۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۶۱۲۸۵۸

تاکید کدخدایی بر اجرای صحیح قانون و برخورد قاطع با تخلفات انتخاباتی

تاکید کدخدایی بر اجرای صحیح قانون و برخورد قاطع با تخلفات انتخاباتی
سخنگو و قائم مقام دبیر شورای نگهبان در اجلاس استانداران و فرمانداران سراسر کشور بر اجرای صحیح و برخورد قاطع با تخلفات انتخاباتی تاکید کرد.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، عباسعلی کدخدایی سخنگوی و قائم مقام دبیر شورای نگهبان صبح امروز پنجشنبه (۲۰ تیر ۱۳۹۸) طی سخنانی در اجلاس استانداران و فرمانداران سراسر کشور گفت: نظام جمهوری اسلامی یک نظام مردم‌سالار دینی است که این موضوع در قانون اساسی هم تعریف شده است. مهمترین اصل قانون اساسی در این جهت، اصل ۶ است که می‌گوید اداره امور کشور باید با اتکا بر آرای عمومی باشد و این به عنوان یک راهبرد اساسی در نظام پذیرفته شده است.
 
وی افزود: اصل ۵۶ قانون اساسی هم حاکمیت را حاکمیت الهی می‌داند و این حاکمیت را بدون نگاه قشری، گروهی و قومی به مردم تفویض کرده است و این یعنی مردم نقش اصلی را در این موضوع دارند؛ در این راستا باید به روان پاک شهید بهشتی و سایر عزیزان به خاطر تهیه و تدوین چنین قانون اساسی مترقی و کارآمدی، درود بفرستیم.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: قانون اساسی ما آمیخته‌ای از نظام مردم‌سالاری متکی بر آموزه‌های دینی است و انتخابات یکی از اصلی‌ترین روش‌های اداره جامعه محسوب می‌شود و در این راستا از ابتدای انقلاب اسلامی، انتخابات بدون وقفه در کشور برگزار شده است.
 
کدخدایی ادامه داد: بعضاً در برخی کشور‌ها شاهد هستیم که با وقوع یک درگیری کوچک، ساختار‌های سیاسی و انتخابات تعلیق می‌شوند، اما در کشور ما هرگز این اتفاق نیفتاده و حتی در دوران جنگ تحمیلی نیز، انتخابات تعطیل نشد و این یک ارزش برای نظام اسلامی است.
 
وی خاطرنشان کرد: انتخابات در ایران در مراحل مختلف "اجرا و نظارت" مردمی است و این یک هنر و ارزش برای نظام جمهوری اسلامی تلقی می‌شود و ما باید این ارزش‌ها را معرفی کنیم چرا که مردم در این فرایند بار اصلی انتخابات را بر دوش دارند.
 
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه صیانت از آرای مردم، یک وظیفه مهم برای همه در شورای نگهبان، وزارت کشور و سایر ارگان‌هاست، تأکید کرد: همه باید در این جهت تلاش کنند تا از آرای مردم صیانت و پاسداری شود. بحث حق الناس بودن رای مردم نیز یک راهبرد کلیدی بود که از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد و این راهبرد ضرورت صیانت از آرای مردم را دو چندان کرد.
 
کدخدایی ادامه داد: همانطور که وزیر کشور، استانداران و فرمانداران موظف به اجرای حُسن قوانین هستند، ما هم باید نظارت را به نحو صحیح انجام دهیم و در واقع اگر رای مردم را به عنوان حق الناس بدانیم، سلامت، مشارکت و امنیت انتخابات محقق خواهد شد.
 
وی افزود: نقش فرمانداران و استانداران در این میان، اجرای صحیح قانون است و در این راستا باید علائق و سلائق همه ما که در جای خود محترم هستند، کنار گذاشته شده و اجرای صحیح قانون در همه ابعاد اجرا شود و در واقع ما و شما مسئول اجرای صحیح قانون هستیم و اگر قانون صحیح اجرا شود دیگر نگران مشارکت و حتی سلامت و امنیت انتخابات نخواهیم بود.
 
 
تاکید دکتر کدخدایی بر اجرای صحیح قانون و برخورد قاطع با تخلفات انتخاباتی

قائم مقام دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه فرمانداران در انتخاب معتمدین نقش دارند و اگر این کار درست انجام شود اعتماد مردم بیشتر خواهد شد، اظهار داشت: در برخورد با تخلفات هم باید بپذیریم که انتخابات یک کُنش عظیم است و به هر حال تخلفاتی هم دارد، ولی چگونگی برخورد با این تخلفات مهم است لذا باید با تخلفات برخورد قاطع انجام شود و مردم باید این برخورد قاطع با تخلفات انتخاباتی را ببینند.
 
سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: گاهی احساس می‌شود که برخی معتقدند، اجرا و نظارت هر کدام جزیره جدایی هستند در حالی که اینطور نیست و ما باید همکاری خوبی با یکدیگر داشته باشیم و من فکر می‌کنم این دوره یکی از ادواری است که همکاری بسیار خوبی بین وزارت کشور و شورای نگهبان برقرار شده و جلسات مختلفی در سطوح متنوع کارشناسی و حتی جلساتی با حضور وزیر محترم کشور و حضرت آیت الله جنتی برگزار شده است.
 
کدخدایی در بخش پایانی سخنان خود اشاره‌ای هم به موضوع برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی داشت و در این زمینه گفت: انتخابات الکترونیک از الزامات ما در جامعه اسلامی است و قانون هم تاکید کرده که این موضوع را اجرا کنیم و ما هم به عنوان شورای نگهبان آمادگی کاملی برای نظارت بر انتخابات الکترونیک داریم و تا هر جایی که بتوانیم سلامت و امنیت را تضمین کنیم، آماده هستیم که با همکاری وزارت کشور در راستای برگزاری انتخابات الکترونیک کمک کنیم.
محمد قمین
ارسال نظرات