۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۶۱۳۰۹۰
ریاست سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی خبرداد؛

راه اندازی مرکز مطالعات تخصصی امام رضاشناسی

راه اندازی مرکز مطالعات تخصصی امام رضاشناسی
حسینی، افتتاح کتابخانه کودک در مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) در منطقه خواجه ربیع مشهد را از دیگر برنامه این سازمان به مناسبت دهه کرامت برشمرد.
به گزارش خبرگزاری رسا، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: مرکز مطالعات تخصصی امام رضا (ع) شناسی برای اولین بار راه‌اندازی خواهد شد.
حجت الاسلام و المسلمین سیدجلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، ضمن تبریک دهه کرامت، به بیان برنامه‌های متنوع این سازمان در این مناسبت پرداخت و گفت: در قالب ویژه برنامه ثابت «سه‌شنبه‌های فرهنگی» که سه‌شنبه هر هفته در محل موزه قرآن آستان قدس رضوی برگزار می‌شود، از سه قطعه سکه ولایتعهدی، اما رضا (ع) مربوط به اوایل قرن سوم هجری که توسط مامون عباسی به نام حضرت رضا (ع) ضرب شده، با حضور محققان، پژوهشگران، زائران و مجاوران رونمایی شد.

اسناد مرتبط با قیام مسجد جامع گوهرشاد رونمایی می‌شود
وی همچنین با اشاره به همزمانی دهه کرامت و ۲۱ تیر روز قیام در مسجد جامع گوهرشاد و روز عفاف و حجاب گفت: در قالب یکی دیگر از سه‌شنبه‌های فرهنگی، از اسناد مرتبط با قیام مسجد جامع گوهرشاد و طرح پژوهشی قیام مسجد جامع گوهرشاد که توسط محققان و پژوهشگران در قالب ۶ کتاب تهیه شده بود، رونمایی می‌شود.

حسینی، افتتاح کتابخانه کودک در مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) در منطقه خواجه ربیع مشهد را دیگر برنامه این سازمان به مناسبت دهه کرامت برشمرد و گفت: همچنین مرکز تخصصی زن و خانواده با محوریت عفاف و حجاب به صورت دیجیتال راه‌اندازی می‌شود.

تقدیر از ۴۰ خادم و واقف کتاب با همکاری خانه کتاب
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در ادامه یادآور شد: امروز شنبه ۲۲ تیرماه هم در تهران در قالب همایش تقدیر از خادمان و واقفان کتاب با همکاری خانه کتاب، از ۴۰ خادم و واقف کتاب تقدیر و تجلیل به عمل خواهد آمد.

ارائه دست خط‌ها، مکاتبات و اسناد مربوط به علمای مشهور شیعه در یک نمایشگاه
وی همچنین با اشاره به اینکه در روز میلاد امام رضا (ع) برای اولین بار موزه نمایشگاه علمای مشهور شیعه در محل کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برپا و به مدت یک ماه در معرض دید علاقمندان قرار می‌گیرد، گفت: در این نمایشگاه دستخط، مکاتبات، زندگینامه‌ها و اسناد مربوط به زندگی علما و مشاهیر شیعه مدفون در حرم و حوزه علمیه کهن و دیرین خراسان از جمله علامه مجلسی، شیخ بهایی، پدر شیخ بهایی، شیخ کفعمی، شیخ عباس قمی و شیخ حر عاملی به نمایش درخواهد آمد.

مرکز مطالعات تخصصی امام رضا (ع) شناسی راه‌اندازی می‌شود
حسینی در ادامه افزود: مرکز مطالعات تخصصی امام رضا (ع) شناسی برای اولین بار در کتابخانه تخصصی اهل بیت در کتابخانه مسجد جامع گوهرشاد راه‌اندازی خواهد شد که در این روز عضویت در کتابخانه به صوریت رایگان خواهد بود و همه علاقمندان مهمان کرامت حضرت رضا (ع) خواهند بود.

راه‌اندازی موزه‌های مناسبتی و موضوعی در دستور کار
وی در ادامه با بیان اینکه کتابخانه آستان قدس رضوی با قدمتی فراوان از ۳۰ میلیون منبع مطالعاتی برخوردار و در رویکرد جدید تسهیلات ویژه‌ای برای محققان و پژوهشگران در نظر گرفته شده است، یادآور شد: ما تسهیلات ویژه‌ای را برای محققان و پژوهشگران در نظر گرفتیم تا آن‌ها بتوانند به آسانی به منابع کتابخانه‌ای و موزه‌ای و سندی این سازمان دسترسی پیدا کنند.

حسینی گفت: در همین راستا راه‌اندازی موزه مجازی آستان قدس تا پایان سال جاری را در دستور کار داریم؛ چرا که اشیاء موزه‌ای در آستان قدس بسیار زیاد بوده و به دلیل محدودیت فضا تنها ۸ هزار قطعه و شیء موزه‌ای نفیس اکنون در قالب ۱۶ گنجینه در معرض بازدید علاقمندان قرار دارد.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی همچنین گفت: ما به‌زودی اولویت‌ها و موضوعات پژوهشی خود را به جامعه نخبگانی عرضه خواهیم کرد که بتوانند این موضوعات پژوهشی را در دستور کار پژوهش‌ها و تحقیقات خود قرار دهند.

کتابخانه دیجیتال معارف مخطوطات و نسخ خطی جهان راه‌اندازی می‌شود
وی از افتتاح کتابخانه دیجیتال معارف مخطوطات و نسخ خطی جهان در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی خبر داد و گفت: راه‌اندازی این کتابخانه فرصت بسیار مغتنم و ارزشمندی برای محققان و پژوهشگران است که بتوانند به مجموعه نسخه‌های خطی موجود دسترسی پیدا کنند.

حسینی تاکید کرد: در بحث موزه نیز به دنبال راه‌اندازی موزه‌های مناسبتی و موضوعی هستیم.

وی در پایان به راه‌اندازی اندیشگاه رضوی در آستان قدس اشاره کرد و افزود: در این مجموعه به دنبال فراهم کردن بستر و زمینه مناسب برای تضارب آراء، نظریه‌پردازی، نقد و بررسی کتاب با حضور نویسنده کتاب و همچنین نشست‌های علمی در حوزه‌های مرمت، سند، اشیاء موزه‌ای، دانش اطلاعات و کتابداری هستیم تا بتوان در جهت ارتقاء سطح خدمات کتابداری و موزه داری کشور گامی موثر برداشت. /۹۲۵/د ۱۰۱/ش
منبع: ایبنا
ارسال نظرات