۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۶۱۲۸۵۰
با حضور آیت الله سعیدی؛

نخستین کنگره ملی شعر فاطمی به کار خود پایان داد

نخستین کنگره ملی شعر فاطمی به کار خود پایان داد
آیین اختتامیه نخستین کنگره ملی شعر فاطمی با حضور آیت الله سعیدی و اساتید شعر آیینی کشور در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین اختتامیه نخستین کنگره ملی شعر فاطمی صبح امروز با حضور آیت الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) در پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) برگزار شد.

بر اساس این گزارش، استاد غلامرضا سازگار، محمد علی مجاهدی، محمدعلی موحدیان قمی، حجت الاسلام محمدجواد زمانی، حمیدرضا برقعی، سید جواد شرافت در این مراسم حضور داشتند و به شعرخوانی پرداختند.

حجت الاسلام زمانی در ابتدای این مراسم به ارائه گزارشی از روند برگزاری این کنگره ملی پرداخت و گفت: ما که در قم به عنوان آشیانه آل محمد(ص) زندگی می کنیم وظیفه داریم در تکریم حضرت فاطمه معصومه(ع) و در تبیین کرامات ایشان همه تلاش خود را به کار گیریم.

وی از ارسال بیش از 800 اثر از 360 شاعر به دبیرخانه کنگره ملی شعر فاطمی خبر داد و اظهار داشت: این حجم از اثرات به عنوان طلیعه بسیار خوبی بوده است و امیدواریم در آیندده بر حجم آن افزوده شود.

حجت الاسلام زمانی با بیان اینکه امروز به برکت انقلاب اسلامی شاعران آیینی جوان و ماهر بسیاری در کشور وجود دارند، گفت: امروز باید از ظرفیت جوانان شاعر آیینی استفاده بیشتری صورت بگیرد.

همچنین استاد مجاهدی نیز در این همایش خاطرنشان کرد: شعر آیینی می تواند معارف ناب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را با با بیانی کاملاً هنری در اختیار مخاطبان قرار دهد و آنها را بیشتر با این معارف نورانی آشنا کند.

پدر شعر آیینی کشور از برگزاری نخستین کنگره ملی شعر فاطمی به عنوان گام نخست در زمینه فراگیر شدن شعر آیینی ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: امیدواریم تداوم این گام با ارزش به تشکیل دبیرخانه دائمی شعر کرامت منجر شود.

وی با اشاره به ضرورت ترجمه شعرهای آیینی و فعالیت شاعران آیینی در عرصه های بین المللی یادآور شد: امیدواریم در سال بعد گام های فرازمینی داشته باشیم و از مرزهای ایران بگذریم و در عرصه های بین المللی شعرهای خود را برای نشر و ترویج معارف اهل بیت(ع) ارائه دهیم.

در پایان این مراسم آیت الله سعیدی سروده هایی که برای غیر معارف اهل بیت(ع) سروده شود را بیهوده دانست و تأکید کرد: همه ما باید سعی داشته باشیم تا معارف اهل بیت(ع) را ترویج کنیم، زیرا هر سروده ای که برای غیر معارف اهل بیت(ع) سروده شود، بیهوده است.

امام جمعه قم با اشاره به ضرورت فراگیری اعتقادات ناب اسلامی از سوی شاعران آیینی عنوان کرد: امروز باید کسانی که در زمینه تبلیغ دین فعالیت می کنند یک دوره اعتقادات اسلامی را در محضر فقیه عالم فرابگیرند و پس از فراگیری سعی کنند تا آموخته های خود را در چارچوب اصول و قوانین اسلامی به مردم بیاموزند؛ این مسأله رمز موفقیت مبلغان در روزگار قدیم بود و امروز نیز باید ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه گاهی شعری که بر اساس عقاید، معارف، زمان شناسی و مردم شناسی سروده شود از یک منبر چند ساعته هم بیشتر اثر می گذارد، اضافه کرد: شعری که در تراز اسلام ناب، اسلام مقاومت و اسلام منطبق بر اصول اهل بیت(ع) و اسلام محرک و مشوق باشد از دیدگاه دینی مورد قبول است.

گفتنی است، در پایان این مراسم از برگزیدگان نخستین کنگره ملی شعر فاطمی تجلیل به عمل آمد و هدایایی به آنها اهدا شد.

همچنین قابل ذکر است، از محمدعلی مجاهدی به‌پاس سالها تلاش علمی و تحقیقی در حوزه شعر آیینی با اهدای لوحی تقدیر و نشان و حکم خادمی تشرفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) تجلیل به عمل آمد.

همچنین با اهدای لوحی از غلامرضا سازگار، علی انسانی، جواد موحدیان قمی، حمیدرضا برقعی و مریم سقلاطونی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

محمدجواد الهی پور، شهره انجم شعاع و فاطمه عارف نژاد از قم، سید ابوالفضل مبارز از خراسان رضوی، علی حقیقی از کرمانشاه، علی سلیمانی از تهران و محمدرضا حسین‌خانی از گلستان از شاعران برگزیده در این کنگره ملی بودند.

در بخش شعر نو و سفید نیز فاطمه بیرانوند از لرستان و در بخش شعر کودک و نوجوان فاطمه غلامی و امین بهاری زاده از درفول مورد تقدیر قرار گرفتند./841/پ202/ب1

حسین ثالث موید
ارسال نظرات