۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۶۱۲۵۹۵
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران:

شکل‌گیری اتاق فکر برای تجاری سازی هنر ضروری است

شکل‌گیری اتاق فکر برای تجاری سازی هنر ضروری است
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: با کمک اصحاب فرهنگ و هنر می‌توانیم برند ایران را در عرصه جهانی شکل دهیم تا تجارت هنر شکل بگیرد.
به گزارش خبرگزاری رسا، محمد رضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت درنشست نخستین جشنواره تصویر صادرات با رویکرد صنایع خلاق با اشاره به اینکه جمعیت و جغرافیا ایران حدود یک و دهم درصد جمعیت و جغرافیا جهان است، گفت: سهم صادرات غیر نفتی تنها سه دهم درصد است.

وی افزود: برخی ۲۰ سال تصور داشتند تنها کالا نفت ارز آور است، اما امروز شاهد هستیم میزان ارز آوری کالا‌های غیر نفتی مانند محصولات فرهنگی و هنری به مراتب از نفت پیشی گرفته است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهارداشت: آنچه امروز می‌توان به روی ارز آوری آن حساب ویژه کرد، بهره گیری از ظرفیت‌های هنر برای صادرات محصولات و آثار این عرصه است.

مودودی درادامه، موسیقی، هنر‌های نمایش، سینما، هنر‌های تجسمی، تئاتر، انیمیشن و… را از جمله ظرفیت‌های عرصه هنر دانست و گفت: حوزه دانش بنیان نیز می‌تواند برای کشور ارز آوری فراوانی را به همراه داشته باشد جمهوری اسلامی ایران در عرصه نانو تکنولوژی در رتبه چهارم جهانی قرار دارد که بسیار ارز آور است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران درعین حال گفت: تجاری کردن محصولات نانو تکنولوژی زمان گیر نیست و می‌تواند به سرعت تبدیل به تجاری سازی شود.

مودودی همچنین با اشاره به اینکه در دوره‌ای هنگامی صحبت از امپراتوری می‌شود، شاخص‌های نظامی و ذخایر طبیعی تنها مد نظر بود، افزود: آن دوره امپراتوری زر و زور و یا بانک و تانک بود، اما امروز امپراطوری به کشور‌هایی محسوب می‌شود که برند‌های تجاری دارند.

غارت آثارفرهنگی و هنری ایران به دلیل نپیوستن به قانون کپی رایت

سید ضیاءهاشمی، دبیر شورای عالی تهیه کنندگان در این نشست گفت: هروزه فیلم‌ها در شبکه مختلف در خارج از ایران پخش می‌شود، چون ما جز قوانین کپی رایت نیستیم.

هاشمی افزود: محدودیت‌هایی که درعرصه فیلم سازی داشتیم سبب ابتکارات زیادی شده و همچنین ایران در حوزه ساخت فیلم‌های انسانی در رتبه خوبی قرار دارد که می‌تواند بازار خوبی در کشور‌های چین و هند برای این نوع فیلم‌ها داشته باشیم.

سینمای ایران قابلیت حضور در عرصه جهانی دارد

مرتضی رزاق کریمی، نایب رییس خانه سینما با اشاره به اینکه فیلم سازی پس از انقلاب رشد و پیشرفت داشته است، گفت: سینمای ایران امروز با ظرفیت‌هایی که در خود دارد قابلیت مطرح شدن در اقصی نقاط جهان را دارد.

رزاق کریمی افزود: از سه دهه قبل اروپا تولید فیلم منطقه‌ای و جهانی را آغاز کرد، ولی ما امروز به دلایل اقتصادی، امنیتی و قوانین از این امر محروم هستیم.

این کارگردان و تهیه کننده سینما در عین حال یادآور شد: سالانه ۷۰، ۸۰ فیلم سینمایی و۱۰۰۰ فیلم مستند ساخته می‌شود که تنها یک تا دو درصد به بازار جهانی راه پیدا می‌کنند.

وی اضافه کرد: حدود نیمی از فیلم‌های مستند توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود.

نایب رییس خانه سینما با اشاره به تحریم‌های موجود علیه ایران، گفت: بسیاری از آثارهنری کشور ما که حائز کسب رتبه و جایزه درجشنواره‌های بین المللی می‌شوند بخاطر تحریم‌ها نمی‌توانند حتی موفق به دریافت جوایزشان شوند.

وی افزود: ظرفیت سینمای ایران بسیار ارزآوراست و می‌تواند جای درآمد‌های نفتی را بگیرد.

در ادامه این نشست علی رضا رییسان، کارگردان و تهیه کننده پیشکسوت سینما نیز گفت: ایران جز ۱۰ کشور تولید کننده فیلم و سریال دربخش خدمات محسوب می‌شوند، اما شامل صنعت نمی‌شود.

رییسان اینکه سینمای ایران را جزو صنعت محسوب نمی‌کنند ایراد بزرگی دانست که به دلیل قرارگرفتن در بخش خدمات نمی‌تواند از مواهب صادرات استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه سهم آمریکا از تولیدات سینما جهان ۷۰ درصد است، گفت: ۳۰ درصد بقیه سهم دیگر کشورهاست که ایران در آن سهمی ندارد.

رییسان اضافه کرد: حدود ۶ میلیون ایرانی در اروپا و آمریکای شمالی زندگی می‌کنند که می‌توانند بازار خوبی برای سینما ایران باشند که در حال حاضر بی بهره هستند.

وی گفت: بسیاری از این افراد از روی ناچاری از روی شبکه‌های خارجی این فیلم‌ها را با کیفیت پایین مشاهده و دانلود می‌کنند که می‌توان با اجاره کردن سالن‌های سینمایی در آمریکا و اروپا بازاری برای این افراد باشد.

محمد مهدی عسگرپور، مدیراسبق خانه سینمای کشور هم در ادامه این نشست با اشاره به تجربه فیلم سازی خود در دوران گذشته، گفت: همواره با برخی موانع و مشکلات در راه فیلم سازی و دیگر موارد مواجه می‌شدیم، اما از آنجائیکه آن زمان مسئله سینما برای کشور مهم و از جایگاهی خوب برخوردار بود بلافاصله و در کمترین زمان ممکن مشکلات برطرف می‌شد.

عسگرپور به تدوین و نگارش طرح صنفی سینما اشاره کرد و گفت: بعد از ارائه این طرح به ما گفتند که باید عنوان را به نظام صنفی هنر تغییر دیهد که ما نیز این کارو کرده و مجدد ارائه کردیم، اما از ان پس دیگر هیچ خبری نه از مصوبه شد و و نه از طرح.

این کارگردان پیشکسوت کشور تصریح کرد: مشکل اصلی کشور ما این است که سینما را در قد و اندازه این سینمای فعلی می‌خواهند نه کمتر و نه بیشتر… لذا بنظرم من نباید از مسئولان حوزه فرهنگ و هنر و دست اندرکاران این بخش انتظاری مضاعف داشت و به داشته‌ها بسنده کرد.

در ادامه این نشست شمارکثیری از هنرمندان عرصه‌های مختلف موسیقی، تئاتر، سینما، هنر‌های نمایشی، توزیع کنندگان محصولات فرهنگی وهنری درعرصه بین الملل و… نیز به ارائه نقطه نظرات، بیان انتقادات و پیشنهادات خود پرداختند.

درپایان این نشست با توافق حاضران مقرر شد درآینده نزدیک نشست‌های تخصصی در کارگروه‌های مختلف برگزار شود. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات