۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۶۱۲۸۸۰
رحمانی فضلی:

اگر میان نظارت و اجرا هماهنگی نباشد، دچار مشکل خواهیم شد

اگر میان نظارت و اجرا هماهنگی نباشد، دچار مشکل خواهیم شد
وزیر کشور با بیان اینکه فرمانداران و استانداران باید قدرت هماهنگی داشته باشند، گفت: سیاست وزارت کشور در ۶ سال گذشته مبتنی بر وحدت، انسجام، همکاری و هماهنگی بوده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در همایش فرمانداران سراسر کشور اظهار کرد: فرمانداران و استانداران باید قدرت هماهنگی و تعامل داشته باشند؛ البته گاهی از این جمله برداشت غلط می شود چرا که می‌گویند چرا نمایندگان مجلس با فرمانداران ارتباط دارند و حتی در اصل و عزم فرمانداران طرف مشورت قرار می‌گیرند.

وی افزود: هماهنگی ها باید وجود داشته باشد اما این به معنای عدول از وظایف، اصول و استقلال وزارت کشور نیست و حتی نمی‌تواند به معنای نفوذ باشد. عزت و اصول باید در این مسیر حفظ شود و در عین حال تعامل و هماهنگی باشد.

وزیر کشور با بیان اینکه فرمانداران و استانداران باید قدرت هماهنگی داشته باشند، تصریح کرد: سیاست وزارت کشور در ۶ سال گذشته مبتنی بر وحدت، انسجام، همکاری و هماهنگی بوده است.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه اگر هماهنگی میان نظارت و اجرا نباشد، دچار اشکال خواهیم شد، گفت: تاکنون همه انتخابات‌ها با هدف گذاری‌هایی که انجام شده است بسیار مناسب برگزار شد و مورد رضایت مردم و مقام معظم رهبری قرار گرفت. همچنین مقام معظم رهبری در همه انتخابات از حضور مردم و نحوه اجرا و نظارت تشکر کردند.

وی افزود: امیدواریم در این انتخابات با همکاری همه عوامل، دست به دست هم دهیم تا حماسه بزرگ را خلق کنیم.

وزیر کشور اظهار داشت: برای مردمی که می‌خواهیم خدمت کنیم باید ایمان و باور داشته باشیم چراکه حکومت و نظام دستاورد تلاش و مجاهدت مردم است، پس باید در برابر مردم متعهد باشیم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه ما باید جایگاه خودمان را از نظر سازمانی بدانیم تا چه نقشی را ایفا کنیم، گفت: نقش اصلی مهم، موثر و راهبردی را در وزارت کشور، فرمانداران ایفا می‌کنند. شاید در سلسله مراتب استانداران از فرمانداران جایگاه بالاتری داشته باشند، اما از نظر تاثیر گذاری و حلقه اول ارتباط مردمی و مجری سیاست و برنامه ها فرمانداران هستند که در این زمینه بسیار تاثیر گذار اند.

وی گفت: زمانی که در صدا و سیما بودم عنوان کردم هر آن کسی که به آنتن نزدیک است موثرتر بوده چرا که او همه سیاست‌های سازمان را به روی آنتن می برد و حتی زمانی که در دیوان محاسبات بودم مدیر موثر در دیوان کسی بود که حساب ها را رسیدگی و بررسی می کرد و نتیجه این رسیدگی و بررسی ها در تصمیم‌گیری‌های رئیس دیوان تأثیرگذار بود.

وزیر کشور با بیان اینکه فرمانداران پیشانی برخورد و حلقه وصل با مردم هستند و نقش بسیار بالایی دارند، گفت: وزارت کشور امنیت، سیاست، بحران و دیگر مسائل را نمی‌تواند به تنهایی پیش ببرد و هیچ مسئولیتی نیست که مبتنی بر همکاری جمعی همه نهادهای مرتبط با آن موضوع نباشد.

رحمانی فضلی اظهار کرد: کسی که فرماندار و یا استاندار است،‌ باید روحیه تعاملی، قدرت هماهنگی و اطلاع لازم را از موضوع تحت مدیریتش داشته باشد.

وی افزود: یکی از دلایلی که تصیم گرفته شد علی رغم همه مخالفت ها، مدیران وزارت کشور را از داخل وزارت انتخاب کنیم، اشراف افراد داخل وزارت به مسائل، قوانین و دستورالعمل ها هستند.

وزیر کشور با اشاره به هماهنگی همه دستگاه ها در سیل اخیر گفت: در جریان سیل اخیر همه دستگاه ها به کمک ما آمدند و حتی در محضر مقام معظم رهبری عرض کردم که ما هیچ گلایه ای از دستگاهی نداریم و همه دستگاه های عضو ستاد به صورت کاملا هماهنگ مبتنی بر رعایت سلسه مراتب و هماهنگی کار کردند.

وی با اشاره به موضوع تنوع مسئولیت در فرمانداری گفت: شما فرمانداران به عنوان دستگاه حاکمیتی در شهرستان ها و استان ها هماهنگ کننده همه دستگاه ها اعم از دستگاه های حاکمیتی و غیرحاکمیتی هستید و همه این دستگاه ها باید با شما هماهنگ باشند.

رحمانی فضلی اظهار کرد: فعالیت های اقتصادی وزارت کشور درحوزه های سیاست گذاری،‌ برنامه ریزی و نظارت و پیگیری کمتر از دستگاه های اقتصادی نیست. در شهرستان ها،‌ فرمانداران هم پای کار هستند و در این حوزه فعالیت می کنند.

وزیر کشور با اشاره به حوزه سیاست داخلی کشور گفت: در حوزه سیاست داخلی به لطف الهی از وحدت، انسجام و هماهنگی بسیار خوبی برخورداریم.علی رغم ها تبلیغات منفی نشریات، کانال های رسانه های خارجی، در داخل کشور میان مردم، میان سیاسیون و احزاب، میان اقشار مختلف و میان مسئولان انسجام وحدت وجود دارد.

وی افزود: مردم حساسیت شرایط کنونی را به خوبی متوجه می شوند. فضای وحدت، انسجام، همکاری و هماهنگی با حفظ تأیید و به رسمیت شناخت نظرات مختلف است. نظرات مختلف باید وجود داشته باشد و در حوزه سیاسی تا آنجا که توانسته ایم، شرایط به خوبی پیش رفته است.

رحمانی فضلی مهم ترین مسأله حوزه سیاسی را انتخابات دانست و خاطرنشان کرد:‌ کشور نیازمند آرامش است و همه با حفظ وحدت وآرامش متوجه توطئه های دشمن هستیم. ایجاد نشاط سیاسی یکی دیگر از مسائل مهم در انتخابات است. مردم باید احساس کنند فضای سیاسی، فضای تازه، متغییر و متحول در تعالی بیشتر است. نشاط سیاسی در انتخابات منتهی به رضایت منطقی و قانونی و مطلوب است. البته رقابت باید در خیر و به دور از نگاه خصمانه باشد.

وزیر کشور تصریح کرد:‌ مردم در انتخابات حق دارند و اگر نتوانیم رقابت را منطقی معقول کنیم، نمی توانیم بگوییم که نشاط سیاسی را ایجاد کرده ایم. نشاط سیاسی یعنی رقابت سیاسی و عمل به قانون است که البته در کنار آن مشارکت امری مهم تلقی می شود.

وی بیان کرد: باید در انتخابات این موضوع را مدنظر قرار دهیم که در اجرا باید مبتنی بر قانون باشیم به گونه ای که رفتارمان کاملا بی طرفانه باشد. همچنین باید از شعار دادن پرهیز کنیم تا در نهایت انتخابات امن و سالم را برگزار کنیم.

رحمانی فضلی حوزه اقتصاد را در فضای عمومی به عنوان چالش کشور برشمرد و گفت: چالش اقتصادی ابعاد مختلفی دارد و بخشی از آن مربوط به نظامات غلط حاکم بر اقتصاد کشور، ساختارهای نامناسب،‌ مدیران ضعیف، سوءاستفاده هایی در نظام اقتصادی می شود و بخشی دیگر هم مربوط به تحریم هاست.

وی ادامه داد: چرا ما طی 40 سال نتوانسته ایم در حوزه استقلال منابع مالی اقدامی انجام دهیم. ما 40 سال فرصت برای این حوزه داشتیم و فکری نردهایم. اصلی ترین چالش اقتصاد کشور، مقابله با تحریم است.

وزیر کشور تصریح کرد: مقام معظم رهبری نگاه مقاومتی را به حوزه اقتصاد کشور داشتند؛ از این رو ستاد اقتصاد مقاومتی را در دولت تشکیل دادند، سپس جلسه هماهنگی اقتصادی سران سه قوه تشکیل شد. دولت به این موضوع اعتقاد دارد و تا الان امور را به پیش برده است.

وی بیان کرد: نقش اصلی در حوزه اقتصاد، تولید، سرمایه گذاری و اشتغال است که باید این سه حوزه را در بخش اقتصاد تقویت کنیم. در این زمینه هیچ مانع قانونی وجود ندارد و با کمبود منابع روبرو نیستیم. باید تولید و اشتغال و سرمایه گذاری در شهرستان را جدی بگیریم.

رحمانی فضلی در خطاب به فرمانداران گفت: هر یک از شما فرمانداران می توانید در یکی از حوزه ها الگوسازی کنید. برای مثال بگویید تا یکسال آینده بیکاری را به صفر می رسانیم.همچنین در حوزه اجتماعی می توانید به یک مفاهمه و درد مشترکی از موضوعات اجتماعی برسید و آن را برای هماهنگی و همکاری در اولویت قرار دهید.

وی افزود: در حوزه امنیتی رتبه خوبی را داریم. در سه ماهه گذشته به نسبت سه ماهه سال گذشته در حوزه اعتراضات و تجمعات شاهد کاهش 37 درصدی هستیم. مردم در حوزه امنیت مشارکت جدی تری دارد، چراکه این موضوع برای شان از اهمیت خاصی برخوردار است.

وزیر کشور تصریح کرد: انتظارمان از شما فرمانداران و استانداران این است که ظرفیت های استان و شهرستان را بیش از پیش درنظر داشته باشید و قوانین و مقررات را به نفع تولیدکننده و سرمایه گذار قرار دهید؛ چراکه نگاه غالب مقابله با دشمن همان مقاومت و استقامت است و همه این ها را باید در وزارت کشور محقق کنیم.

وی بیان کرد: مشکلات را در لایه ها و سطوح پایین تر حل کنید چراکه مسائل اگر در لایه های استانی حل نشود، به لایه های ملی و در نهایت به لایه های کشوری می رسد و حل کردن آن بسیار سخت و پیچیده خواهد بود.

رحمانی فضلی اظهار کرد:‌ سعی کنید آلودگی شائبه، رانت و سوءاستفاده گری، دامن تان را نگیرد و در عین حال از حقیقت تولید جسورانه حمایت کنید.

وی با اشاره به جابه جایی ها در فرمانداری و استانداری گفت: تا زمان انتخابات اگر جابه جایی داشتید، حتما آن را انجام دهید، تکلیف سرپرست ها را مشخص کنید البته در مواقع استثنا می توان حتی در شب انتخابات جابه جایی انجام داد. در این امر فرمانداران و استانداران باید دقت لازم را داشته باشند.

وزیر کشور تصریح کرد: با رعایت اصل شایستگی و برابر از نیروهای خانم در معاونت های فرمانداری و استانداری استفاده کنید./841/

حسین ثالث موید
ارسال نظرات