی نماها در هر لباس است.
1
0
وهرز نویدی
Iran, Islamic Republic of
۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۶
قدرت امریکا رو به زوال است.
سال‌های آغازین این قرن حدّ اعلای امپراطوری آمریکا بود.
0
0