۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۶۱۲۵۰۰
دریادار رستگاری مطرح کرد؛

جلوگیری از خروج ارز و ۴۰ درصد صرفه جویی ارزی با ساخت شناور" گشتی حیدر"

جلوگیری از خروج ارز و ۴۰ درصد صرفه جویی ارزی با ساخت شناور
رییس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع گفت: با ورود شناورهای کلاس حیدر به ناوگان دریابانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، ۴۰ درصد صرفه جویی ارزی انجام شده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، امیر دریادار رستگاری رییس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز با حضور وزیر دفاع و فرمانده نیروی انتظامی تعدادی از شناورهای کلاس حیدر تحویل مرزبانی نیروی انتظامی شد.

وی افزود: تمامی مراحل طراحی و ساخت شناورهای کلاس حیدر توسط متخصصان سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انجام شده است، این شناورها از قابلیت هیدرودینامیک و سرعت بسیار مطلوب و ویژگی‌های عملیاتی بسیار بالایی برخوردار هستند.

رستگاری خاطر نشان کرد: شناورهای کلاس حیدر قابلیت حفظ تعادل در تمامی شرایط جوی را دارا هستند و مطابق نیازهای عملیاتی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تولید شده است و قابلیت انجام عملیات گشت، شناسایی، تعقیب و همچنین جست و جو و امداد و نجات دریایی را دارا است.

رییس سازمان دریایی وزارت دفاع در ادامه به قابلیت‌های ویژه شناورهای کلاس حیدر اشاره کرد و گفت: این شناور قابلیت انجام مأموریت در شرایط جوی مختلف اعم از مه آلودگی، بارانی، طوفانی و شدیداً طوفانی را دارد، همچنین توان و قابلیت انجام عملیات تا فورس ۸ دریا، یعنی شرایط جوی با وزش باد بیش از ۷۰ کیلومتر سرعت را دارد.

وی ادامه داد: این شناور از تعادل بسیار بالایی برخوردار است و حتی در صورت کج شدن به پهلو در زاویه بیش از ۹۰ تا ۱۸۰ درجه به سرعت به حالت تعادل بر می‌گردد و در دریای طوفانی به هیچ وجه غرق نمی‌شود که ویژگی بسیار مهم و ممتازی است. از سامانه‌های مهم دیگر که شناور کلاس حیدر برخوردار است می‌توان به سامانه رانش واتر جت ملی آن اشاره کرد که ساخت آن توسط متخصصان صنایع دریایی وزارت دفاع ساخته شده است و به این شناور قابلیت مانور بسیار خوب و سرعت بسیار بالا را می‌دهد و تا حدود ۷۰ کیلومتر سرعت می‌تواند در آب‌های عمیق و نیمه عمیق حضور پیدا کند.

رستگاری خاطر نشان کرد: یکی دیگر از قابلیت‌های ویژه شناورهای کلاس حیدر قابلیت مانور در آب‌های کم عمق است، یکی دیگر از فناوری‌های که در این شناور به کار رفته، صندلی‌های جاذب ارتعاش و شوک است که با توجه به حضور این شناور در دریای طوفانی و مواج این صندلی‌ها قابلیت جذب ارتعاش و شوک ناشی از برخورد موج به شناورها را دارد و می‌تواند تا ۴/۴ جی شتاب وارده به نفرات را کاهش دهد.

وی افزود: سامانه ناوبری و کمک ناوبری و همچنین سامانه شفت و پروانه بومی از دیگر ویژگی‌های این شناور است، با این اقدام سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع ۴۰ درصد صرفه جویی ارزی و بیش از ۷۰ درصد تجهیزات به کار رفته در این شناور ساخت سازمان صنایع دریایی، سازمان‌های صنایع دفاعی و شرکت‌های دانش بنیان داخلی است، با ورود شناورهای کلاس حیدر به ناوگان دریابانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران توان رزمی این نیرو در آب‌های سرزمینی و انحصاری اقتصادی افزایش قابل توجهی پیدا کرده است./841/د102/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات