۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۴
کد خبر: ۶۱۲۷۹۷
یادداشت؛

آیا باطل السحر ترامپ در دست دموکرات‌هاست؟!

آیا باطل السحر ترامپ در دست دموکرات‌هاست؟!
ابراز اشتیاق دموکرات‌ها برای بازگشت به توافق هسته‌ای، چیزی بیش از یک شوی تلویزیونی نبوده است! نمایشی که مخاطب آن رای دهندگان آمریکایی بوده اند.
به گزارش خبرگزاری رسا، مناظره ۱۰ نامزد دموکرات آمریکا که خود را برای حضور در دور مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آماده می‌کنند، با حواشی قابل تاملی رو به رو بود! یکی از این موارد، مربوط به رای گیری میان نامزد‌های شرکت کننده در خصوص “بازگشت به برجام” بود.
 
هنگامی که مجری برنامه از نامزد‌ها پرسید نامزد‌هایی که در صورت پیروزی در انتخابات آتی به برجام برخواهند گشت چه کسانی هستند، از ۱۰ نامزد دموکرات ۹ نامزد دست‌های خود را به نشانه موافقت بالا آوردند.
 
نامزدی که به این سوال جواب منفی داد سناتور رنگین‌پوست ۵۰ ساله ایالت نیوجرسی “کوری بوکر” بود. او در توجیه بالا نبردن دست‌هایش به مجریان مناظره گفت: او در صورتی که رئیس جمهوری شود تلاش خواهد کرد به توافق جدید و بهتری با ایران برسد.

برخی محافل، رای مثبت ۹ نامزد دموکرات مبنی بر بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران را نماد و نشانه‌ای دال بر وجود اراده‌ای قوی در میان اعضای حزب رقیب ترامپ، مبنی بر احیای برجام تلقی کرده و از این مواضع استقبال کرده اند.
 
گویا آن‌ها فراموش کرده اند که نخستین کارشکنی‌های رسمی و علنی در مواجهه با برجام در دوران ریاست جمهوری اوباما اتفاق افتاد. گویا آن‌ها فراموش کرده اند که قانون محدودیت صدورویزا برای کسانی که به ایران سفر می‌کنند در دوران ریاست جمهوری چه کسی امضا شد! همچنین شیفتگان حضور دموکرات‌ها در کاخ سفید کاملا فراموش کرده اند که جان کری و جک لو وزرای امور خارجه و خزانه داری دوران اوباما چگونه با همراهی یکدیگر، مانع از عادی سازی روابط بانکی و اعتباری با ایران شدند.
 
در هر حال، “کری بوکر” سناتور ایالت نیوجرسی را باید صادق‌ترین نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دانست. او صادقانه دستان خود را به علامت بازگشت به برجام بالا نبرد، حال آنکه ۹ نامزد دیگر غیر صادقانه و در راستای جلب آرای عمومی چنین اقدامی را صورت دادند!

کوری بوکر تاکید کرده است که خروج ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران اشتباه بوده است، اما در حال حاضر که این اتفاق رخ داده است باید به توافق بهتری با ایران رسید. البته سناتور رنگین پوست آمریکایی هنوز مشخص نکرده است که منظور وی از “توافق بهتر” چیست.
 
دونالد ترامپ از ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی و تا قبل از خروج از توافق هسته‌ای با ایران، سخن از انعقاد “توافق بهتر” با ایران به میان می‌آورد. منظور ترامپ از توافق بهتر با ایران، توافقی بود که موضوعاتی مانند برنامه موشکی ومنطقه‌ای ایران و بازرسی از اماکن نظامی ایران را نیز در بر بگیرد. همچنین دونالد ترامپ از تروئیکای اروپایی خواسته بود تا با اعمال فشار بر کشورمان، برای حذف بند “غروب آفتاب” از برجام زمینه سازی کنند.

این دقیقا همان چیزی است که دموکرات‌ها می‌خواهند! به عبارت بهتر، در صورت پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰، آن‌ها حتی به سال ۲۰۱۵ میلادی نیز باز نخواهند گشت! دموکرات‌های پرادعا، قصد دارند به سال ۲۰۱۷ میلادی یعنی سال نخست ریاست جمهوری ترامپ باز گردند.
 
چندی پیش “ایلان گلدنبرگ” مشاور جان کری در مقاله‌ای در فارین پالیسی نوشت که دموکرات‌ها باید در ازای کسب امتیازات جدید از ایران، به برجام بازگردند. این همان الگویی است که همه دموکراتها، اعم از جو بایدن، کاملا هریس، الیزابت وارن و ….. نسبت به آن پایبند هستند.
 
در چنین شرایطی ابراز اشتیاق دموکرات‌ها برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران، یک شوی تلویزیونی بیش نبوده است! نمایشی که مخاطب آن رای دهندگان آمریکایی (و نه مردم ایران) بوده اند.

فراتر از آنچه ذکر شد، دموکرات‌ها قصد دارند با استفاده از توان خود در اجماع سازی بین المللی، ایران را بابت پذیرش گام‌ها و مراحل محدود کننده بعدی تحت فشار قرار دهند. در چنین شرایطی مشخص نیست که دلیل استقبال برخی محافل نسبت به مواضع انتخاباتی حزب دموکرات آمریکا چیست! /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: رسالت
ارسال نظرات