۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۹
کد خبر: ۶۱۲۴۹۷
رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی:

صبر بر مصائب عیار معنویت انسان را افزایش می دهد

صبر بر مصائب عیار معنویت انسان را افزایش می دهد
رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: بنا به فرموده مولای متقیان صبر بر مصائب جهان‌بینی انسان را وسیع کرده و عیار معنویت او را افزایش می دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در نشست شورای هماهنگی گرامیداشت دهه کرامت استان، اظهار کرد: بنا به فرموده امام علی(ع) کسی طعم دین را می چشد که فهم عمیق دین، صبر بر مصیبت ها و تلاش برای معاش داشته باشد.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی اضافه کرد: در این حدیث، بعد از تفقه در دین، دومین نکته «وَ الصَّبْرُ عَلَی الْمَصَائِبِ» است؛ زیرا دین‌داری سختی دارد و کسی که می‌خواهد دین‌داری کند نباید در برابر سختی‌ها و دشواری‌ها از کوره در برود بلکه باید در مسیر دین خدا پایداری و پایمردی نشان دهد.

وی تصریح کرد: در مسیر تحقق آرمان‌های الهی و دین خدا باید سختی‌ها را تحمل کرده و دشواری‌ها و گرفتاری‌ها را به جان خود بخریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: ائمه اطهار (ع) سختی‌های فراوانی کشیدند تا اسلام ناب به دست ما برسد و امام صادق (ع) هم می‌فرماید: «لَنْ تکونوا مُؤمِنینَ حَتّی تعدُّوا البلاءَ نِعمَةٌ والرّخاء مُصیبةٌ» و تأکید می‌کند تا بلا را نعمت و آسایش را مصیبت ندانید، مؤمن نیستید.

وی با بیان اینکه صبر بر مصائب جهان‌بینی انسان را وسیع می‌کند، خاطرنشان کرد: عیار معنویت انسان باید در بلاها افزایش پیدا کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: امام موسی کاظم (ع) می‌فرماید: «اَلمُومِنُ مِثلُ کفَّتی المیزانِ کلَّما زیدَ فی ایمانِهِ زیدَ فی بَلائِهِ»؛ یعنی مؤمن همانند دو کفه ترازوست. هرگاه به ایمانش افزوده شود، به بلایش نیز افزوده می‌شود و هر چه ایمان مؤمن قوی‌تر شود سختی‌های او نیز بیشتر می‌شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی اضافه کرد: در همین دوران هم دیدیم که امام راحل چه خون‌جگرها خورد و اکنون هم رهبر عظیم‌الشأن چه مظلومیت‌های بسیاری را تحمل می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اظهار کرد: بر این اساس باید در سختی‌ها صبوری کرده و خود را مقاوم‌سازی کنیم.

تعداد بازدید : 5

وی با بیان اینکه نکته دیگر که رنگ و بوی اقتصادی دارد «حُسْنُ التَّقْدِیرِ فِی الْمَعَاشِ» است، ادامه داد: انسان مؤمن اگر بخواهد طعم ایمان را بچشد باید برنامه‌ریزی اقتصادی داشته باشد و اقتصاد عزت‌آفرین داشته باشد نه ذلت آفرین.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه فرد مؤمن نباید اقتصاد او وابسته به این و آن باشد؛ بلکه ضروری است استقلال اقتصادی پیدا کند، گفت: بر این اساس برنامه‌ریزی شایسته برای معیشت از ضرورت‌های زندگی فرد مؤمن است./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات