۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۶۱۳۱۴۲

گزارشی از وضعیت فاجعه بار یمن و کشتار مردم این کشور از سوی ائتلاف سعودی

گزارشی از وضعیت فاجعه بار یمن و کشتار مردم این کشور از سوی ائتلاف سعودی
حملات ائتلاف سعودی به یمن در ماه می منجر به کشته و زخمی شدن 185 غیرنظامی از جمله زنان و کودکان شده و علاوه بر آن خسارت‌های زیادی نیز به تأسیسات این کشور وارد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، «گروه ملی ارتباطات خارجی» یمن در گزارشی به حملات ائتلاف سعودی به زیرساخت‌های یمن و خسارت‌های وارد شده به آن و نیز آمار قربانیان پرداخت و در این گزارش بر آمار ماه می امسال (2019) تمرکز کرده است.

وضعیت اقتصادی

خسارت سه میلیادری به بخش هواپیمایی

ادامه عدم پرداخت حقوق کارکنان دولت از زمان انتقال بانک مرکزی از صنعا به عدن در سپتامبر 2016، موجب افزایش وخامت وضعیت انسانی ومیزان فقر شده است.

ادامه هدف قرار دادن و بسته شدن فرودگاه ها و بنادر یمن از سوی کشورهای ائتلاف جنگ ضد  یمن به رهبری عربستان سعودی، منجر به زیان های قابل ملاحظه اقتصادی شده و خسارات در بخش هواپیمایی داخلی و هواشناسی حدود سه میلیارد دلار تخمین زده شده است.

بسیاری از سازمان های رسمی و شرکت های دولتی و خصوصی دچار آسیب ها وخسارات سنگینی شده، همچنین هزاران کارگر مشاغل خود را از دست داده که باعث افزایش درد و رنج خانواده هایشان شده است.

پس از اینکه دفتر نماینده سازمان ملل متحد، برخی از ایده ها و مکانیزم‌های مربوط به درآمدهای حدیده و استفاده از آن را ارائه کرد،  کارشکنی ها و افشای اجرای توافقنامه استکهلم بویژه  توافقنامه حدیده از سوی کشورهای ائتلاف جنگ  ضد یمن ادامه یافت.

وضعیت انسانی:

مرگ 34 هزار بیمار و نیاز فوری 250 هزار بیمار به سفر

 ادامه بسته ماندن فرودگاه بین المللی صنعا از 9  اگوست 2016 تاکنون، با وجود آمادگی بهره برداری از آن، نقض آشکار همه قوانین و معاهدات  بین المللی است و باعث ایجاد یک تراژدی بزرگ انسانی شده است.  به گونه ای که آمار وزارت بهداشت از مرگ بیش از 34000 بیمار که نیاز فوری به سفر برای درمان داشتند خبر می دهد. همچنین بیش از 250،000 مورد بیمار عفونی نیاز فوری به سفر به خارج از کشور برای دریافت مراقبت های پزشکی و درمان دارند که در صورت بسته ماندن فرودگاه بین المللی صنعا، سرنوشت نامعلومی در انتظار آنها است.

آمارها نشان می‌دهد که  تعداد 7000 بیمار مبتلا به نارسایی کلیوی نیازمند پیوند کلیه  در خارج از کشور است. همچنین انهدام دستگاه‌های دیالیز موجب بسته شدن هفت مرکز دیالیز در یمن شده است. به این سبب هزاران بیمار دچار نارسایی کلیه در معرض خطر مرگ هستند.

بیش از 878 هزار نفر در معرض خطر مرگ  به سبب  از بین رفتن داروهای  بیماری های مزمن قرار دارند. وزارت بهداشت همچنین گزارش می دهد که 32،000 بیمار مبتلا به سرطان به علت ادامه بسته شدن فرودگاه های غیرنظامی و عدم امکان سفر یا دسترسی به داروهای مورد نیاز برای درمان که تنها از طریق هوایی امکان ورود به کشور را دارد، در معرض خطر مرگ هستند.

وزارت بهداشت اعلام کرد که انهدام  بیش از 120 نوع دارو و تجهیزات  پزشکی که برای درمان  بیماری های نارسایی کلیوی، تومورهای سرطانی و بیماری های مزمن، از طریق فرودگاه صنعا وارد شده بود، موجب تهدید بیماران به مرگ شده و این نتیجه کمبود شدید دارو در انبار دارویی یمن است.

آمارها نشان می دهد؛ از هر 10 بیمار 1 نفر  در جاده  صنعا - عدن، و صنعا - سیئون، که به منظور رسیدن به فرودگاه برای نجات از مرگ حتمی  از آن گذر می کنند، می میرند.

ممانعت از بازگشت چهار میلیون مهاجر در پی بسته شدن فرودگاه

بسته شدن فرودگاه اصلی یمن مانع  از بازگشت بیش از 4،000،000  مهاجر و دیدار با  خانواده هایشان شده است. همچنین هزاران دانشجو بورس های تحصیلی خود را به سبب عدم امکان سفر و ملحق شدن به مؤسسات خارجی  رها کرده اند.

  مسیر گذرگاه مأرب با طول  400 کیلومتر و عرض  هفت متر به علت نامناسب بودن و  غارت  مهاجران و مسافران، روزانه منجر به مرگ ده ها تن از مسافران می شود.  این مسیر پس از بسته شدن راه های زمینی و هوایی از سوی کشورهای ائتلاف جنگ علیه  یمن به رهبری عربستان سعودی تنها راه زمینی ارتباط یمن با جهان خارج است.  

از جمله بارزترین بلایا و رنج‌های انسانی، روانشناختی و جسمی ناشی از بسته شدن فرودگاه به موارد زیر اشاره می شود:

**محرومیت  شهروندان از حق قانونی خود برای سفر و جابجایی آزادانه.
**محرومیت بیماران و سالمندان از سفر به خارج از کشور به منظور درمان.
**ممانعت از ورود پزشکان و جراحان یمنی و متخصصان خارجی توانمند برای ارائه ی مراقبت های پزشکی ویژه بیماران و مجروحان غیرنظامی.
**جلوگیری از دسترسی کودکان و شیرخواران به دارو و غذا.
**از دست دادن منابع درآمد تعداد زیادی از کارمندان .
**تخریب برخی از خانه های مجاور فرودگاه و ترور مردم در محله های مجاور فرودگاه از سوی بمباران مستمر بوسیله هواپیماهای کشورهای ائتلاف جنگ ضد یمن به رهبری عربستان سعودی.
**ایجاد وحشت و ترس در زندگی کارگران و مسافران بوسیله بمباران هنگام حضور مسافران در داخل فرودگاه.
**ممنوعیت سفر به داخل یا خارج از کشور وافزایش رنج های ناشی از آن.

جنایات و تخلفات:

نقض کنوانسیون سوئد و هدف قرار دادن خانه های غیرنظامیان بدون در نظر گرفتن تعهدات مورد توافق کنوانسیون های بین المللی بشردوستانه و حقوق بشر و کنوانسیون سوئد  از سوی کشورهای ائتلاف جنگ ضد یمن به رهبری عربستان سعودی.

ادامه  اعمال محدودیت های سختگیرانه و جلوگیری از ورود کشتی های حامل مواد ضروری و تولیدات نفتی برای ادامه زندگی یمنی ها به بندر الحدیده، از سوی کشورهای ائتلاف جنگ ضد یمن به رهبری عربستان سعودی./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات