۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۶۱۳۰۱۰
امام جمعه موقت کاشان:

مومن واقعی همیشه در حالت خوف و رجا است + فیلم

مومن واقعی همیشه در حالت خوف و رجا است + فیلم
حجت الاسلام اسلامی تبار با بیان اینکه مومن واقعی همیشه در حالت خوف و رجا است، گفت: مومن واقعی کسی است که هم خوف از عذاب و جهنم و اعتقاد به رحمت خدا را باهم داشته باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمد رضا اسلامی تبار جمعه شب در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد آیت الله رضوی کاشانی برگزار شد در ادامه تفسیر آیه ۲۸ سوره رعد، گفت: در آیه قبل خداوند به موضوع مهم هدایت و ضلالت اشاره کرد و گفت توفیق هدایت الهی تنها در اختیار خدا است.

وی افزود: هدایت گوهری است که به همه داده نمی‌شود بلکه این گوهرگرانبها و ارزشمند تنها به کسانی داده می‌شود که صلاح بداند و لیاقت و زمینه آن را داشته باشند.

حجت الاسلام اسلامی تبار با اشاره به اینکه توفیق الهی یکی از ابزار‌های مهمی است که انسان‌های مومن می‌توانند با استفاده از آن در مسیر صحیح و هدایت حرکت کنند، گفت: توفیق الهی ریسمانی است که یکطرف آن به دست خداوند و طرف دیگر آن به دست انسان است و انسان باید زمینه و لیاقت هدایت را برای خود فراهم کند.

وی همچنین با بیان اينكه ایمان بالاترین عمل و توفیق و کمالی است که انسان می‌تواند در دنیا کسب کند، افزود: همه کمالات انسان در سایه ایمان است و هدایت به دست خداوند است و توفیق هدایت تنها به کسانی داده می‌شود که لیاقت و شرایط آن را داشته باشند.

امام جمعه موقت کاشان با بیان اینکه مومن واقعی در حالت خوف و رجا است، گفت: خداوند درآیه ۲۸ سوره رعد می‌فرماید مومن واقعی کسی که قلب او  با یاد خدا آرام می‌شود، اما در آیه قبل همین سوره می‌فرماید، مومن واقعی کسی است که قلب او  با یاد خدا می‌لرزد.

حجت الاسلام اسلامی تبار ابراز کرد: مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر این دو تعریف قرآن از مومن می‌فرماید، این دو تعریف قرآن از مومن واقعی هیچ منافاتی با یکدیگر ندارد، چرا که مومن واقعی کسی است که هر دو حالت خوف و رجا را داشته باشد. 

وی افزود: مومن واقعی زمانی که یاد قهر و قدرت خدا و عذاب و شب اول قبر و حسابرسی روز قیامت باشد قلب او می‌لرزد و خوف دارد، اما از طرف دیگر وقتی یاد بخشش و رحمت الهی باشد آرام می‌شود.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: هدایت الهی شامل کسانی خواهد شد که به دنبال کسب رضایت خداوند باشند و آنچه را خدا دوست دارد انجام می‌دهند، اما کسانیکه به دنبال هوای نفس و پست و مقام و ریاست و دنیا هستند نمی‌توانند هدایت الهی را کسب کنند.

وی افزود: همه آیات قرآن ناب است، اما آیه ۲۸ سوره رعد از آیات ناب و بسیار با عظمتی است که مفسرین مباحث اخلاقی و معرفتی زیادی را برای این آیه داشته اندکه می‌توان به علامه طباطبایی در کتاب المیزان و تفسیر نور حجت الاسلام والمسلین قرائتی اشاره کرد.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: خداوند در آیه ۲۸ سوره رعد می‌فرماید، ‹‹الَّذینَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ›› ایمان واقعی سبب آرامش انسان می‌شود و کسانیکه اعتقاد و معرفت به خدا داشته باشند قلوب آن‌ها با یاد خدا آرام می‌شود و این در حالی است که قلب برخی با پول و مال و ثروت دنیا آرام می‌شود./۱۳۰۷/پ203/ب1
تعداد بازدید : 4

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 11
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات