۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۷
کد خبر: ۶۱۲۵۲۴
یادداشت؛

بدتر از بدحجابی

بدتر از بدحجابی
«بدحجابی هنجارشکنانه» که مهم­ترین ویژگی‌­اش تحریک جنسی جامعه است مورد توجه پلیس است نه بدحجابی­‌های عادی که متأسفانه بخش زیادی از زنان، حتی زنان پاکدامن گرفتار آن هستند.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، بدحجابی یک واقعیتِ مشهودِ ناپسند و نامقبولی است که جامعه ایرانی، امروزه به طور غیر قابل انکاری با آن دست به گریبان است. از آن جا که جامعه ایرانی جزیی از جامعه جهانی است و داد و ستد‌های فرهنگی «غیرقابل کنترلی» میان شهروندان ایرانی با سایر نقاط جهان وجود دارد –به خصوص طی سال­های اخیر که فضای مجازی به صورت افسارگسیخته‌­ای توسعه پیدا کرده- حجاب امری بسیار پیچیده و دشوار، و نیازمند تصمیمات و سیاست­گذاری­‎های فرهنگی چندلایه است.

فارغ از اینکه در کشور ما متولیان فرهنگی و نهاد‌های مؤثر در فرهنگ تا چه اندازه به کار‌های «دانش‌­بنیان و پژوهش­‌محور» در این رابطه مشغول‌­اند تا امیدوار باشیم در دهه‌­های آینده و در گام دوم انقلاب، در اجرا و تحقق «حکم الهی حجاب» به نقطه امن و به سطح مطلوبی می­‌رسیم، اما آنچه که در این هیاهوی رسانه‌­ای راجع به برخورد نیروی انتظامی با هنجارشکنی و آسیب­‌های اجتماعی خصوصاً بدحجابی می‌­توان بیان کرد «تایید نسبی» آن است. اصل این برخورد‌ها به دو جهت قابل توجیه و تایید است:

آن­‌گونه که دیدیم این برخورد‌ها باعث برانگیختن «گفتمان فرهنگی حجاب» شده و مسئولین و متولیان فرهنگی را به «همفکری عاجل و حرکت فعال»، و گروه‌­های فرهنگی کوچک مردمی را به «اقدامات خودجوش» در این مساله پیچیده و دشوار رهنمون می‌­سازد. انبوه یادداشت­‌ها و مقالات له یا علیه، که در این مدت اخیر راجع به مبارزه انتظامی با بدحجابی تولید و منتشر شده است فی نفسه پدیده­ای مبارک و ستودنی است. با تغافل و غفلت از بدحجابی به عنوان یک مساله فرهنگی و یک آسیب اجتماعی به یقین هیچ برون‌­رفتی یافت نشده، و هیچ راه حلی تولید نخواهد شد و اذهان از جستن ریشه­‌ها، چگونگی از بین بردن­شان، و بررسی آثار و پیامد‌های بدحجابی، بی‌اثر و بی‌بار خواهند گشت.

بدحجابان عجیب و غریب و غیرعادی که به نظر عموم جامعه، بی‌چشم و رو، بی‌حیا، پررو، دریده، گستاخ، هتاک و در یک کلمه «وقیح» تلقی می­‌شوند، پیشرُوان هنجارشکنی، منادیان ضد فرهنگ و مبلغان بی‌حجابی­‌اند و به قطع و یقین، کار فرهنگی برای تثبیت حجاب و نهادینه­‎کردن آن، علاوه بر اقدامات «ایجابی و اثباتی»، نیازمند «فعالیت‎­های سلبی و برخورد‌های قهری» نیز می‌­باشد. بنابراین نیروی انتظامی در برخورد با «جریان ضد فرهنگ» نه تنها نباید ملامت و سرزنش شود، که باید از سوی مردم و مسئولین مورد تمجید و ستایش واقع گردد.

البته بیان این نکته ضروری است که در برخورد انتظامی و مبارزه سلبی و اقدامات قهری و جبری باید به عیوب، نواقص و آسیب­‌ها توجه جدی نمود؛ برخورد بی‌ضابطه و سلیقه‌­ای، حضور نیرو‌های انتظامی مرد در برخورد با زنان بدحجاب، عدم توجه به شأن و کرامت انسان­ها در برخوردها، ... بخشی از آن­هاست.

اما در این میان افرادی هستند که مبارزه حکومتی و انتظامی با پدیده بدحجابی را در قالب­‎های گوناگون، زیر سوال برده‎اند که به چند گروه تقسیم می­‌شوند:

افرادی که هیچ منطق و استدلالی بر مدعای خویش عرضه نمی­‌کنند و غرض آن‌ها تنها مقابله با حکومت و مسأله­‌دارکردن اقدامات اوست.

گروهی که معتقدند به جای برخورد با خطا‌ها باید به سراغ «علت­ها و ریشه­‌ها» رفت. در مواجهه با چنین منطقی، این سوال مطرح خواهد شد که آیا این بدان معناست که با خطا‌های معلول نباید مبارزه و برخورد کرد؟ آیا باید سالیان طولانی صبر کرد تا علل از بین بروند؟ با این استدلال و استدلال‌­های مشابه می­‌توان بسیاری از جرائم نظیر سرقت را به حال خود رها نمود؛ چرا که آن‌ها نیز معلول یک سری علل­‌اند.

دیگر اینکه بدحجابی در عین اینکه می‎­تواند معلول باشد، می‎­تواند علت بسیاری از مفاسد اجتماعی و آسیب‌های اخلاقی و فرهنگی نیز باشد. اضافه بر آن، گاهی علت بدحجابی، علت بیرونی نیست بلکه ناشی از «فساد درونی برخی افراد» یا عمد یا بدجنسی آنان می­‌باشد. به علاوه اینکه اصولاً به همان دلیلِ «اراده آزادی» که انسان را از حیوان و جماد جدا نموده است، افراد «مسئول رفتار‌های خود» هستند و نمی­‌توان علل و عواملی را علت تامه سوء رفتار آن‌ها دانست. بنابراین «رفتار فعلی» آن‌ها باید ملاک توبیخ و تنبیه‌­شان قرار گیرد؛ همان‌گونه که موارد بسیاری از مجرمین را به دلیل فقر و رشد در خانواده فاسد و ... تبرئه نکرده و حکم مجازات­شان را ملغی نمی­‌کنیم.

این دسته با نشر تصاویر صحنه­‌های اعتیاد، بیکاری، تکدی­‌گری، گرانی، ... به کنایه چنین پدیده‌­هایی را «گناه­تر» از بدحجابی اعلام می­‌کنند. باید از این جماعت پرسید که ملاک رتبه­‌بندی در گناه چیست؟ اگر ملاک، «منابع دینی» است که با توجه به آن‌ها شاید بتوان گفت گناه غیبت، از بدحجابی و بسیاری از گناهان دیگر بیش­تر است. اگر ملاک، «پیامد‌های اجتماعی» است، اگر نگوییم آثار شوم بدحجابی از گناهان دیگر بیش­تر نیست، کمتر هم نیست. «بدحجابی وقیحانه و هنجارشکنانه» که مهم­ترین ویژگی‌­اش «تحریک جنسی» جامعه است و همین هم مورد توجه پلیس است نه بدحجابی­‌های عادی که متأسفانه بخش زیادی از زنان حتی زنان پاکدامن و عفیف به دلایل ناموجهی همچون عادت، مُد، کم­‌توجهی به احکام شریعت، ... گرفتار آن هستند، با زمینه‌­سازی اعمال خلاف عفت، بساط «فروپاشی خانواده­‌ها» را فراهم می­‌آورد.

بنابراین بدحجابی یک «تهدید جدی برای جامعه» و گناه بزرگی برای صاحبان آن است. «بدحجابی وقیحانه»، نیروی انسانی جامعه را از نیرو‌های خلاق، ماهر، عالِم، مولّد، حساس نسبت به اوضاع سیاسی و اجتماعی، به «نیرو‌های فاسد، عاطل و لاابالی» تبدیل می‎­کند. اما گذشته از این­ها، بر فرض، بدحجابی گناه کوچکی باشد، بر اساس کدام قاعده و اصل باید گناهان کوچک را رها کرد و فقط به گناهان بزرگ پرداخت؟ آیا بهتر نیست گفته شود همان­گونه که با بدحجابی مبارزه می­‌شود با گناهان دیگر هم مبارزه شود؛ نه اینکه، چون به گناهان بزرگ رسیدگی نمی­‌شود، پس رسیدگی به گناهان کوچک نیز تعطیل شود؟

گروهی می­‌گویند در دنیای امروز نمی­‌توان با صحنه­‌های گناه، با رفتار‌های مجرمانه و اعمال خطا، برخورد‌های فیزیکی کرد. این افراد بر اساس چه نمونه­‌هایی چنین عباراتی را مطرح می­‌کنند؟ مثال­‎های نقضِ روشنِ فراوان، این جمله را رد می­‌کند. در همه جای دنیا با قتل، سرقت، رانت­خواری، ... برخورد فیزیکی می­‌شود و حتی در کشور‌هایی، برخورد‌های فیزیکی سختی می­‌شود. در هیچ کجای دنیا برخورد‌های قهری و فیزیکی به امید کار‌های فرهنگی تعطیل نمی­‌شود.

افرادی جرم­‎بودن بدحجابی را محل سوال و تردید دانسته‎­اند. این در حالی است که اولاً در قوانین ما بدان تصریح شده است و دوماً از آن‎جایی که «بدحجابی وقیحانه»، تعرّض به حقوق دیگران در برخورداری از «محیط اخلاقی» و به دور از «محرکات جنسی» است، به طور قطع و یقین یک جرم تلقّی می­‎شود./918/ی702/س

محمدامین امامی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
نیما
Iran, Islamic Republic of
۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶
از پلیس مون به خاطر برخورد با هنجارشکنی حمایت میکنیم
2
0
Ya zahra
Iran, Islamic Republic of
۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۵:۵۳
خیلی عالی احسنت
همانطور که علل رو از ریشه باید بررسی کرد برخورد قهری هم لازمه ونمیشه دست روی دست گذاشت تا این مساله فرهنگسازی و ریشه یابی بشه
کما اینکه همه قانونها در دنیا اجباری است حجاب هم در همه جای دنیا قانونی دارد ولی مقدار واندازه اون متفاوته
3
0
بنت الزهرا
Iran, Islamic Republic of
۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹
متاسفانه امروزه تا حد غیرقابل باوری، بدحجابی هنجار شکنانه رواج پیدا کرده که در نهایت اکثر این بدحجابی ها، به بی‌حجابی منجر میشه...
رفتاری که باعث شده تو چند ماه گذشته اقتدار نیروی انتظامی در اذهان عمومی کاهش پیدا کنه...
در نتیجه افراد پست و حقیری مثل نوچه های مسیح علی نژاد به خودشون اجازه هرگونه جسارتی به نیروی انتظامی میدن.
خیلی خوبه که حتی بیشتر از اینها در مورد چنین مسائلی گفته و نوشته بشه.
حتی با پویش ها و برگزاری مراسم هایی در عرصه عفاف و حجاب تبلیغ بشه.
واقعا اینقدر که امثال مسیح علی‌نژاد و بی‌بند و باری خواهانی که به بهانه ی آزادی کشف حجاب میکنن، فعال هستن و فعالیت میکنن، طرفداران حجاب و عفاف فعال نیستن...

ممنون که اینقدر دغدغه مندانه دارید فعالیت میکنید در عرصه های مختلف...
اجرکم عند الله...☺️
2
0
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰
مسئله بدحجابی درزمان حال تبدیل به بی حجابی شده که نوعی هنجارشکنی محسوب میشود
فلذا مقابله با هنجارشکنی وظیفه نیروی انتظامی وگشت ارشاداست
از اینکه نیروی انتظامی گاها با این مساله برخورد میکند جای تشکر وقدر دانی دارد وما حمایت میکنیم هر ارگان ونهادی که بااین هنجارشکنی برخورد جدی کند
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵
حالا چی شده گیر دادین به گشت ارشاد؟
1
0
ناشناس
|
۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹
پس برای جلوگیری از بدحجابی وهنجارشکنی ببخشید باید به چه ارگان ونهادی گیر داد؟!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶
سلام و درود الهی بر بانوان باحجاب سرزمین ایران اسلامی
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶
بد حجابی را باید با تذکرات ملایم و برخورد مثبت تذکر داد.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶
بد حجابی را باید با تذکرات ملایم و برخورد مثبت تذکر داد.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳
دوری از حجاب، جنگ با فطرت است.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴
زنده برآنیم تا با اسلام زندگی کنیم.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۶
امروزه ما دوباره شاهد بلند شدن بوی تعصب ميان جامعه خويش هستيم.
1
1
نیما
|
۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۸
تعصب که همیشه بد نیست...
در جایی که پاسخ منطق شما بی منطقی و بی اخلاقی و هوچی گری و شانتاژه شما دیگه به جای استفاده از ابزار منطق باید از سلاح تعصب استفاده کنی
مریم
Iran, Islamic Republic of
۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۸
تشکر
از پلیس محترم تقاضا میشود
جلوی هنجاررشکنی ها و قبح شکنی را بگیرد
و قانون را قاطعانه احرا کند
ما مردم هم دعاگوی پلیس هستیم و حمایت میکنیم.
0
0
A.jam
Iran, Islamic Republic of
۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۱
حجاب باعث آرامش خانواده ها.
بدحجابی معضل اجتماعیست.
1
0
محمد رسول الله
Iran, Islamic Republic of
۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۲
امتیاز این کار نسبت به بقیه کارا تفکیک کردن بدحجابای جامعه است و اینکه نخواسته همه رو با یه چوب برونه
2
0
حسین پور
Iran, Islamic Republic of
۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۸
محمدامین جان یادداشتت رو دیدم.
به عنوان یک دوست و برادر برات آرزوی موفقیت میکنم
0
0