۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۸
کد خبر: ۶۱۳۱۶۵
نظر وارده؛

مسأله ما و دختران اینستاگرامی

مسأله ما و دختران اینستاگرامی
با آنکه در تحلیل یک پدیده قضاوت را باید به جانبی نهاد؛ لکن من به شخصه حضور اینستاگرامی دختران مذهبی را خطرناک تر از دختران غیر مذهبی می دانم.

باشگاه نویسندگان حوزوی خبرگزاری رسا | نظر وارده

به نظرم باید به طور جدی نسبت خود را با بسیاری از مفاهیم امروزی مشخص کنیم. مایل نیستم که بخشی از نزاع لایتناهی سنت _ تجدد باشم اما عقیده ام بر آن است که مظاهر تجدد، بیش از آموزه‌های دینی در انسان مسلمان ایرانی جلوه‌گر است.

کمتر از یکماه قبل برنامه اینستاگرام را نصب کردم و به طور ناشناس، دختران مذهبی که با عناوین گوناگون، فالورهای بسیار بالایی را داشتند، دنبال کردم.

در تمام دختران مذهبی عضو اینستاگرام یک چیز به وضوح مشهود بود: «تضاد میان بایسته‌های اینستاگرام با هنجارهای درونی شده مذهبی» توضیح آنکه:

شبکه اینستاگرام بر پایه یک «محرک _ پاسخ» برنامه‌ریزی شده است بدین معنا که شما با دریافت لایک‌های بیشتر (محرک)، کنشی (پاسخ) مبتنی بر خواسته‌های مورد نظر مخاطبان خود انجام می‌دهید. هرچند ممکن است که در وهله نخست تایید یا رد و یا تعداد لایک‌ها برای شما اهمیتی نداشته باشد اما رفته‌رفته با شرطی‌شدن ذهن از سوی مخاطبان، حس تاییدطلبی در فرد برانگیخته می‌شود به گونه‌ای که تعداد مخاطبان و میزان لایک‌ها دارای اهمیت می‌شود.

ماجرای دختران مذهبی اینستاگرام برایم جالب است. دخترانی که با عناوینی نظیر مدافع چادر مادرم زهرا، عاشق کربلا، فدایی چادر، و نظایر آن، تعداد قابل توجهی از مخاطبان را به سوی صفحه خود جذب می‌کنند. سوال آنجاست که «اشکال این امر کجاست؟»

دختران مذهبی، با یک تعارض میان خودنمایی، تبرّج، تایید و دریافت تمجید مخاطبان و میان آموزه‌هایی که با آن بزرگ شده‌اند دست و پنجه نرم می‌کنند؛ از سویی متمایلند که مانند دیگر دختران غیرمذهبی، زیبایی‌های خود را در ویترین بگذارند و از سوی دیگر، به دلیل آنکه این رفتار با هنجارهای پذیرفته شده‌ی آنان در تنافی است، دچار عذاب وجدان می‌شوند. بنابراین دختران مذهبی با گذاشتن تصاویری از خود که صورتشان پوشیده است (به صورت نیم‌رخ، تصویر از پشت‌سر، گرفتن گل به روی صورت و مانند آن) به همراه کپشن مذهبی، عملا خود را از زیر بار فشار روانی برخاسته از تعارض رهایی می‌دهند. هم حس خودنمایی را در خود ارضا کردند و هم با عذاب وجدان کنار آمده‌اند. به زبان فرویدی:

"اید" خواستار ارضای تمام و کمال نیازهای خود است و این نیازها را به ایگو تحمیل می‌کند. سوپرایگو نیز که مسول بخش هنجارهای روانی است، در برابر خواسته‌های اید، قد علم کرده و ایگو را به شدت تحت فشار قرار می‌دهد. ایگو در یک تعارض قرار می‌گیرد: هم از سوی اید و هم از سوی سوپرایگو و طبیعی است که استمرار این وضعیت اضطراب، تشویش و پریشانی را به همراه دارد، ایگو برای حل این تضاد روانی، با تغییر شکل درخواست‌های اید، آنها را با اصول و قواعد سوپرایگو سازگار می‌سازد و به کاهش تنش و اضطراب روانی کمک می‌کند.

با آنکه در تحلیل یک پدیده قضاوت را باید به جانبی نهاد؛ لکن من به شخصه حضور اینستاگرامی دختران مذهبی را خطرناک تر از دختران غیر مذهبی می دانم. عیب دختران مذهبی آن است که خود را در پشت نقاب‌ها پنهان ساخته و با دیده ملامت به دختران غیرمذهبی می‌نگرند با آنکه گناه آنها به مراتب بیش از دختران غیرمذهبی است. دختران مذهبی اینستاگرامی شاید دستخوش یک دورویی شده‌اند و حاضر نیستند که از این امر چشم پوشی کنند.

اگر تنها پوشش کسی را تغییر دادیم و چادر بر سرش انداختیم بدون آنکه بینش و نگرشش را تغییر دهیم، باید منتظر تغییر رویه‌اش در محیط‌های مختلف باشیم، مانند آهن تفتیده‌ای که در محیط کوره گرم می‌شود و در محیطی دیگر سرد.

به گفته استاد عین‌.صاد:

«حجاب؛ يعنى...دقّت در برخورد، كه آلوده نشوى و آلوده نسازى؛ كه اسير نشوى و اسير ننمايى. حجاب، فقط اين نيست كه زن خود را بپوشاند؛ كه زن و مرد، هر دو بايد در اين دنيايى كه راه است و ميدان حركت است و كلاس و كوره است؛ سنگ راه نباشند و ديگران را در خود اسير نسازند و چشمها و دلها را نگه ندارند و در دنيا نمانند ...»/918/ی703/س

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محسن دلارام
Iran, Islamic Republic of
۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
با سلام و احترام
موضوع و چالشی به این اهمیت و فراگیری را با یک یاداشت کوتاه و فشرده و به عبارتی ساندویچی نمی توان تبیین و بررسی کرد ای کاش یا ورود نمی کردید و یا حداقل دقیق تر و کامل بررسی می کردید
2
1
ناشناس
|
۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴
به نظر بنده نیز یادداشت خیلی کوتاه بود و حق مطلب ادا نشده
احمد
|
۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰
به نظرم در این موضوع نگاه‌های مختلفی وجود داره، هر کسی از منظره‌ای مختلفی به این مسأله می‌تونه نگاه کنه و اینکه یک تحلیلی در یک جهت ارائه داده بشه به معنی نفی بقیه تحلیل‌ها نیست. با اینکه جا داشت بیشتر به این موضوع پرداخته بشه اما در سطح خبرگزاری شاید مناسب به نظر بیاد، تحلیل کامل برای مقالات و نشست‌های علمی هست نه یک یادداشتک
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳
این هم نظری است دیگر
4
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹
بدون شک گذر زمان و ورود تکنولوژی‌های جدید که دستور استفاده از آنها نیز وارداتی است موجب تغییر ذائقه افراد می‌شود اما با پیروی از اصول دین مبین اسلام و تمسک جستن به قرآن کریم، احادیث و روایات می‌توان اسلام ناب محمدی(ص) را به راحتی از سایر اسلام‌های وارداتی آمریکایی و انگلیسی بازشناخت و به الگویی مناسب برای زندگی با شرایط نوین رسید
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹
رعایت حیا به منزله روح پوشش است و پوشش بدون حیا کالبد بدون روحی است که زن را از دست یابی به کمالی که قرار است با رعایت حجاب اسلامی به آن برسد وامی‌دارد
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
شبکه‌های اجتماعی که از سوی افراد معلوم الحال ایجاد شده همسو با تمایلات درونی افراد است، همین امر نیز دلیل مهم موفقیت آنها تاکنون بوده است. باید در نظر داشت میل به خودنمایی نیز بنا به مصالحی در سرشت زن نهاده شده است که باید در مسیر صحیح به کارگرفته شود
2
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
کمپین‌های مدعی ترویج حجاب با برچسب «اسلام»، «زن مسلمان» و «حجاب زیبا» اقدام به جذب و تشویق دختران محجبه برای انتشار تصاویر خود در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند
2
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱
تبرج یعنی نمایاندن خود به دیگران و جلب توجه آنان، یعنی خود را در معرض نمایش و دید دیگران قرار دادن. حال این جلب توجه و خودنمایی یا به تعبیر رسای قرآنی، "تبرج" که برای زنان حرام شمرده شده است می‌تواند از طریق نوع حجاب ظاهری باشد یا از طریق نوع گفتار یا نوع رفتار و حرکات و.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲
الکی مثلا من چادری ام
استفاده ابزاری از حجاب در اینستاگرام
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰
این ها ادعای محجبه بودن دارند اما عملاً با انتشار عکس‌های خود دست به نوعی قبح شکنی می‌زنند
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰
علت وقوع این شرایط و یا تنها راه شناسایی آفات این کار، تنها شبکه‌های اجتماعی نیست و علل دیگری هم وجود دارد که می‌توان به بهانه ای به نام خوش تیپ بودن و یا به روز بودن اشاره کرد
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷
اما به‌راستی چرا این پدیده در حال فراگیر شدن است؟ چه مسائلی آتش زیرخاکستر این پدیده را شعله ور می‌کند؟ در گام اول خانواده می‌تواند به‌عنوان اولین نهادی باشد که راه فهم درست از هر موضوعی ازجمله دین را به فرزندان آموزش دهد. تا در اولین گام فرزند بداند حفظ حجاب فقط داشتن چادر نیست و رعایت آن به علل دیگری هم‌بستگی دارد تا با این اقدام اولین اقدامات برای جلوگیری از این پدیده برداشته شود
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸
خودنمایی فقط برای بدحجاب ها نیست،بلکه با “حجاب” هم می شود خودنمایی کرد؛فقط مشتری اش فرق میکند.رعایت کن
2
0
طلبه روشنفکر انقلابی
Iran, Islamic Republic of
۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵
اینستاگرام که زمانی فقط جای عکس‌گذاشتن بود حالا آنقدر بزرگ شده که می‌شود در آن زندگی کرد حالا شما اومدی به این دختران محجبه خورده می گیرید؟!!
. هم برای کسی که جلوی دوربین می‌نشیند و کاکتوس می‌خورد جا هست و هم برای آن کسانی که می‌خواهند احوال زندگی روزمرۀ خود را با دوستانشان به اشتراک بگذارند
1
1
ناشناس
|
۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳
فکر کنم فاز روشنفکریت زده بالا / کار قبیح از هر کسی باشه قبیحه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰
دوری از حجاب، جنگ با فطرت است.
0
0