۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۶۱۲۵۹۸

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی
برگزاری مسابقه فرهنگی چشمه معارف رضوی، برگزاری مسابقه فرهنگی یک سفر شیرین و گل‌آرایی حرم مطهر رضوی در دهه کرامت از جمله خبرهای کوتاه فرهنگی از آستان قدس رضوی است.

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، مسابقه «چشمه معارف رضوی» در آستانه ایام ولادت امام رضا(ع) با هدف ترویج فرهنگ رضوی و بازخوانی موضوعات اعتقادی، فقهی، اخلاقی و سیره روایاتی با محوریت امام‌ هشتم(ع) طراحی شده و در دهه کرامت اجرا می‌شود.

منبع سوالات منتخب این مسابقه کتاب «چشمه معارف رضوی» از سری محصولات اداره تولیدات فرهنگی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی است که با محوریت آشنایی مخاطبان با سبک زندگی رضوی تهیه شده و افراد بالای 12 سال می‌توانند با مطالعه کتاب مذکور و شرکت در مسابقه یکی از برندگان این رویداد فرهنگی باشند.

برای شرکت در این مسابقه از طریق پیامک، کافی است شماره‌ گزینه‌های صحیح سوال‌ها را به صورت یک عدد 4 رقمی از چپ به راست، پس از ذکر نام مسابقه، نام، نام خانوادگی، سن، تحصیلات و شهر به سامانه 3000802222 ارسال شود.

آخرین مهلت شرکت در این مسابقه فرهنگی 15 مرداد ماه سال جاری است و قرعه‌کشی از بین پاسخ‌های صحیح به صورت روزانه انجام می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به بخش مسابقات اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی و محل برگزاری برنامه‌های فرهنگی حرم مطهر رضوی و دریافت کتاب مذکور در این مسابقه فرهنگی شرکت کنند.

پاسخ به سوالات در پاسخنامه و تحویل به صندوق‌های مخصوص مستقر در کیوسک‌های راهنمای زائر، ارسال پاسخنامه به سامانه پیامکی، مراجعه به بخش مسابقات پرتال جامعه آستان قدس رضوی به نشانی:razavi.aqr.ir و یا ارسال به وسیله پست از روش‌های شرکت در مسابقه فرهنگی«چشمۀ معارف رضوی» می‌باشد.

یاد آوری می‌شود؛ برگزاری مسابقات فرهنگی، تولیدات فرهنگی اعم از تولید و انتشار کتاب، لوح فشرده، انتشار پوستر و کارت‌پستال از جمله فعالیت‌های فرهنگی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی است که در مناسبت‌های مختلف در حرم مطهر امام رضا(ع) اجرا می‌شود.

برگزاری مسابقه فرهنگی «یک سفر شیرین» ویژه کودکان در حرم رضوی

به مناسبت فرا رسیدن سالروز ولادت امام هشتم(ع) مسابقه فرهنگی «یک سفر شیرین» ویژه کودکان در حرم رضوی برگزار می‌شود.

این مسابقه بر مبنای شعر بیان شده در کتاب «یک سفر شیرین» از سری محصولات اداره تولیدات فرهنگی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی است و کودکان علاقه‌مند می‌توانند جهت شرکت در مسابقه، شعر کتاب را بخوانند و صدای ضبط شده خود را از طریق سامانه پیامکی 3000802222 ارسال کنند.

آخرین مهلت شرکت در این مسابقه یک ماه پس از دریافت کتاب مذکور است و قرعه‌کشی به صورت روزانه انجام شده و نتیجه آن به اطلاع برگزیدگان خواهد رسید.

یاد‌آوری می‌شود؛ برگزاری مسابقات فرهنگی، تولیدات فرهنگی اعم از تولید و انتشار کتاب، لوح فشرده، انتشار پوستر و کارت‌پستال از جمله فعالیت‌های فرهنگی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی است که در مناسبت‌های مختلف در حرم مطهر امام رضا(ع) صورت می‌گیرد.

گل‌آرایی حرم مطهر رضوی در دهه کرامت با ۲۰۰ هزار شاخه گل

رییس اداره خدمات عمومی آستان قدس رضوی در این خصوص اظهار کرد: همزمان با فرا رسیدن دهه کرامت، دلدادگان حضرت رضا(ع) بالغ بر ۲۰۰ هزار درختچه‌، گل‌بوته و انواع شاخه گل‌های با کیفیت را برای تزئین صحن و سرا و گلدان‌های فوق ضریح مضجع شریف ارسال می‌کنند که طی سال‌های اخیر با توسعه فرهنگ وقف و نذر به تعداد این ناذران افزوده شده است.

محمدرضا سبزعلی با اشاره به اینکه این گل‌ها از شهرهای تهران، محلات، شیراز و شهرهای شمالی کشور ارسال می‌شود، تصریح کرد: این گل‌ها که غالبا بوته گل‌های پریوش، سرو، کاج، شمعدانی، داوودی، کالانکوا و راز یخی است، برای زیباسازی ورودی‌های اصلی حرم مطهر، ورودی صحن‌ها، نقارخانه، سقاخانه و داخل آب نماها به کار می‌روند.

سبزعلی همچنین افزود: همچنین فرش گل مزین به القاب امام رضا(ع) با عرض 8 در10 و طول 18در20 در صحن جامع رضوی پهن خواهد شد که با درختچه‌ و گل‌های شمعدانی، اطلسی، ناز و شمشاد تزیین می‌شود.

وی با بیان اینکه گل‌آرایی حرم مطهر از روز ولادت حضرت معصومه(س) آغاز شده و در روزهای منتهی به سالروز میلاد حضرت رضا(ع) به اوج خواهد ‌رسید، گفت: برای این منظور 230 نفر از ناذران، خادمانی از عتبات عالیات، حرم مطهر حضرت معصومه(س) و خادمیاران افتخاری حوزه گل‌آرایی طی دهه کرامت با حضور در مشهد به گل‌آرایی و تزئین اماکن متبرکه می‌پردازند.

رئيس اداره خدمات عمومی آستان قدس رضوی اضافه کرد: این گل‌های زیبا به واسطه متبرک بودن پس از خشک شدن جمع‌آوری و بسته بندی شده و در نهایت بین زائران توزیع می‌شود.

نورپردازی ویژه اماکن متبرکه در شب میلاد امام رضا

مصطفی خاکسار قهرودی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: در دهه کرامت امسال گنبد منور رضوی، گلدسته ها و صحن های حرم مطهر امام رضا(ع) به سبک خاص و ویژه ای نورآرایی و نورپردازی شده است که اوج این زیبایی در شب ولادت حضرت ثامن الحجج(ع) خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه دهه کرامت، دهه فجر آستان قدس رضوی محسوب می‌شود، اظهار کرد: آستان قدس رضوی همانند سال‌های گذشته برنامه‌های متعددی با محوریت معرفی و ترویج سیره رضوی و تعمیق و توسعه افکار و اندیشه های امام رضا(ع) و ارائه خدمات به زائران امام رئوف(ع) در بخش‌های مختلف این آستان مقدس تدارک دیده است.

وی با بیان اینکه ویژه برنامه‌های دهه کرامت آستان قدس رضوی در چهار گستره حرم مطهر، شهر مشهد، کشور و گستره بین المللی برنامه ریزی شده است، افزود: ویژه برنامه زیر سایه خورشید نخستین و محوری‌ترین برنامه آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت است که اکنون در بیش ‌از 6 هزار نقطه از استان‌ها و شهرستان‌های کشور با هدف انتقال حال و هوای معنوی و فرهنگ رضوی با حضور کاروان‌های خدام همراه با پرچم متبرک حرم مطهر رضوی در حال برگزاری است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه در ایام دهه کرامت برای نمایندگی‌های آستان قدس رضوی در استان‌ها ویژه برنامه‌های متعددی تدارک دیده شده است، بیان کرد: برپایی ایستگاه استقبال از زائر، برگزاری همایش‌های مختلف با موضوع قرآن کریم با تکیه بر توانمندی مردم از جمله برنامه‌های دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی در سرتاسر استان است./864/ت303/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات