۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۸
کد خبر: ۶۱۲۶۶۱

افتتاح نخستین کتابخانه آثار فقهی و تاریخی «علویین» در اندونزی

افتتاح نخستین کتابخانه آثار فقهی و تاریخی «علویین» در اندونزی
این کتابخانه اولین کتابخانه در اندونزی است که آثار علویین و علمای مربوط به علویین در آن نگهداری می‌شود.
به گزارش خبرگزاری رسا، لقمان حکیم سیف الدین، وزیر دین اندونزی کتابخانه «کنز الحکمه» مجلس حکمت علویه در جاکارتای جنوبی را با قیچی کردن روبان رسماً افتتاح کرد. حبیب احمد بن نوفل جِندان، رئیس مجلس حکمت علویه و پروفسور قریش شهاب، رئیس شورای مجلس حکمت در این مراسم حضور داشتند.

این کتابخانه اولین کتابخانه در اندونزی است که آثار علویین و علمای مربوط به علویین را در آن نگهداری می‌کند. در حال حاضر تعداد کلکسیون این کتابخانه به ۱۲ هزار عنوان رسیده است که بسیاری از این مجموعه هنوز در قالب متون دست نوشته‌ای از کتابخانه‌های خصوصی است.

«علویین» اصطلاحی است که به نسل‌های علَوی بن عبیدالله بن احمد المهاجر، از فرزندان پیامبر (ص)، گفته می‌شود.

از فرزندان علَوی و توسط اولیای نه گانه (ولی سونگو) و صالحانی که از صد‌ها سال پیش در مجمع الجزایر اندونزی (نوسانتارا) اقامت داشتند، اسلام در این سرزمین گسترش یافت.

فرزندان سادات یا علویین نیز کتاب‌های مذهبی با محتوای علمی بسیار عالی را تالیف کردند که این کتاب‌ها در حال حاضر از جمله در کتابخانه «کنز الحکمه» مجلس حکمت علویه به یک میراث بسیار ارزشمند برای نسل بعدی و مبلغین اسلام تبدیل شده است.

نقش سادات (جمع سید) یا حبایب (جمع حبیب) در گسترش اسلام در اندونزی قبل و بعد از استقلال واقعیت تاریخی غیر قابل انکار است. اسلام به واسطه آن‌ها در مجمع الجزایر گسترش یافت. از آن به بعد، اندونزی به عنوان یک الگو برای گسترش و تبلیغ صلح آمیز دین اسلام، شناخته شده است، نه با سلاح و خشونت.

رفتار‌های مؤدبانه و مهربانانه ملت اندونزی و حکمت محلی مبلغان که بسیاری از آن‌ها از تبار عرب بودند، چهره اسلام آرام و معتدل و صلح آمیز اندونزیایی را به دنیا تقدیم نمودند. آن‌ها نه تنها نقش گسترش دین را ایفا کردند، بلکه نقش ملی گرایی را نشان دادند. تاسیس سازمان رابطه علویه در ۲۷ دسامبر ۱۹۲۸، دو ماه پس از سوگند جوانان، روح ملی گرایی این نسل را که اکثریت از حضرموت، یمن بوده و اندونزی را به عنوان محل اقامت و میهن خود انتخاب کردند، نشان می‌دهد و همچنان وحدت و اتحاد ملی را حفظ کرده‌اند.

وزیر دین پس از مراسم افتتاح، از کتابخانه با محتوای کتاب‌های فقهی، کتاب‌های قدما، کتاب‌های مولود، کتاب‌های مناقب و حتی کتاب‌های افکار و اندیشه‌های دانشمندان اسلامی، بازدید کرد. دولت اندونزی به شدت از تلاش‌های مجلس حکمت علویه حمایت می‌کند، چرا که این مجلس کمک می‌کند تا اسلام رحمۀً للعالمین و صلح آمیز در این کشور به تحقق برسد و حتی در ایجاد تمدن جهانی نیز نقش داشته باشد. /۹۲۵/د ۱۰۲/ش
منبع: ایبنا
ارسال نظرات