۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۶۱۲۸۱۶
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی مطرح کرد؛

تأکید روایات بر رعایت آداب معاشرت

تأکید روایات بر رعایت آداب معاشرت
سخنران حرم مطهر رضوی گفت: اگر کسی آداب معاشرت با دیگران را نداند، موجب کدورت بین افراد می شود به همین دلیل صدها روایت از معصومین در این رابطه داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، کارشناس مذهبی شب گذشته در حرم مطهر رضوی، به اهمیت توجه به آداب معاشرت و تأکید معصومین به این امر اشاره کرد.

وی با بیان این که معاشرت و ارتباط با مردم آدابی  دارد، گفت: اگر کسی آداب معاشرت با دیگران را نداند، موجب کدورت بین افراد می شود به همین دلیل صدها روایت از معصومین در این رابطه داریم.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی اظهار کرد: برخی از آداب معاشرت عمومی است و در همه روابط با دیگران را در بر می گیرد مانند این که نباید کسی را تحقیر و توهین کرد و برخی دیگر از آداب خاص است مانند آداب معاشرت با همسایه، مسافر و فرزند که خداوند در قرآن نیز به حسن رفتار با آن ها تأکید کرده است.

کارشناس مذهبی به ده مورد از آداب معاشرت در اخلاق و رفتار امام رضا(ع) اشاره و ابراز کرد: حضرت هیچ کجا کلام کسی را قطع نمی کرد، هیچ گاه در صحبت به کس جفا نمی کرد، کسی را در حاجت ها و خواسته هایش رد نمی کرد، در جلسه ای پای خود را دراز نمی کرد، هیچ گاه به کارگزارهای خود تندی نکرد، سر سفره  همراه زیردستان و کارگزاران خود می نشست، همیشه لبخند به صورت داشت، کم خواب بود و بیداری او زیاد بود و از همه عالم تر بود.

وی افزود: بسیاری از رنجش ها به خاطر کلام نیش دار و تحقیر آمیز است و گاهی یک کلمه نادرست نعمت را از ما می گیرد بنابراین در کلام با یکدیگر دقت داشته باشیم همچنین روی خوش و داشتن اخلاق با دیگران از جمله خانواده اهمیت دارد و در این شرایط که گرانی و مشکلات وجود دارد، نباید بداخلاقی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در ادامه به انفاق و کمک به دیگران به ویژه به صورت پنهانی تأکید کرد و گفت: امام علی(ع) فرمود:«در خدمت و بار از دوش مردم برداشتن توجه کند که تسریع داشته، ستر(بپوشان)، نقل نکنید و منت نگذارید.» اگر در صدقه دادن کسی این سه ویژگی که حضرت فرمودند را رعایت کند این صدقه حجاب از آتش در قیامت می شود.

سخنران حرم مطهر رضوی با اشاره به این سخن امام رضا(ع) که فرمود:«مهرورزی و مهربانی با مردم نصف دین است.»، اظهار کرد: آداب معاشرت بسیار مهم و کلیدی است و خداوند در آیه 103 آل عمران می فرماید:«یکی از نعمت های خدا این است که انسان ها با هم مهربان باشند.»/864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات