۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۶۱۲۸۸۷
معاون اول رییس جمهور:

باطل السحر تحریم ها و تهدیدها، همبستگی و انسجام ملی است

باطل السحر تحریم ها و تهدیدها، همبستگی و انسجام ملی است
جهانگیری با بیان اینکه باطل السحر همه تحریم ها و تهدیدها، همبستگی و انسجام ملی است، گفت: ایران همواره حافظ منطقه خلیج فارس و ثبات منطقه خاورمیانه است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور امروز در همایش فرمانداران سراسر کشور اظهار داشت: ایران همواره حافظ منطقه خلیج فارس و ثبات منطقه خاورمیانه است.

وی افزود: ایران سعی کرد تا آنجایی که آمریکا به این منطقه لطمه می زند از مردم آن حفاظت کند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه باطل السحر همه تحریم ها و تهدیدها، همبستگی و انسجام ملی است، تاکید کرد: برای آن که امروز از شرایط دشوار عبور کنیم، لازمه آن تقویت وحدت ملی، انسجام ملی و امید مردم به آینده است.

جهانگیری با اشاره به این موضوع که در جمهوری اسلامی خدمت به مردم و مسئولیت داشتن توفیق الهی است، گفت: ما باید قبول کنیم که کشور در شرایط پیچیده حساس و دشوار است، یعنی برای ما مدیران وظیفه تکلیف می‌کند که به دنبال کشف فرصت‌ها و خلق فرصت‌های جدید باشیم تا با خلق فرصت ها در برابر تهدیدها عبور کنیم.

وی افزود: تحریم آمریکا پس از برجام بر کشور تحمیل شد که به نظام آسیب و سپس به اقتصاد کشور لطمه وارد کند.

معاون اول رییس جمهور بیان کرد: راهبردی که پس از تحریم منطقه ما را دچار التهاب کنند دنبال به هم زدن امنیت منطقه خلیج فارس و خاورمیانه شد آنها تلاش کردند سوریه و عراق را بر هم بزنند و در عین حال به نوع دیگری یمن را هم دچار درگیری کنند.

جهانگیری افزود:در مقابل راهبردی که دشمن دارد راهبردهایی را ما در مسائل داخلی داریم که البته که مقام معظم رهبری به صورت مفصل در سخنرانی سالگرد ارتحال امام فرمایشاتی داشته‌اند. ما تلاش بر این داریم تا جایی که بتوانیم از قدرت برای صیانت در منطقه استفاده کنیم.

وی با اشاره به تحریم های سخت آمریکا، گفت: آمریکا تحریم‌های سختش را در پیش گرفته است و ما با رویکردهای سطحی و نخ نما نمی‌توانیم در برابر این تحریم‌ها مقاومت کنیم؛ ما باید فهم و عزم متفاوتی را برای مقابله با تحریم‌ها نشان دهیم و البته دولت برای نشان دادن این فهم و عزم باید از ظرفیت‌های داخلی یعنی ظرفیت‌های مردمی و نهادهای مردمی برای عبور از تحریم استفاده کند. ما باید بتوانیم با نخبگان کشور ارتباط قوی را داشته باشیم که متاسفانه ارتباط مان با نخبگان و گروه‌های مرجع کم بوده است.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: ترمیم تقویت سرمایه اجتماعی برای نظام و دولت در مقطع فعلی بسیار مهم است. استانداران نقش کلیدی در ارتباط با نخبگان دارند.

جهانگیری تصریح کرد: مدیران استانی و شهرستان ها به عنوان نمایندگان عالی دولت هستند.جایگاه ویژه‌ای دارند و مسئولان هم باید به جایگاه استانداران اهمیت دهند و با آنها هماهنگ باشند.

وی بیان کرد: شما استانداران و فرمانداران به عنوان مسئولان عالی در سطح استان و شهرستان باید چشم بینا و گوش شنوای نظام باشید و همه مسائلی که در استان رخ می دهد را رصد کنید و در جریان باشید.گوش شنوا یعنی شنوایی حرف دل مردم باشید همین اندازه که مردم احساس کنند که مسئولان با آنها هم درد هستند و هیچ تفاوت و تمایزی با آنها ندارند می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات باشد.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: ما باید این حس را تقویت کنیم تا مردم بدانند که مسئولان و مردم در یک گروه هستند که می‌خواهند به آنها خدمت کنند.

جهانگیری اظهار کرد: قدرت دولت در مرحله اول قدرت نرم است و قدرت سخت دولت در زمانی به کار برده می شود که از همه قدرت نرم استفاده کرده باشد قدرت نرم استفاده از افکار عمومی مردم است یعنی مقبولیت مردم است و مردم دولت را قبول کرده است.

وی بیان کرد: برخی‌ها نشان می دهند که دستگاه های دولتی ناکارآمد هستند؛ آنها نمی‌دانند که با ایجاد چنین تصوراتی به سرمایه اجتماعی آتش می زنند. برخی‌ها هم نشان می‌دهند که نظام کارآمد است و برخی دیگر تحت تأثیر این تصورات قرار می گیرند و می گویند نظام ناکارآمد نیست، بلکه دولت ناکارآمد است؛ آنها نمی‌دانند که دولت یعنی بخش اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران است.

معاون اول رییس جمهور بیان کرد: برخی ها اخبار دروغ را می سازند و بر اساس اخبار دروغ ده‌ها اتهام به مسئولان دولتی می زنند؛ ما باید کاری کنیم تا مجموعه نظام را کارآمد نشان دهیم.

جهانگیری با بیان اینکه گفتگو امروز فضیلت نیست بلکه ضرورت جامعه کنونی به شمار می‌رود و باید با این روش ها و ابزارها برای مقابله با تحریم پیش برویم، خاطرنشان کرد: مهمترین اولویت پیش رو موضوع انتخابات مجلس شورای اسلامی است، انتخابات همیشه برای نظام امری مهم بوده است ما در منطقه جزو محدود کشورهایی هستیم که مردم با رای شان افرادی را انتخاب می‌کنند تا به مجلس ورود یابند.

وی ادامه داد: مردم هر ۴ سال یکبار نماینده خود را انتخاب می کنند و انتخابات مجلس در هر شرایطی مهم است. تجربه جهانی و ملی همواره این بوده است که برگزاری انتخابات آزاد، سالم، رقابتی، قانونمند و مشارکت جویانه جامعه و کشور را زنده، فعال و با نشاط نگه می دارد و این هنر ما است که هرجایی که سرمایه اجتماعی تضعیف شده است، این سرمایه اجتماعی را با انتخابات به اول برگردانیم.

معاون اول رییس جمهور افزود: یکی از دستاوردهای انقلاب، انتخابات است و در مقطع فعلی که دشمن دندان تیز کرده است، این انتخابات می‌تواند او را مایوس و وادار به عقب نشینی کند، بنابر این کار شما مسئولان در انتخابات بسیار مهم، تعیین کننده و سرنوشت‌ساز است.

جهانگیری با تاکید بر اینکه رای ملت حق الناس و امانتی نزد ما است، عنوان کرد: ما باید به دنبال راهی برای مشارکت معنادار در انتخابات سال ۹۸ باشیم. اگر انتخابات اسفندماه را معنادار برگزار کنیم، توانسته ایم بخش وسیعی از راهی را که برای رشد و توسعه در پیش رو داریم را یکجا با آمدن مردم در صحنه انتخابات پیش ببریم.

معاون اول رییس جمهور، اظهار کرد: مردم باید احساس کنند در شهرستان ها و حوزه‌های انتخابی شان و همه گروه‌ها و اقوام در چارچوب جمهوری اسلامی ایران فعالیت دارند، می‌توانند وارد عرصه انتخابات شود، انتخاباتی که سالم، قانونمند و با رای مردم کامل می شود.

وی بیان کرد: نظامی که شهیدان بسیاری در دوران دفاع مقدس داده است، آمریکایی‌ها به راحتی نمی توانند با آن درگیر شوند. هدف آمریکا این است که نظام اقتصادی کشور را فروپاشی کند و تردیدی نیست که ضربه اقتصادی را به ما زده اند و یا حتی در دوره ای ارزش پول ما را کاهش دادند تا تورم را افزایش دهند. آنها می خواستند اقتصاد کشور را متلاشی کنند و از هم بپاشند و حتی فروش نفت‌مان را به صفر برساندند تا کشور از بین برود، اما ما در این دولت از همه ظرفیت‌ها برای فروش نفت استفاده کرده‌ایم.

جهانگیری با بیان اینکه راهبرد ما مقاومت است، اظهار داشت: در منطقه تا جایی که می‌توانیم از قدرت‌مان برای ثبات و امنیت استفاده می‌کنیم. طی قرن‌ها ایران همواره حافظ منطقه خلیج فارس بوده است و اگر نقش ایران نبود معلوم نبود سرنوشت عراق و سوریه و برخی دیگر از کشورها چه می‌شد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه اکنون آمریکایی‌ها از بخش عمده‌ای از اهداف‌شان ناامید شده‌اند، اظهار داشت: آن‌ها بر مبنای یک بررسی تحلیلی گفتند سال ۹۷ پایان جمهوری اسلامی ایران است. خیلی هم با صراحت گفتند که ایران جشن ۴۰ سالگی نمی‌گیرد. از شش ماه قبل از شروع سال ۹۷ راهبرد آن‌ها افزایش ناامنی داخلی با ایجاد جنگ روانی بود. با خروج از برجام به گونه‌ای که فکر می‌کردند شرایط کشور به هم می‌خورد، اما در این موضوع شکست خوردند، در صفر کردن صادرات نفت و در فروپاشی اقتصاد شکست خوردند.

وی افزود: با این وجود صادرات غیر نفتی سه ماهه اول امسال ۱۱.۵ میلیارد دلار و واردات در همین مدت ۱۰ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار بوده است. یعنی تراز تجاری ما بدون فروش نفت مثبت یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار است. تعداد شاغلین بهار امسال بیش از ۲۴ میلیون و ۳۸۲ هزار بوده است که این آمار در بهار ۹۷ چیزی بیشتر از ۲۴ میلیون و ۶۱ هزار نفر بود که در واقع تفاوت آن بیش از ۳۲۱ هزار نفر است. اقتصادی که در این دوران قادر است بیش از ۳۰۰ هزار شغل ایجاد کند می‌شود گفت دچار فروپاشی شده است؟ نرخ بیکاری بهار پارسال ۱۲.۱ درصد بود در حالی‌که این آمار در بهار امسال به ۱۰.۸ درصد رسید.

جهانگیری با بیان این‌که «در سه ماهه اول امسال ۶.۸ میلیون تن کالای اساسی به کشور وارد شده است»، گفت: به اندازه کافی اقلام اساسی در کشور وجود دارد و در برخی موارد حتی دو برابر نیاز است. البته در توزیع ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد و باید بر این توزیع حتماً نظارت شود و کمبودها بلافاصله حل شود.

معاون اول رییس جمهور گفت: شاخص بورس کشور در سال ۹۷، ۸۶ درصد افزایش داشته است که این رقم از ابتدای سال ۹۸، ۳۹ درصد بوده است و در سال جاری ۱۹۰ هزار میلیارد تومان در بورس‌های کشور معامله شده است.

وی با بیان این‌که «در جلسه سران قوا عدد بودجه از ۴۴۷ هزار میلیارد تومان به ۳۸۶ هزار میلیارد تبدیل شده است» گفت: این یعنی ما باید هزینه‌ها را کاهش دهیم و به فکر منابع درآمدی جدید باشیم. قرار است ۱۰ هزار میلیارد تومان دارایی‌های دولت فروخته شود؛ بنابراین دستگاه‌ها باید کمک کنند دارایی‌های مازاد فروخته شود و هیچ کس حق مقاومت در این زمینه ندارد. برخی دستگاه‌ها بیخود روی برخی دارایی‌های خود دست گذاشته‌اند. از سویی هزینه‌های غیر ضرور نیز باید متوقف شود.

جهانگیری افزود: مجموعه دولت باید ارتباطات خود با نخبگان و گروه‌های مرجع را افزایش دهد. از استانداران و فرمانداران خواست به طور منظم با این گروه‌ها جلسه داشته باشند.

معاون اول رییس‌جمهور تصریح کرد: در جلسه سران قوا عدد بودجه از ۴۴۷ هزار میلیارد تومان به ۳۸۶ هزار میلیارد تبدیل شده است». این یعنی ما باید هزینه‌ها را کاهش دهیم و به فکر منابع درآمدی جدید باشیم. قرار است ۱۰ هزار میلیارد تومان دارایی‌های دولت فروخته شود؛ بنابراین دستگاه‌ها باید کمک کنند دارایی‌های مازاد فروخته شود و هیچ کس حق مقاومت در این زمینه ندارد. برخی دستگاه‌ها بیخود روی برخی دارایی‌های خود دست گذاشته‌اند. از سویی هزینه‌های غیر ضرور نیز باید متوقف شود.

وی در پایان گفت: شاخص بورس کشور در سال ۹۷، ۸۶ درصد افزایش داشته است که این رقم از ابتدای سال ۹۸، ۳۹ درصد بوده است و در سال جاری ۱۹۰ هزار میلیارد تومان در بورس‌های کشور معامله شده است.

جهانگیری گفت: تلاش آنها برای نابودی کامل منابع درآمدی ایران با شکست مواجه شد. در این دولت وزارت نفت تلاش وسیعی برای به شکست کشاندن نقشه دشمن در راستای به صفر رساندن فروش نفت انجام داد و از همه ظرفیت ها برای فروش نفت استفاده شد و هر کس در این زمینه راهکار موثری ارائه کرد، مورد استقبال قرار گرفت.

وی تاکید کرد: ما تنها از راهکار کسانی استقبال نکردیم که فکر می کردند شرایطی بوجود آمده که می توانند به بهانه تحریم، منابع نفتی را از دست مردم خارج کرده و بابک زنجانی درست کنند. ما به اینها مجوز ندادیم. این فریادها علیه وزارت نفت، فریاد امثال بابک زنجانی ها است.

جهانگیری اظهار داشت: رحمانی فضلی از وزرای پا به کار، جدی، دلسوز و وقت گذار و ایستاده پای کار کشور است.وزیر کشور در حوادث مختلف مردانه پای کار ایستاد و اتفاقات را جمع کرد درحالی که بسیاری از افرادی که الان ادعایشان زیاد است آن موقع نمی شد پیدایشان کرد که مثلا حداقل شهر خودشان را جمع کنند ولی ایشان پای اداره کار کشور ایستاد و در چنین مواقعی است که افراد استخوان دار و دلسوز واقعی کشور، نظام و مردم خودشان را نشان می دهند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به حضورش در همایش معرفی فرصت های کسب و کارهای جدید که دیروز به همت وزارت ارتباطات برگزار شده بود، اظهار داشت: دیروز در میان جوانانی که بعضا از یک منطقه کوچک، یک استارت آپ راه اندازی کرده بودند، حضور یافته و دیدم که آمریکا ممکن است بتواند فروش نفت ایران را تحریم کند، اما فکر و مغز و جوانان این کشور را نمی تواند تحریم کند. این جوان ها خیلی پر انرژی هستند و راه های جدیدی در اقتصاد کشور باز می کنند.

وی گفت:‌ مسئولان دولتی در استان ها قاطعانه جلوی هر گونه ریخت و پاش را بگیرند، چرا که مردمی که در سختی هستند وقتی اینگونه اتلاف بیت المال را مشاهده کنند، روح شان آزرده می شود./841/د102/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات