۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۸
کد خبر: ۶۱۲۴۴۲
کارشناس مسائل غرب آسیا:

کاهش تعهدات برجامی به معنای خروج از برجام نیست

کاهش تعهدات برجامی به معنای خروج از برجام نیست
رویوران با بیان اینکه انجام تعهدات برجامی از سوی ایران برای جلب اعتماد بین المللی است، گفت: جمهوری اسلامی پس از تعلیق یک تعهد برجامی به سوی معاهده NPT حرکت می‌کند.
حسين رویوران، کارشناس مسائل غرب آسیا، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، پیرامون آغاز گام دوم برجامی در خصوص کاهش تعهدات هسته‌ای خود از جمله افزایش سطح غنی سازی به میزان مورد نیاز اظهار داشت: این اقدام براساس اصل ۲۶ و ۳۶ از توافق نامه برجام است؛ چرا که در برجام ذکر شده در صورت عدم پایبندی سایر اعضا، ایران می‌تواند بسیاری از اقدامات دواطلبانه خود را تعلیق کند.

کارشناس مسائل غرب اسیا با اشاره به معاهده‌های NPT  و برجام بیان داشت: در NPT برای حفظ جهان عاری از تسلیحات هسته‌ای یک سری مقررات وضع شده است با این حال همه کشور‌ها و اعضای آن در استفاده از تکنولوژی مسالمت آمیز هسته‌ای بهره‌مند هستند؛ از سوی دیگر ما در برجام ذخیره اورانیوم غنی شده «۳/۶۷درصد» را به عنوان پذیرفتیم در حالی که طبق  NPT تا جایی که غنی سازی صلح آمیز بیان شده مجاز به ذخیره سازی هستیم.

رویوران با بیان اینکه انجام تعهدات برجامی از سوی جمهوری اسلامی برای جلب اعتماد بین المللی است، عنوان داشت: جمهوری اسلامی پس از تعلیق یک تعهد برجامی به سوی معاهده NPT حرکت می‌کند؛ پس چنین سخنی به معنای آن است که ایران در چارچوب قوانین بین الملل بوده و تصور برخی‌ها مبنی بر خروج ایران درست نیست.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی برخی اقدامات داوطلبانه را به صورت مشروط انجام داده است، افزود: خروج آمریکا از برجام و عدم هرگونه اقدام از سوی اروپایی‌ها به توافقات برجام سبب شد تا جمهوری اسلامی به عنوان یک حق مشروع، گام دوم برجام در خصوص کاهش تعهدات هسته‌ای خود را بردارد.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به افزایش سطح و کمیت غنی سازی اورانیوم و کمیت آب سنگین خاطرنشان کرد: در این موارد برگشت پذیر بیان داشتیم در صورت پایبندی اروپایی‌ها به اجرای توافقات برجام، پایبند خواهیم ماند و بسیاری از توافقات را اجر می‌کنیم در غیر این صورت بند‌های دیگری به تعلیق در خواهد آمد.

رویوران ادامه داد: اگر جمهوری اسلامی نخستین ناقض کننده برجام نام می‌گرفت همه تحریم‌ها براساس ۱۱ قطعنامه شورای امنیت باز می‌گشت و تحریم جهانی می‌شدیم؛ اما امروزه چنین بحثی مطرح نیست بلکه اروپایی‌ها اقدام ایران در کاهش تعهدات را قابل درک توصیف و اعلام داشتند این اقدام به هیچ وجه تهدیدکننده صلح جهانی نیست.

وی بیان داشت: آقای روحانی در تماس تلفنی با مکرون بصورت مفصل عنوان کرد که آنچه از سوی ایران روی داده یک پایبندی کامل که ۱۵ گزارش آژانس نیز دال بر آن است؛ اما اروپایی‌ها به تعهدات عمل نکرده و در برابر بی تعهدی‌های آمریکایی‌ها اقدام نمی‌کنند.

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: اروپایی‌ها اگر نمی‌توانند به وظایف شان در برجام عمل کنند، نباید تعهد بدهند و چرا امضا کردند؟.

رویوران کاهش تعهدات برجامی را حق جمهوری اسلامی برشمرد و افزود: اقدامات ایران تحریک آمیز نبوده و هیچ واکنشی را از سوی اروپا نخواهیم داد همچنین اقدام آمریکا در دعوت از اعضای شورای حکام امنیت به بهانه نقض برخی بند‌های برجام از سوی ایران برای برگزاری جلسه خنده دار است چرا که آمریکا ناقض همه برجام محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه کاهش تعهدات برجامی ایران بسیار حکیمانه، مقبول و عاقلانه است، گفت: کاهش تعهدات برجامی ایران،علی رغم تنش زا بودن غرب آسیا، شرایط تنش در منطقه را تحریک و شعله ور نمی‌کند و بهانه به دشمن برای افزایش تنش نخواهد داد./۹۴۵۶/ت210/ب1
حاتم شرفی
ارسال نظرات