۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۶۱۲۸۶۴

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۲۰ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۲۰ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
امروز در بازار‌های جهانی با کاهش ذخایر نفت آمریکا و تاثیر طوفان مکزیک در کاهش تولید، قیمت نفت به بیشترین میزان خود در ۶ هفته گذشته رسید.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۲۰ تیر ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

افزایش قیمت نفت به بیشترین میزان ۶ هفته گذشته
 
امروز در بازار‌های جهانی قیمت نفت با متوقف شدن فعالیت دکل‌های نفتی آمریکا به دلیل طوفان مکزیک و کاهش تولید به یک‌سوم، قیمت نفت در بازار‌های جهانی به بیشترین میزان ۶ ماه گذشته رسید.

امروز قیمت نفت برنت با ۹ سنت افزایش نسبت به روز گذشته به قیمت ۶۷ دلار و ۱۰ سنت معامله شد. نفت وست تگزاس آمریکا هم با افزایش ۱۳ سنتی بشکه‌ای ۶۰ دلار و ۵۶ سنت به فروش رسید. بنزین، نفت کوره و گازوئیل هم افزایش‌هایی به ترتیب ۲.۲۸ دلار، ۹۹ سنت و ۱۱.۷۵ دلار را تجربه کردند.

خبرگزاری رویترز نوشت: امروز پنجشنبه قیمت نفت آتی به دلیل طوفان مکزیک که تولید نفت در این منطقه را به شدت تهدید می‌کند، به بیشترین میزان شش ماه گذشته رسید. تولیدکنندگان نفت آمریکا روز چهارشنبه تقریبا یک‌سوم تولید نفت مکزیک را متوقف کردند که پیش‌بینی می‌شود بزرگ‌ترین طوفان فصل در منطقه باشد.

بر اساس آمار‌های اطلاعاتی آمریکا، ۱۵ پلتفرم تولید و ۴ دکل نفتی در این منطقه خالی کرده است.

همچنین بر اساس گزارش رویترز کاهش ذخایر نفت آمریکا هم در روند صعودی قیمت موثر بود. ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به پنجم جولای ۹.۵ میلیون بشکه کاهش یافت که این میزان تقریبا سه برابر میزانی است که قبلا پیش‌بینی شده بود.
_____________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت یورو
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با تغییر جزئی نسبت به روز کاری قبل، به قیمت ۴ میلیون و ۵۳۲ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۳۲۸ هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و ۴۵۹ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۷۹ هزار تومان فروخته می‌شود.
 
قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۳۰ هزار و ۶۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۴۲۲.۸ دلار معامله می‌شود.

بنا به این گزارش، صرافی‌های بانک‌ها امروز پنجشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۲ هزار و ۷۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۲ هزار و ۶۵۰ تومان خریداری می‌کنند.
 
برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۴ هزار و ۶۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۵۵۰ تومان است.
_____________________________

کاهش قیمت گندم و ذرت در بازار‌های جهانی
 
امروز قیمت انواع غلات به ویژه گندم و ذرت در بازار‌های جهانی کاهش داشت، اما قیمت دانه‌های روغنی با افزایش قابل توجه همراه شد. قیمت دام زنده و پرواری هم کاهش قیمت داشتند.

امروز در بازار‌های جهانی هر بوشل گندم با ۲.۲۵ دلار کاهش نسبت به روز گذشته به قیمت ۵۰۲ دلار به فروش رفت. قیمت ذرت هم با کاهش ۲ دلاری همراه بود و هر بوشل قیمت ۴۳۷ دلار معامله شد.

بنا به این گزارش، ایران امسال برای چهارمین سال پیاپی با پیش‌بینی تولید ۱۴ میلیون تن در گندم بی‌نیاز می‌شود و بی‌نیاز از واردات این کالا است، اما وابستگی ۷۰ درصدی به واردات ذرت دارد.

ذرت به عنوان خوراک دام و طیور استفاده می‌شود و قیمت آن حدود ۷۰ درصد در قیمت تمام شده محصولات پروتئینی نظیر گوشت و مرغ مؤثر است.

امروز دانه روغنی سویا حدود ۵۰ سنت کاهش داشت و دانه روغنی خوراکی هم با ۴۰ سنت کاهش همراه شد.

ایران حدود ۹۰ درصد به واردات دانه‌های روغنی وابسته است و علیرغم برنامه‌هایی که در وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش وابستگی در دهه‌های گذشته تعریف شده، اما هنوز وابستگی به واردات شدید است.

قیمت دام زنده هم امروز ۳۲ سنت و دام پرواری ۵۲ سنت با کاهش روبرو شد. ایران سالانه ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تن واردات گوشت انجام می‌دهد که میانگین قیمت جهانی حدود ۴ تا ۵ دلار است. هر گونه نوسان در قیمت جهانی قیمت گوشت وارداتی را گران‌تر می‌سازد.
_____________________________

نبود زمان دقیق برای اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه
 
احمد زمانی، معاون پژوهشی سازمان امور مالیاتی گفت: با توجه به حجم بالای کار‌های اقتصادی در دولت، زمان دقیقی برای اجرای آن نمی‌توان اعلام کرد

زمانی با اشاره به آخرین وضعیت لایحه مالیات بر عایدی سرمایه، افزود: طرح پیش‌نویس مالیات بر عایدی سرمایه، با امضای وزیر اقتصاد به دولت تقدیم می‌شود و البته در هیئت دولت هم به دلیل آنکه حجم کار‌های اقتصادی بالا است، نمی‌توان زمان دقیقی برای اجرای آن اعلام کرد.

معاون پژوهشی سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: برای اجرای این طرح باید وزارت راه و شهرسازی سامانه املاک و اسکان را راه‌اندازی کند و تا زمانی که این سامانه اجرایی نشود، امکان شناسایی خانه هم وجود ندارد؛ ضمن اینکه در این سامانه باید مدت خالی ماندن واحد مسکونی، دلیل آن و تعداد واحد‌ها بررسی شود که البته در سال ۹۴ در قانون به این موضوع پرداخته شده است.

به گفته این مقام مسئول، وزارت راه و شهرسازی درباره اجرایی شدن این سامانه اعلام کرده که به دلیل آنکه شهرداری‌ها دسترسی کامل به همه اطلاعات مسکن دارند، راه اندازی این سامانه برای شهرداری راحت‌تر است.
_____________________________

مکان یابی ۷۳ درصد واحد‌های مسکونی طرح اقدام ملی
 
حبیب الله طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید در نشست هم اندیشی مدیران عامل شهر‌های جدید اندیشه، پرند، پردیس، هشتگرد، امیرکبیر، بهارستان، فولادشهر، صدرا، سهند، عالیشهر و گلبهار که با محوریت ارائه گزارش شهر‌ها از آخرین وضعیت پروژه‌های مسکن مهر، برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن و درآمد برگزار شد گفت: باید تلاش خود را برای برنامه اقدام ملی تولید در شهر‌ها و مجموعه ستاد شرکت مادر، افزایش داده و با بالابردن شتاب عملیات اجرایی، این برنامه‌ها را هرچه سریع‌تر به نتیجه قابل قبولی برسانیم. از مجموع ۲۰۰ هزار واحد مسکونی، ۱۴۵ هزار واحد تاکنون مکان یابی و تعیین تکلیف شده و ۵۵ هزار واحد باقیمانده در مرحله کارشناسی و دریافت مجوز‌های لازم است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید با تأکید براینکه وزیر راه و شهرسازی نسبت به انجام اقدامات و پیشبرد اهداف در حوزه فروش اقساطی و برنامه اقدام ملی حساسیت بسیار بالایی دارد گفت: ما در بحث فروش اقساطی، ظرفیت بالایی داشته و باید هرچه سریعتر در این زمینه به نتیجه مشخص و اهداف تعیین شده برسیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه آغاز عملیات پروژه‌های ساخت در برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن را مهمترین بخش این برنامه دانست.

وی با تأکید براینکه افزایش تعداد پروژه‌های ساخت از مسائل ویژه در دستور کار شرکت عمران شهر‌های جدید به شمار می‌رود گفت: همه قرارداد‌های مربوط به ساخت، باید تا هفته دولت، عملیاتی شده و به مرحله خوبی برسد، از این رو از تمامی شهر‌ها انتظار داریم با دقت و تلاش لازم و برنامه ریزی مناسب این پروژه‌ها را به جایگاه قابل قبولی برسانند.

این مقام مسئول نحوه مواجهه با مردم و پیمانکاران را امری بسیار مهم در این حوزه دانست و گفت: نیرو‌هایی که در صف اول برخورد با مردم هستند باید کاملاً توجیه شده و تمامی ناهماهنگی‌های موجود در سیستم مدیریت باید از میان برداشته شود.
_____________________________
 
استخراج ارز‌های دیجیتال قانونمند می‌شود

عبدالناصر همتی، رییس بانک مرکزی در جمع خبرنگاران گفت: بند‌هایی از موضوع استخراج ارز‌های جهانروا به تصویب رسیده و هدف ما قانونمند کردن استخراج اینگونه ارز‌هاست

همتی افزود: بر اساس قانون، انحصار انتشار پول در اختیار بانک مرکزی است و هرگونه ارز که بر اساس طلا و ریال توسط مرجعی غیر از بانک مرکزی منتشر شود غیر قانونی است، اما موضوع استخراج ارز‌های جهانروا که این روز‌ها بسیار مطرح است در دستور کار کمیسیون اقتصادی دولت قرار گرفته و بند‌هایی از آن هم در این کمیسیون به تصویب رسیده و هدف ما این است که استخراج اینگونه ارز‌ها را قانونمند کنیم.

وی ادامه داد: استخراج ارز‌های دیجیتال باید بر مبنای نرخ برق صادراتی باشد و مهم‌تر اینکه، تولید کنندگان این ارز، باید تعهد داشته باشند که ارزشان را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند.

همتی همچنین با اشاره به اینکه سختگیری‌های برخی بانک‌ها در اعطای وام ازدواج غیر قانونی است گفت: برخی بانک‌ها با تخلف از قوانین، ​ سختگیری‌های خلاف قانون برای اعطای وام ازدواج اعمال می‌کنند، از آن‌ها میخواهم که در این مورد سختگیری نکنند و مقررات را رعایت کنند که در غیر این صورت با بانک‌های متخلف برخورد قانونی می‌کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: بر اساس اعلام مرکز آمار؛ ​ نرخ تورم و بیکاری در فصل بهار کاهنده بوده و در مجموع ثبات نسبی در اقتصاد ایجاد شده است و امیدواریم با مدیریتی که در بازار صورت می‌گیرد و با کمک صادرکنندگان که ارز خود را در نیما عرضه می‌کنند این روند ادامه پیدا کند و ثبات اقتصادی ایجاد شود./۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات