۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۶۱۲۷۷۲

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۹ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۹ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز، ۹۰۵ واحد افزایش یافته و به رقم ۲۴۹ هزا رو ۶۲۱ واحد رسید.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۹ تیر ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

رشد ۹۰۵ واحدی شاخص کل بورس تهران
 
بر اساس ارقام مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات آخرین روز کاری هفته با ۹۰۵ واحد افزایش روبرو شد. شاخص کل با معیار هم وزن ۳۷۹ واحد ارتقا یافته و به رقم ۶۱ هزار و ۸۰۹ واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار که ناشی از قیمت میانگین سهام در تعداد کل سهام شرکت‌های بورسی است، به بیش از ۹۴۰ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در بورس اوراق بهادار تهران بیش از ۳ میلیارد اوراق بهادار سهام و حق تقدم در قالب ۲۹۲ هزار نوبت معامله و به ارزش ۹۸۸ میلیارد تومان دادو ستد کردند.

امروز نماد‌های وامید، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، رمپنا، شخارک، کچاد، وغدیر بیشترین تاثیر افزایش در شاخص بورس را داشتند و نماد‌های اخابر، فارس، بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس داشته‌اند.

امروز نماد‌های پربیننده بورسی مربوط به شرکت‌های پلی پروپیلن جم، بانک تجارت، با قیمت هر سهم ۴۰۸ ریال، سایپا، ایران خودرو، فولاد مبارکه، پارس‌خودرو، سرمایه‌گذاری صدر تامین، سیمان فارس و خوزستان بوده‌اند.

شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی ۲۵۳ واحد رشد کرده و به رقم ۶۹ هزار و ۹۰۵ واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هم وزن ۲۵۷ واحد افزایش یافته و به رقم ۴۲ هزار و ۴۳ واحد رسید.

شاخص آزاد شناور ۷۱۰ واحد تقویت شده و به رقم ۲۷۹ هزار و ۵۰۰ واحد رسید. شاخص بازار اول بورس با افزایش هزار و ۱۹ واحد به رقم ۱۸۵ هزار و ۳۰ واحد رسید. شاخص بازار دوم بورس با افزایش ۲۱۵ واحد به رقم ۴۹۱ هزار و ۵۶۶ واحد رسید.

بنا به این گزارش، امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل در پایان معاملات ۳۲ واحد افزایش یافته و به رقم ۳ هزار و ۲۵۴ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بیش از ۱۷۹ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران فرابورس بیش از ۲.۴ میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۶۰ هزار نوبت معامله و به ارزش هزار و ۶۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد‌های میدکو، دماوند، کگهر بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس داشته‌اند و نماد‌های مارون، هرمز، کرمان، ذوب، بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشتند.

نماد‌های پربیننده فرابورسی مربوط به شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، بانک دی، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، کشت و صنعت شریف‌آباد، کاغذ پارس، سیمان لار سبزوار، بوده‌اند.

امروز با پیام ناظر بازار نماد رمپنای ۱ مربوط به گروه مپنا با اتوجه به افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف متوقف شد و نماد‌های کروی، شرکت‌های توسعه و معادن روی ایران، نماد تکنو، مهندسی تکنوتار، نماد پلاسک کارخانجات پلاسکو کار سایپا، نماد آپ آسان پرداخت پرشین، نماد لپارس کارخانجات پارس الکتریک، نماد پاکشو مربوط به شرکت پاکشوما نیز با پیام ناظر برای برگزاری مجمع عادی سالانه متوقف شدند.

امروز نماد دفاراح مربوط به حق تقدم شرکت داروسازی فارابی بازگشایی شد. در پیام دیگری از ناظر بازار نماد و نیرو سرمایه‌گذاری نیرو و نماد سخوذ سیمان خوزستان بعد از برگزاری مجمع بازگشایی شدند.

همچنین نماد ومعادن مربوط به سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و نماد پاسا ایران یاسا تایر و رابر با پیام ناظر بازگشایی شدند.

نماد کپشیر مربوط به شرکت پشم شیشه ایران، بعد از تغییرات ۵۰ درصدی قیمت و اطلاعیه منتشره در کدال بازگشایی شد.

نماد ستران سیمان تهران، سغرب سیمان غرب، نیز با توجه به افشای بااهمیت گروه الف بازگشایی شدند. همچنین نماد وتوصا مربوط به گروه توسعه صنعتی ایران و نماد خزر ۱ شرکت فنرسازی زر، نیز متوقف شدند.
_____________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با تغییر جزئی نسبت به روز کاری قبل، به قیمت ۴ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۳۲۹ هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و ۴۸۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۹۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۳۰ هزار و ۶۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۹۲.۷ دلار معامله می‌شود.
 
صرافی‌های بانک‌ها امروز چهارشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۲ هزار و ۷۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۲ هزار و ۶۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۴ هزار و ۶۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۵۵۰ تومان است.
_____________________________

قیمت نفت خام ۲ درصد جهش کرد
 
روز چهارشنبه، پس از اینکه یک گروه صنعتی گزارش داد میزان ذخایر نفت آمریکا برای چهارمین هفته متوالی افت کرده است، نگرانی از عرضه مازاد کاهش یافت و قیمت‌های نفت بیش از ۲ درصد جهش کردند.

تا ساعت ۱۴:۳۴ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۱.۱۷ دلار یا ۱.۸۲ درصد جهش کرد و به ۶۵.۳۳ دلار رسید.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، ۱.۱۸ دلار یا ۲.۰۴ درصد جهش کرد و به ۵۹.۰۱ دلار رسید.

قیمت‌های نفت امسال با التزام کشور‌های اوپک و متحدان غیر اوپکی آن، شامل روسیه، به توافق کاهش تولید، رشد کرده‌اند.

گزارش موسسه خصوصی سوخت آمریکا (ای‌پی‌آی) نشان داد که میزان ذخایر انبار‌های نفت آمریکا، این هفته فراتر از حد انتظار کاهش یافته است. طبق این گزارش، میزان ذخایر انبار‌های نفت آمریکا در هفته منتهی به ۷ جولای، ۸.۱ میلیون بشکه کاهش یافت و به ۴۶۱.۴ میلیون بشکه رسید. این در حالی بود که تحلیل‌گران شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند که این ذخایر ۳.۱ میلیون بشکه کاهش یابد.

داده‌های رسمی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، چهارشنبه شب در این زمینه، منتشر خواهد شد.
_____________________________

کاهش حدود ۴۱ درصدی تولید خودرو در بهار ۹۸
 
بررسی آمار‌های منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۱۹۷ هزار و ۷۷۷ دستگاه انواع خودرو در سه ماهه نخست سال ۹۸ و کاهش ۴۰.۸ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه پارسال است.

برپایه این گزارش، در سه ماهه نخست امسال ۱۸۴ هزار و ۴۴۳ دستگاه خودروی سواری در کشور تولید شد که در مقایسه با تولید ۳۱۵ هزار و ۴۹۸ دستگاه سواری در بهار ۹۷، افت ۴۱.۵ درصدی نشان می‌دهد.

در این مدت، ۳۲ دستگاه ون و ۱۲ هزار و ۱۲۶ دستگاه وانت از سوی خودروسازان تولید شد. این آمار در مقایسه با سه ماهه نخست پارسال به ترتیب کاهش ۸۶.۹ درصدی و ۱۳.۵ درصدی داشته است.

در مدت یاد شده، تولید مینی بوس و میدل باس با افت ۵۵.۳ درصدی به ۲۱۸ دستگاه رسید. همچنین تولید اتوبوس با کاهش ۶۲.۹ درصدی به ۸۵ دستگاه رسید.

بررسی آمار‌های وزارت صنعت در بهار ۹۸ همچنین حاکی از تولید ۸۷۳ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده است که در مقایسه با بهار ۹۷ کاهش ۷۷.۳ درصدی داشته است.
_____________________________

قیمت هر کیلو مرغ گرم ۱۴ هزار تومان
 
عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی، از ثبات نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده ۹ هزار و ۴۰۰ تا ۹ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار تومان است.

وی افزود: با توجه به شرایط کنونی بازار پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ زنده به ۹ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار و مرغ گرم در خرده فروشی‌ها به ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان برسد.

حجت درباره آخرین تعیین تکلیف قیمت مصوب مرغ بیان کرد: براساس پیگیری‌های صورت گرفته، قرار است ستاد تنظیم بازار در هفته آتی قیمت مصوب مرغ زنده، مرغ گرم و مرغ منجمد را اعلام کند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در واکنش افراد به گرانی قیمت مرغ گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید باید اطلاع رسانی دقیقی در این خصوص صورت گیرد چرا که مرغداران طی ماه‌های اخیر مرغ تولیدی خود را با زیان در بازار عرضه می‌کردند.

وی ادامه داد: اگر تولید از لحاظ اقتصادی برای تولیدکننده صرفه اقتصادی نداشته باشد، بدون تردید تولید کنندگان یکی پس از دیگری از چرخه تولید خارج می‌شوند که این امر به نفع کشور نیست.

حجت قیمت مرغ را ارزانترین پروتئین در دسترس افراد دانست و افزود: مرغ جز معدود کالا‌هایی است که در ماه‌های اخیر کمترین نوسان قیمت را داشته است و با نرخ سایر کالا‌ها قابل قیاس نیست.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت بازار نهاده‌های دامی بیان کرد: با وجود آنکه نهاده به اندازه کافی در بنادر موجود است، اما افزایش کرایه‌های حمل و نقل و تاخیر در تحویل نهاده‌ها از جمله معضلات پیش روی مرغداران به شمار می‌رود و تا زمانیکه نهاده با نرخ مصوب ظرف پروسه زمانی حداکثر ۲ هفته به دست مرغداران نرسد، آشفتگی بازار نهاده‌های دامی همچنان ادامه دارد.

وی در پایان تصریح کرد: هم اکنون هر کیلو ذرت با نرخ یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۶۰۰ و کنجاله سویا ۳ هزار و ۳۰۰ تا ۳ هزار و ۵۰۰ در بازار آزاد عرضه می‌شود، در حالیکه با اعمال نظارت مسئولان بر امر توزیع نهاده‌های دامی، اختلاف قیمت از بین می‌رود. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات