۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۶۱۳۰۵۷

چند خبر کوتاه از خراسان شمالی

چند خبر کوتاه از خراسان شمالی
۵ پروژه فرهنگی در سبد پیشنهادی سفر کاروان تدبیر و امید و عصر شعر «مهر و کرامت» در اسفراین عناوین برخی از اخبار فرهنگی خراسان شمالی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی به پروژه های مصوب شده برای سفر کاروان تدبیر و امید به استان اشاره کرد و با بیان اینکه 5 پروژه فرهنگی در سبد پیشنهادی برای سفر کاروان تدبیر و امید به خراسان شمالی قرار گرفت،  گفت:  تالار فرهنگ و هنر دوبرار، مجتمع های فرهنگی و هنری جاجرم، گرمه و فاروج و راز و جرگلان را در زمره پیشنهادهایی که در سبد سفر ریاست جمهوری برای مصوب شدن قرار گرفت،

طهماسبی اضافه کرد: اختصاص 40  میلیارد تومان برای ساخت و تجهیز تالار فرهنگ و هنر بجنورد، 5 میلیارد تومان برای مجتمع های فرهنگی و هنری گرمه، جاجرم و فاروج و 2 میلیارد تومان برای مجتمع فرهنگی و هنری راز و جرگلان را نیاز این 5 پروژه برای به سرانجام رسیدن دانست که در صورت تخصیص صد درصدی می توان در آینده ای نزدیک شاهد بهره برداری از آن ها بود.

این مقام مسئول به تالار فرهنگ و هنر در زمره پروژه های ملی- استانی که طرح مطالعاتی آن  از سال  78 شروع شد و قرار بود 36 ماهه به اتمام برسد، اشاره کرد و گفت: این پروژه از 45 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.پروژه مجتمع های گرمه و جاجرم  از سال 58  آغاز  شده و بیش از 07 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که می تواند با تخصیص این اعتبارات و قرار گرفتن در زمره مصوبات سفر ریاست جمهوری در کنار  مجتمع فاروج رنگ بهره برداری به خود بگیرد.

عصر شعر «مهر و کرامت»

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اسفراین از برگزاری عصر شعر «مهر و کرامت» به مناسبت دهه کرامت در مجتمع فرهنگی و هنری نسیم این شهرستان خبر داد؛ آیینی که با بزرگداشت و تکریم شاعر پیش کسوت موسی الرضا علی نیا جوشقانی همراه و کتاب «شهریورم بدون تو پاییز می شود» حاوی اشعار سمیه حسین زاده غزل سرای اسفراینی و دبیر انجمن شعر جوان این شهرستان رونمایی شد.

به گفته رضا ارغیانی، ۱۲ شاعر اسفراینی در این آیین فرهنگی به شعرخوانی پرداختند و شاعر پیش کسوت موسی الرضا علی نیا جوشقانی تکریم و سمیه حسین زاده دبیر انجمن شعر جوان اسفراین تجلیل شد.

نقش بی بدیل ادبیات آیینی در انتقال مفاهیم دینی

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین شب شعر ملی رضوی که چهارشنبه شب با حضور تعدادی از شاعران برجسته کشور در بجنورد برگزار شد، این محفل را از برنامه های ایام دهه کرامت و در راستای توسعه و ترویج فرهنگ و سبک زندگی رضوی خواند و گفت: ظرفیت های موجود در حوزه فرهنگ و هنر دارای لطافت های خاصی و در انتقال معانی، مفاهیم و ارزش های دینی بسیار تاثیرگذار است و از این رو بر این مسئله که در این راستا نباید از نقش بی بدیل شعر به ویژه ادبیات آیینی غافل شویم، تاکید کرد.

رضا رضایی با اشاره به جایگاه ادبیات آیینی از این مقوله به عنوان یکی از عوامل مهم تربیتی و انتقال دهنده ارزش ها  که باید به درستی از آن بهره گرفت، یاد کرد و برگزاری شب شعر ملی رضوی را در راستای تقویت و ترویج ارزش های دینی موثر دانست.

مفاخر استان به روایت دوربین

مهرداد اسکویی پژوهشگر و عکاس ایرانی و مستند ساز مطرح که مهمان بجنوردی ها بود خبر از عکاسی برای کتاب مفاخر خراسان شمالی داد.

این هنرمند که تاکنون جوایز مختلف داخلی و خارجی را به دست آورده از سال گذشته پروژه بزرگ عکاسی از مفاخر 30 استان کشور را آغاز کرده است.

او از همکاری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی برای عکاسی از مفاخر استان ما گفت که این مسئول عکاسی از مفاخر  را به عنوان یک طرح منطقه ای، استانی و ملی در دستور کار خود قرار داده است./9314/ت303/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات