۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۶۱۲۹۸۲
حجت الاسلام مرویان حسینی:

حجاب مسأله دینی، قرآنی و فطری است | حجاب و عفاف صیانت کننده جامعه است

حجاب مسأله دینی، قرآنی و فطری است | حجاب و عفاف صیانت کننده جامعه است
مدیرعامل بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی گفت: حکمت و فلسفه حجاب آن است که شان اخلاق خانواده و نظام اجتماعی به سلامت طی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مرویان حسینی، مدیرعامل بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی امروز در تجمع حافظان حریم خانواده و در حرم مطهر رضوی، گفت: امروز شما مردم به ویژه زنان و دختران غیور متدین در این مراسم حضور پیدا کردند تا اعلام کنند که مسأله حجاب مسأله دینی، قرآنی و فطری است و حجاب و عفاف صیانت کننده جامعه است.

وی با اشاره به خفقان و مبارزه رضا شاه با مسأله حجاب و دین، اظهار کرد: مردم به همراه علمای بزرگ مشهد در اعتراض به کشف حجاب و خواستن انجام تعالیم دینی خود در مسجد گوهرشاد تجمع کردند اما رضا خان به روی مردمی که دین و ارادت به اهل بیت(ع) را می خواستند، آتش گشودند که بین 600 تا 16 هزار نفر به شهادت رسید و شهر تبدیل به حکومت نظامی شد و شب نیز بالا سرحضرت مراسم جشن کشف حجاب برپا شد.

حجت الاسلام مرویان حسینی با بیان این که حجاب در قرآن به صراحت مطرح شده است، ابراز کرد: همه فقیهان از تشیع و تسنن حجاب را امر ضروری دانسته اند، با توجه به  آیه 59 سوره احزاب، آیه 32 سوره احزاب حجاب در قرآن به گونه های مختلف پوششی، گفتاری و رفتاری بیان شده است.

کارشناس مذهبی افزود: پوشش اسلامی معرف شخصیت زن برای حفاظت از او است و حکمت و فلسفه حجاب آن است که زیبایی زنان موجب طمع و دستاویز فسادانگیزی برای مردان بلهوس نشود و شان اخلاق خانواده و نظام اجتماعی به سلامت طی شود همچنین قران حجاب و پوشش در نگاه را هم تأکید می کند که مردان و زنان باید چشمان خود را از نامحرم بپوشاند.

مدیرعامل بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: قرآن زنان را از گفتگو به حالت تحریک کننده و عشوه گرانه با نامحرم منع کرده است و در خصوص حجاب رفتاری نیز تأکید دارد که به گونه ای باشند تا موجب جلب توجه نشوند.

وی به تأکید قرآن به مسأله عفاف در کنار حجاب اشاره و ابراز کرد: عفاف به معنای خویشتن داری و خود کنترلی است به عبارت دیگر انسان آگاهانه و با عقل خود بر رفتار، اعمال و احساسات خود مراقبت داشته باشد، خداوند انسان را به عفاف در امور مالی و غریزه جنسی امر می کند.

حجت الاسلام مرویان حسینی با اشاره به این سخن امیرالمومنین(ع) که فرمود:«عفاف سرمایه همه خو بی ها است.»، گفت: فرهنگ اهل بیت(ع) به ما سفارش که عفاف را سیره خود کنند همچنین این فرهنگ اسلامی است که انسان بردباری و مقاومت در برابر تمایلات شهوانی داشته باشد.

مدیرعامل بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی افزود: تمایلات جنسی، حس زیباخواهی، علاقه به جنس مخالف به صورت  امور طبیعی و تکوینی در آفرینش انسان جا دارد اما باید این تمایلات را به طور معقول و منطقی تأمین کرد و قبل از ازدواج با فعالیت های اجتماعی در دانش، خدمات عمومی، شرکت در تشکل های فرهنگی و دینی  خود را از آسیب و طمع شیطان محفوظ نگه داشت تا شرایط ازدواج فراهم شود.

وی در ادامه به تأثیر عفاف در جامعه و خانواده اشاره و تصریح کرد: عفاف موجب سلامت اجتماعی، عشق و صمیمیت در کانون خانواده، هم پیوستگی خانواده و شکل گری نسل سالم می شود و اگر بی عفافی در خانواده و نهاد های مختلف جامعه مانند دانشگاه، کارخانه و فضای اداری رواج یابد، کار و فعالیت های اجتماعی تعطیل می شود.

کارشناس دینی افزود: در غرب در محیط های دانشگاهی در آیین نامه های خود تأکید بر عفاف و حجاب دارند اما در در فضای عمومی و رسانه ای خود بی حجابی و بی عفافی را ترویج می دهند تا مردم را مشغول این رفتارهای هنجاری کرده و به مسائل خود به درستی نیندیشد و آن ها اهداف خود را به پیش ببرند.

حجت الاسلام مرویان حسینی فضای عفاف و حجاب را موجب شکل گیری فضای خانواده بیان و اظهار کرد: در اروپا و آمریکا بیش از 50درصد فرزندان پدر و مادر خود را نمی شناسد، دانشمندان و متفکران غربی از بحران خانواده رنج می برند اما  نظام اسلامی و عالمان و اندیشمندان دین تأکید بر فرهنگ عفاف وحجاب دارند تا هویت در خانواده و اخلاق مداری در جامعه شکل بگیرد و زنان و دختران احساس امنیت داشته باشند.

کارشناس مذهبی به سه دیدگاه در مورد حجاب و نحوه برخورد با آن ها اشاره و ابراز کرد: گروهی پابند به حجاب هستند، گروهی کم حجاب هستند اما ارادت به اهل بیت(ع) داشته و در محافل اهل بیت حضور دارند که  این ها فرزندان این جامعه هستند و تحقیر کردن به این ها جایز نیست بلکه باید به آن ها آگاهی داد همچنین گروهی دیگر ستیز با حجاب دارند که باید با آن ها قدرتمندانه برخورد کرد./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات