۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۲
کد خبر: ۶۱۲۶۵۳
دبير جامعه روحانيت كاشان:

عمل به قرآن در گرو فهم قرآن است

عمل به قرآن در گرو فهم قرآن است
حجت الاسلام شاه فضل عمل به قرآن را در گرو فهم قرآن دانست و گفت: قرائت و تدبر و عمل به آیات قرآن برای انسان نورانیت به همراه دارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل سه شنبه شب در تفسیر قرآن که در مسجد المهدی ناجی آباد برگزار شد با اشاره به وظایف ما نسبت به قرآن، گفت: توجه به قرآن و کنار نگذاشتن قرآن به معنای تلاوت کردن قرآن نیست.

وی افزود: امروز بيشترين قاري و حافظان قرآن از کشور‌های اسلامی هستند، اما این کشور‌ها با وجود داشتن تعدد قاری و حافظ قرآن، زیر سلطه استکبار جهانی و بازیچه دست کشور‌های آمریکا و انگلیس و اسرائیل و مستعمره کشور‌های آمریکا و اروپایی ها هستند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: مهجور نبودن قرآن تنها به صرف تلاوت قرآن نیست بلکه مهم این است که قرآن را بفهمیم و رفتار‌ها و گفتار هر روز و هرلحظه براساس آموزه‌های قرآنی باشد.

وی افزود: امروز وضعیت جهان اسلام به گونه‌ای است که به برخی از قسمت‌های قرآن عمل می‌شود و به برخی دیگر عمل نمی‌شود و خطر اسلام سکولار مسلمانان، شیعیان، هیأتی‌ها و مسجدی‌ها را به شدت تهدید می‌کند.

به گفته وی امروز برخی در اسلام سکولار نماز و روزه و احیا و عزاداری و حتی نذری هم می‌دهند، اما معیار‌های قرآنی در سیاست و اقتصاد و بازار و تجارت و کاسبی روزانه آن‌ها جایگاهی ندارد و براساس شرایط بازار فعالیت می‌کنند و کاری ندارند به اینکه اسلام چه دستوراتی را برای سیاست و کسب و کار و اقتصاد و تجارت دارد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: انسان به هر میزان که ارتقای معنوی داشته باشد به همان میزان نیز خطرات بیشتری او را تهدید خواهد کرد و در معرض آزمون‌های الهی بیشتری قرار خواهد گرفت و احتمال سقوط انسان بیشتر خواهد شد.

حجت الاسلام شاه فضل در ادامه به تکالیف متعددی که قرآن برای انسان مشخص کرده است اشاره کرد و از قرائت قرآن به عنوان نخستین تکلیف انسان نام برد و اظهار داشت: نورانیت چشم و گوش و زبان و کلام از دستاورد‌های تلاوت قرآن است.

وی از تلاوت قرآن به عنوان دومین تکلیف انسان نسبت به قرآن نام برد و افزود: تلاوت قرآن باید همراه با فهم قرآن باشد چرا که برای عمل به قرآن نیاز به فهم قرآن است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان همچنین تدبر در قرآن را یکی دیگر از تکالیف انسان نسبت به قرآن نام برد و گفت: تلاوت و فهمیدن قرآن و تفکر در آنچه که از قرآن فهمیده ایم تدبر در قرآن است.

حجت الاسلام شاه فضل از تذکر در قرآن به عنوان یکی دیگر از تکالیف انسان نسبت به قرآن نام برد و اظهار داشت: ذکر دانستن و فهم است و تذکر انجام کاری است که براساس دانسته‌های انسان انجام می‌شود، بنابراین قرآن سرشار از ذکر است، اما تذکر کم است.

وی عمل به قرآن را در گرو فهم از قرآن دانست و گفت: قرائت و تدبر و عمل به آیات قرآن برای انسان نورانیت به همراه دارد، از این رو به دلیل اینکه انسان در قیامت نیاز به شفاعت کننده دارد قرآن بهترین شفیع است و شفاعت کننده‌ای است که شفاعت او رد نمی‌شود و قبول می‌شود./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات