۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۶۱۲۴۹۳
واکنش‌ها به جاسوسی یک مقام عراقی برای سیا؛

درخواست برای تعطیلی سفارت و اخراج نظامیان آمریکا

درخواست برای تعطیلی سفارت و اخراج نظامیان آمریکا
با اعلام خبری مبنی بر جاسوسی یک افسر عالی رتبه نظامی عراق برای سازمان جاسوسی آمریکا، دولت و سیاستمداران عراقی بر لزوم تسریع در خروج نیروهای آمریکایی از عراق تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری رسا، انتشار اخبار جاسوسی یک مسؤول عالی رتبه نظامی و امنیتی در عراق برای سازمان جاسوسی آمریکا تحرکات گسترده‌ای را در  داخل این کشور به راه انداخته و علاوه بر تاکید بر لزوم بررسی هوشیاری‌های امنیتی در میان مقامات عالی رتبه، موج تنفر عمومی از آمریکا را در کشور افزایش داده است. به گونه‌ای که افکار عمومی و بسیاری از شخصیت‌های سیاسی عراق بر لزوم تسریع در روند اخراج نیروهای آمریکایی از عراق تاکید کرده و برخی نیز خواستار تعطیلی سفارت آمریکا در عراق شده‌اند.

سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق: آمریکا به دنبال فراری دادن جاسوس خود است

در همین رابطه محمد محیی سخنگوی گردان‌های حزب الله عراق در گفتگوی تلویزیونی با شبکه المیادین تاکید کرد که سفارت آمریکا در این کشور برای تبرئه محمود الفلاحی فرمانده عملیات استان الانبار وارد عمل شده تا بتواند وی را به خارج از کشور فراری دهد. وی همچنین تأکید کرد که سفارت آمریکا در فعالیت‌های کمیته تحقیق در این پرونده که از سوی وزارت دفاع عراق دستگیر شده نیز مداخله می‌کند.

محمد محیی تاکید کرد که افشای برخی اطلاعات در خصوص جاسوسی محمود الفلاحی برای سرویس‌های اطلاعات مرکزی آمریکا را در داخل عراق شوکی را ایجاد کرده است. وی در گفتگو با برنامه تلویزیونی «المسائیة» تاکید کرد که سفارت آمریکا در عراق وارد عمل شده تا بتواند الفلاحی را تبرئه کرده و در نهایت او را به خارج از کشور فراری دهد.

وی همچنین تأکید کرد که سفارت آمریکا در ادامه به دنبال تاثیرگذاری در روند تحقیقات در پرونده الفلاحی است تا بتواند نتایج این پرونده را منحرف کند و در فعالیت‌های کمیته تحقیق وزارت دفاع عراق نیز مداخله نماید.

محیی تاکید کرد که باید اقدامات سفارت آمریکا به علت نقش مشکوک آن در این پرونده و همچنین نقش نیروهای آمریکایی در این کشور محکوم شود. وی ادامه داد: « ما از زمان ورود آمریکایی‌ها به عراق به علت جنایت‌هایی که آنها مرتکب شده‌اند در تقابل با واشنگتن قرار داریم.» وی ابراز داشت که نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد یا با این کشور به صورت مسالمت‌آمیز تعامل داشت.

حسین علاوی فعال آکادمیک عراقی نیز در گفتگو با المیادین تاکید کرد: ما منتظر گزارش فنی هستیم که قرار است در رابطه با تحلیل نوار صوتی صادر شود. وی تاکید کرد که در صورت قطعی شدن تعامل الفلاحی با آمریکایی‌ها قانون سرنوشت افسر مربوط را مشخص میکند. وی در عین حال تاکید کرد که باید برای رعایت بی‌طرفی گزارش، نظارت بر فعالیت‌های کمیته تحقیق انجام شود.

در پی انتشار یک نوار صوتی از سوی رسانه‌های محور مقاومت در عراق در خصوص ارتباط تلفنی الفلاحی با یکی از مزدوران سرویس‌های جاسوسی آمریکا، سرتیپ نجاح حسن علی الشمری وزیر دفاع عراق اعلام کرد که کمیته تحقیقی را در این خصوص تشکیل می دهد. وزارت دفاع عراق با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که هدف از تشکیل این کمیته خدمت به منافع عمومی و نشان دادن واقعیت‌ها برای حفظ امنیت کشور است.

در این نوار صوتی، الفلاحی جزئیات فعالیت‌های ارتش و نیروهای مقاومت عراق به ویژه گردان‌های حزب‌الله را برای ارتش آمریکا تشریح می‌کند.

حزب‌الله عراق: سفارت آمریکا را ببندید

نیروهای مقاومت اسلامی گردان‌های حزب الله دیروز نیز با صدور بیانیه‌ای خواستار تعطیلی مقر سفارت آمریکا در بغداد و اخراج سفیر آمریکا از عراق شدند.

این گردان‌ها با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: رسوایی جاسوسی که شبکه اطلاع‌‌رسانی مقاومت با دلائل موثق از آن خبر داد؛ شوک بزرگی برای مردم عراق و نهادهای نظامی بود و در عین حال این اطلاعات؛ نقش تخریبی و جاسوسی و توطئه‌آمیزسفارت آمریکا با رژیم صهیونیستی علیه عراق و نیروهای ملی و مبارز را فاش کرد.

گردان‌های حزب‌الله افزودند: این رسوایی از حضور نظامی آمریکا در عراق و اهدافش پرده برداشت و اینکه اهداف آنان آموزشی ، مشاوره یا مقابله با داعش آنگونه که ادعا می کنند نیست بلکه برای مبارزه با گروههای مقاومت و حمایت از فعالیت‌های جنایتکارانه و اجرای آن برای تضعیف تخریب عراق است.

این گردان‌ها تاکید کردند: از این رو دولت عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح باید تحقیقات گسترده‌ای برای شناسایی باندهای جاسوسی مرتبط با سازمان جاسوسی آمریکا و صهیونیست‌ها تشکیل دهد.

بر اساس این بیانیه دولت وظیفه دارد تعداد حملات به نیروهای نظامی و گروههای مقاومت به ویژه حمله به گردان‌های حزب‌الله در مرزهای عراق و سوریه را در سال گذشته که 19 شهید به دنبال داشت را دنبال کند و آمریکا را متهم کرده و این کشور را مسئول مستقیم آن بداند و واشنگتن را مجازات کرده و ضد این کشور اعلام جرم کند.

گروه‌های جهادی و مردمی عراق: سفیر آمریکا باید اخراج شود

نیروهای ملی و جهادی و گروههای مردمی و عشایری نیز خواستار غرامت دادن به خانواده شهدا و آسیب دیدگان و اخراج سفیر و تعطیلی سفارت شرارت آمریکا شدند.

ائتلاف فتح نیز دیروز یکشنبه از دست داشتن شماری از فرماندهان عملیات در این خیانت و جاسوسی برای نیروهای ائتلاف بین‌المللی و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا برای انتقال اطلاعات از پایگاههای الحشد الشعبی خبر داد و اعلام کرد: درز فایل صوتی سرلشکر محمود الفلاحی فرمانده عملیات الانبار بر وجود باندی از افسران خبر می‌دهد که در خیانت و جاسوسی دست دارند.

کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق روز شنبه از دولت فدرال خواست تا برای جلوگیری از خروج الفلاحی از عراق؛ فرودگاهها و ورودی‌ها را ببندند.

سازمان بدر: آمریکا باید محاکمه شود/ فعالیت‌های سفارت آمریکا محدود شود

همچنین حامد عباس الموسوی نماینده پارلمان عراق از فراکسیون بدر از عادل عبدالمهدی نخست وزیر این کشور و فرمانده کل نیروهای مسلح خواست تا در خصوص مطالب منتشر شده در نوار صوتی منسوب به الفلاحی سهل انگاری نکند. الموسوی با صدور بیانیه‌ای که سایت فرات نیوز آن را منتشر کرده، اعلام کرد که رسانه های ارتباط جمعی و کانال‌های ماهواره ای طی دو روز گذشته نوارهای صوتی و گفتگوهای منسوب به فرمانده عملیات استان الانبار را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد وی برای سرویس‌های جاسوسی آمریکا و نیروهای الحشد الشعبی و نیروهای امنیتی عراق از طریق یک میانجی عراقی جاسوسی می‌کرد.

وی در بیانیه خود با قدردانی از جانفشانی‌های گسترده ارتش عراق به ویژه در درگیری ضد گروه تروریستی داعش در کنار نیروهای الحشد الشعبی و نیروهای امنیتی دیگر، از دولت خواست تا در این موضوع سهل‌انگاری نکرده و آن را کم‌اهمیت نشان ندهد و الفلاحی را حفظ کند و به طرف‌های مختلف اجازه ارتباط و تماس با او را ندهد و او در تحرکات خود آزادی عمل نداشته باشد و تحقیقات فوری از سوی طرف‌های عالی رتبه در خصوص جرائم منتسب به وی انجام شود.

این بیانیه تاکید کرد که در صورتی که این جرم اثبات شود، مجازات قطعی الفلاحی خیانت بزرگ به کشور بوده و حکم وی اعدام خواهد بود. چرا که کشورهای دیگر در دنیا کارمندان ساده یا شهروندان عادی را در صورت اثبات جاسوسی برای کشور دیگر اعدام می‌کنند، چه برسد به این که متهم فرمانده عملیات بوده و از دقیق‌ترین جزئیات موسسات نظامی و نیروهای امنیتی اطلاعات داشته باشد. همچنین باید تمامی سرنخ‌های عملیاتی و راهکارهای جاسوسی این افراد پیگیری شده و شبکه های جاسوسی مرتبط نیز رصد شوند.

عباس الموسوی در بیانیه خود را از دولت عراق خواست تا فرماندهان امنیتی را زیر نظر داشته باشد و دستورات قاطعی برای محدود کردن ارتباط آنها صادر کند و به آنها اجازه دیدار در سفارتخانه ها و ملاقات با هیئت‌های خارجی جز در صورت اطلاع دولت و زیر نظر آنها را ندهد تا بتواند حاکمیت و تمامیت ارضی دولت را حفظ کند و در مورد افشای برنامه‌ها و اسرار نظامی کشور سهل‌انگاری نداشته باشد.

وی همچنین خواستار محاکمه آمریکا بر اساس قوانین و منشورهای بین‌المللی و جلوگیری از مداخله سفارتخانه این کشور در امور داخلی عراق شده و تاکید کرد که باید حرکات نیروهای آمریکایی تحت نظارت قرار گیرد و پایگاههای نظامی این کشور رصد شود و جز در سایه موافقت و هماهنگی دولت عراق اجازه فعالیت به آنها داده نشود.

فراکسیون پارلمانی صادقون: لزوم خروج سریع‌تر نیروهای آمریکایی از عراق

حسن سالم نماینده مجلس عضو فراکسیون پارلمانی صادقون روز شنبه در واکنش به جاسوسی فرمانده عملیات استان الانبار برای سازمان جاسوسی cia اعلام کرد که این اقدام برای محکوم کردن وی به خیانت بزرگ ضد کشور کافی است. سالم، الفلاحی را مسئول ریخته شدن خون مردم عراق در نتیجه موشک باران نیروهای آمریکایی دانست.

وی با صدور بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در اختیار پایگاه خبری السومریه نیوز قرار گرفت، اعلام کرد که الفلاحی اطلاعات جزئیات مراکز و یگان‌های ارتش و نیروهای الحشد الشعبی را در اختیار آمریکا قرار می‌داد تا آنها بتوانند این مراکز را موشک‌باران کنند. این دلایل درخصوص اتهام الفلاحی به خیانت بزرگ ضد کشور کافی است.

این مقام سیاسی عراق تأکید کرد که اقدامات آمریکا در تهدید عراق و جاسوسی از این کشور و هدف قرار دادن مواضع امنیتی و نظامی عراق، لزوم تسریع در بررسی خروج نیروهای آمریکایی از عراق از سوی دولت و پارلمان را ملموس‌تر می‌کند.

کریم علیوی عضو کمیسیون امنیتی و دفاعی در پارلمان عراق نیز تاکید کرد که این کمیسیون محمود الفلاحی را طی هفته جاری احضار می‌کند تا از او در خصوص این نوار صوتی تحقیق شود.

جنبش النجباء عراق نیز با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: آنچه ما درباره جاسوسی فرمانده عملیات الانبار با نیروهای آمریکایی شنیده‌ایم،‌ کمتر از آن چیزی است که از او درباره فریب نیروهای عراقی گفته می‌شود./847/ب

منبع: تسنیم

ارسال نظرات