۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۶۱۲۷۵۵
حجت الاسلام والمسلمین مروی:

حفظ کرامت و حضور فعال زن در عرصه های مختلف از معجزات بزرگ اسلام است

حفظ کرامت و حضور فعال زن در عرصه های مختلف از معجزات بزرگ اسلام است
تولیت آستان قدس رضوی گفت: حفظ هویت و کرامت زن ضمن حضور فعال در عرصه سیاسی و اجتماعی و فرهنگی از معجزات بزرگ اسلام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین مروی، تولیت آستان قدس رضوی امروز در همایش جهانی گوهرشاد که در تالار قدس کتابخانه آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: آستان قدس سعی در عمق بخشیدن  و گسترش برنامه جایزه جهانی گوهرشاد داشته  تا در کشور و هم دیگر بلاد اسلامی به جریان اصیل دینی و فرهنگی تبدیل شود.

وی در ادامه با اشاره به دیدگاه اسلام و نیز دنیای غرب به مسأله زن، اظهار کرد: از زوایا و ساحات های گوناگون نسبت به حقوق و شخصیت زن پرداخته شده است که در دیدگاه غربی تحت عنوان فریبنده آزادی و حقوق زن بدترین نوع بردگی را نسبت به زن اعمال می کنند اما دیدگاه قرآن در مورد زن و حقوق زن دیدگاه ابتکاری است و بهترین تعریف را از حقیقت زن و مرد دارد.

حجت الاسلام والمسلمین مروی افزود: حفظ هویت و کرامت زن ضمن حضور فعال در عرصه سیاسی و اجتماعی و فرهنگی از معجزات بزرگ اسلام است و همان گونه که زن را به حجاب، عفاف و پاکدامنی توصیه می کند به همان اندازه حضور زن در عرصه دینی سیاسی و اجتماعی تاکید کرده است.

تولیت آستان قدس رضوی شرکت در حج را نمونه ای از تأکید اسلام در مورد مشارکت زن در عرصه سیاسی و اجتماعی بیان و ابراز کرد: حج نمونه ای از حضور مهم دینی، سیاسی و اجتماعی است که اسلام بین زن و مرد تفکیک قایل نشده و زن دودشادوش مرد در این صحنه حضور می یابد.

وی افزود: ایراد خطبه فدکیه توسط حضرت زهرا(س) و ایراد خطبه حضرت زینب(س) در شام و در مجلس یزید و به محاکمه کشاندن ظالمان و مستکبران نشان می دهد که زن و آن هم پاک‌ترین انسان ها در صحنه های اجتماعی و سیاسی حضور داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین مروی بانو گوهرشاد را نمونه ای از الگوی زن مسلمان بیان و تصریح کرد: بانو گوهرشاد را به عنوان کسی که بخشی از ثروتش را صرف بنای ماندگار کرد، می شناسیم در حالی که شخصیت این بانوی بزگوار از منظرهای مختلف قابل بررسی است و نکته دیگر در مورد این بانو این است که وی به عنوان شاهزاده در دوره تیموریان حضور داشت و تبدیل به الگوی زن مسلمان می شود که نشان می دهد اسلام منحصر به قشر خاصی نیست و هر کجا که بخواهد نفوذ می کند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که اسلام بدون مرز است، گفت: مکاتب غربی که داعیه اندیشه را دارند فقط یک بخش از جامعه را می توانند مورد هدف قرار دهند در حالی که اسلام این ظرفیت را دارد که بدون هیچ مرزبندی، خصوصیات قبیله ای و شاخصه های اجتماعی این مرزها را در هم شکسته و نفوذ کند چنانچه که هم سمیه که در زمان پیامبر اکرم(ص) کنیز بود و هم آسیه که همسر فرعون بود را جذب کرد.

وی افزود: اسلام براساس فطرت همه انسان ها را مخاطب قرار می دهد و می تواند بهترین انسان ها را تربیت کند مانند بانو گوهرشاد که در بدترین شرایط فرهنگی و اجتماعی و در میان خونخواران زندگی می کرد اما قدرت مکتب اهل بیت وی را جذب کرده و بانو گوهرشاد مصداق این قدرت اسلام است.

تولیت آستان قدس رضوی بانو گوهرشاد را الگوی زن امروز بیان و اظهار کرد: برخی از دختران و زنان امروز ممکن است بگویند که حضرت فاطمه(س) در دامن وحی و حضرت زینب(س) در دامن اهل بیت پرورش یافت حال ما پدر و مادری مانند آن ها نداریم که باید بدانیم از دیگر بانوان الگو بانو گوهرشاد است که نه پدرش مانند امام علی(ع) بود و نه مادرش فاطمه(س) بود البته مادری با ادب و بافرهنگ داشت اما این بانو در مکتب اهل بیت پرورش یافت بنابراین انسان در هر طبقه اجتماعی می تواند قله کمال را طی کند و خدا این راه را برای همه قرار داده است.

وی خطاب به بانوان فرهیخته در این مراسم گفت: همگی به دنبال احیای امر اهل بیت(ع) هستید که در جهت ترویج خدمت، مقاومت، ایستادگی، بازگو کردن خاطرات رزمندگان و غیره تلاش می کنید این کار شما قابل تقدیر است چون امر اهل بیت(ع) را احیا می کنید./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
پوپک ارزانی
Iran, Islamic Republic of
۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱
تمامی معارف قرآن و احادیث اهل بیت را امروزه غربیها از راه پوزیتیویسم و آزمایش تجربی اثبات کرده اند.
آفتاب اسلام ناب تازه دارد طلوع می کند.
باش تا صبح دولتش بدمد.
0
0
پارسایی
Iran, Islamic Republic of
۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱
احسنت.
0
0
شیرزادی
Iran, Islamic Republic of
۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱
این استاد معظم به دنبال آشتی دادن اسلام و مدرنیته هستند، به تبع استادشان علامه شهید صدر.
تلفیق دین و مدرنیته مستلزم بازخوانی تجربیات کشورهای اسلامی مدرن مانند مصر و پاکستان و مالزی و اندونزی است.
با اضافه کردن پسوند اسلامی به مقوله های مدرن مثل بانکداری، دموکراسی، روشنفکری و حقوق بشر، آیا به این مقوله ها هویت اسلامی داده می شود؟ راه چاره چیست؟
0
0
شیرزادی
Iran, Islamic Republic of
۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵
با اضافه کردن پسوند اسلامی به مقوله های مدرن مثل بانکداری، دموکراسی، روشنفکری و حقوق بشر، آیا به این مقوله ها هویت اسلامی داده می شود؟ راه چاره چیست؟
0
0
معصومه دانش پژوه
Iran, Islamic Republic of
۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵
هویت زن در اسلام : اسلام بیان مى کند که زن نیز مانند مرد انسان است، و هر انسانى چه مرد و چه زن فردى است از انسان که در ماده و عنصر پیدایش او دو نفر انسان نر و ماده شرکت و دخالت داشته اند، و هیچ یک از این دو نفر بر دیگرى برترى ندارد، مگر به تقوا
ترجمه تفسیر المیزان، ج ٢، ص ۴٠۶
0
0