۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۶۱۲۷۱۰

رونمایی از کتاب خطی شیخ طوسی

رونمایی از کتاب خطی شیخ طوسی
از کتاب خطی شیخ طوسی با عمر 860 سال در نجف اشرف رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا در نجف اشرف، از کتاب خطی محمد بن الحسن طوسی معروف به «شیخ طوسی» و «شیخ الطائفه» در شهر مقدس نجف رونمایی شد.

عمر این نسخه خطی 860 سال تخمین زده شده است که از بخش اول کتاب «الاستبصار فيما اختلف من الأخبار» شیخ طوسی محسوب می شود.

سید محمد حسین الجلالی از محققان برجسته نجف در این رابطه گفت: این نسخه خطی یکی از قدیمی ترین نسخه های خطی کتاب الاستبصار است زیرا تاریخ کتابتش به شنبه 8 ذی القعده 573 هجری قمری باز می گردد و از سوی «جعفر بن علی بن جعفر المشهدی» باز نویسی شده است.

وی افزود: این نسخه از کتاب الاستبصار با نسخه اصلی مقابله شده و کمترین اختلاف را داشته است و شیخ آقا بزرگ تهرانی در رابطه با شخصی که این کتاب را از نسخه اصلی بازنویسی کرده، گفته است: «شاید نویسنده این نسخه از کتاب در حقیقت پدر شیخ محمد بن جعفر المشهدی باشد.»

سید محمد حسین الجلالی تصریح کرد: این نسخه قدیمی در موسسه کاشف الغطاء نگه داری می شود و محققان و پژوهشگران می توانند در این رابطه به تحقیق بپردازند.

الاستبصار فی ما اختلف من الاخبار؛ چهارمین کتاب از کتب اربعه و مجموعه‌ای روایی از ابوجعفر محمد بن حسن طوسی (د۴۶۰ق /۱۰۶۸م) معروف به شیخ الطائفه.

این کتاب مشتمل بر احادیث فقهی است و مختصرتر از تهذیب الاحکام است. ترتیب ابواب الاستبصار بدین صورت است که دو جزء نخست آن (بخش اول و دوم) به مباحث عبادات (به جز جهاد) و جزء اخیر (بخش سوم) به دیگر ابواب فقهی مانند عقود، ایقاعات، احکام تا حدود و دیات اختصاص داده شده است.

برپایه آماری که مؤلف خود از احادیث یاد شده در الاستبصار به دست داده، شمار آن‌ها ۵۵۱۱ است، حال آن‌که در چاپ تحقیقی از کتاب الاستبصار، شماره احادیث به ۵۵۵۸ حدیث بالغ شده است و چنین اختلافی در شماره می‌تواند به شیوه شمارش درمورد پاره‌ای از احادیث خاص مربوط گردد.

شیخ طوسی در دو جزء نخست تقریبا این احادیث را با اسانید آن‌ها ثبت و ضبط کرده است اما در جزء اخیر، اسانید به اختصار آمده، و به سبک کتاب تهذیب الاحکام و بیش‌تر به سبک ابن بابویه در کتاب من لایحضره الفقیه، اسناد روایات به اصول روایی در پایان اثر آمده است.

ارسال نظرات