۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۶۱۳۱۸۴
گزارشی از نشست علمی آشنایی با حقوق بشر دوستانه با رویکرد یمن؛

ضرورت مطالعات تطبیقی در حوزه علمیه با رویکرد تقریبی

ضرورت مطالعات تطبیقی در حوزه علمیه با رویکرد تقریبی
در نشست علمی آشنایی با حقوق بشر دوستانه با رویکرد یمن، بر ضرورت مطالعات تطبیقی در حوزه علمیه با رویکرد تقریبی تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، نشست علمی «آشنایی با حقوق بشر دوستانه با رویکرد یمن» با حضور امین الحاکم، مسئول روابط عمومی مؤسسه بنیان التنمویه (رشد) از کشور یمن، حجت الاسلام محمد پورنوروز، دبیر انجمن علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و سید هادی ساجدی، به عنوان دبیر این نشست، در سالن اجتماعات دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگزار شد.

در ابتدای نشست حجت الاسلام پورنوروز با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در ابتدای درس خارج فقه خود در سال ۷۶ اظهار داشت: ایشان حدود ۲۲ سال پیش بر سه مسأله تأکید کردند؛ مسأله نخست برنامه ریزی برای مسائل و دروس حوزه است که پاسخگوی مسائل جامعه و نظام اسلامی باشد، از این رو پیشنهاد کردند لجنه ای جهت شناسایی اولویت ها و نیازهای جامعه تشکیل شود.

وی افزود: مسأله دوم پاسخگویی به شبهات و سؤالات است که حوزه با رویکرد فعال و غیرتدافعی به استقبال شبهات برود و مسأله سوم مطالعات تطبیقی در حوزه برنامه ریزی شود؛ یعنی مسائل اسلامی با رویکرد تقریبی با دنیا مورد توجه قرار گیرد.

دبیر انجمن علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به تبیین حقوق بشر دوستانه پرداخت و یادآور شد: حقوق بشر دوستانه، مجموعه قوانین تدوین شده در جهت حفظ حقوق و ارزش های انسانی در زمان جنگ است که هدف آن کاهش آلام و مشکلات جنگ و چگونگی حمایت از غیرنظامیان است؛ بنابراین استفاده از این حقوق می تواند در جهت استفاده از اسناد بین المللی برای اثبات و تحقق اهداف اسلام باشد.

وی به کنواسیون های لاهه و ژنو اشاره کرد و گفت: بعد از جنگ اتریش و فرانسه، حقوق ژنو و لاهه مبنای دادگاه های نظامی شد؛ اما مجری این کنوانسیون ها و ناظر کمیته بین المللی صلیب سرخ است.

حجت الاسلام پورنوروز حقوق بشر دوستانه و حقوق بشر را متفاوت خواند و تأکید کرد: از آنجا که بیش از ۶۰ درصد جنگ ها در مناطق اسلامی اتفاق می افتاد؛ صلیب سرخ برای اجرای حقوق بشر دوستانه تلاش کرد از پتانسیل شخصیت های اسلامی استفاده کند، اما این برنامه ها موفقیت چشمگیری نداشت.

وی افزود: رییس صلیب سرخ در سال ۲۰۰۶ دیداری با علمای تراز اول قم داشت که در ارتباط با علمای شیعه متوجه شد فقه شیعه از پتانسیل بسیار قوی جهت اجرا و حمایت از حقوق بشر دوستانه با رویکرد اسلامی برخوردار است.

دبیر انجمن علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به ظرفیت ها و استقبال از فقه شیعه در عرصه بین الملل اشاره کرد و گفت: برای استفاده از ظرفیت فقه شیعه و مبانی اسلامی، پیشنهاد همایش داده شد؛ چند تا از فقهای شیعه پای کار آمدند، از کشورهای مختلف در این همایش شرکت کردند و مجموعه مقالات بسیار ارزشمندی درباره حقوق بشر دوستانه از باب فقه شیعه به همایش فرستاده شد که آثار زیادی داشت.

وی یادآور شد: در آخرین همایش در سال ۲۰۱۶ در شهر مقدس قم، از ۲۲ کشور، هیأت علمی دعوت شد و آنقدر پتانسیل فقه شیعه و مبانی اسلام برای آنها جذاب بود که مشاور صلیب سرخ و سایر اندیشمندان از کشورها و ادیان مختلف را متعجب ساخت.

حجت الاسلام پورنوروز حقوق بشر دوستانه با رویکرد فقه شیعه را کاربردی و عملیاتی خواند و گفت: ویژگی مهمی که فقه شیعه داشت و از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح شد، این بود که حقوق بشر دوستانه با رویکرد اسلامی و برگرفته از فقه شیعه به صورت کاربردی و مصداقی در جنگ هشت ساله به صورت عملیاتی در مواجهه با اسرای عراقی یا در قالب مطالبه گری تعدادی از جانبازان شیمیایی حقوقدان و محکوم کردن فروش تسلیحات شیمیایی وجود داشت و امروز هم باید با گفتمان سازی ادبیات حقوق بشردوستانه اسلامی در منابع دینی و پیگیری های حقوقی در دادگاه های بین المللی پیگیر جنایات صورت گرفته بخصوص در یمن باشیم.

این فعال حقوق بشردوستانه در انتها از اساتید و دانشجویان خواست تا عقبه علمی لازم را در قالب تحقیقات و پژوهش های علمی مانند پایان نامه ها و مقالات برای این مطالبه گری های حقوقی ایجاد نمایند.

در ادامه امین الحاکم، مسئول روابط عمومی مؤسسه بنیان یمن، اوضاع یمن را تشریح کرد و ابراز داشت: مردم یمن در یک تحریم جهانی به سر می برند و این جنگ به تعبیر سیدحسن نصرالله بزرگترین جنگی است که بر مردم یمن تحمیل شده که طائفه ای و مذهبی نیست؛ بلکه عربستان برای آغاز کردن آن از واشنگتن اجازه گرفته است.

این فعال رسانه ای یمنی، هدف ائتلاف غرب با عربستان را سلطه بر یمن خواند و تصریح کرد: از آنجا که منابع نفت و گاز یمن با ظرفیتی بالاتر از نفت عربستان و عراق هنوز دست نخورده است؛ همچنین معادنی مثل معدن طلا که در صنعا و نزدیک دریا قرار دارد و استخراج و غارت کردن آن یکی از آرزوهای آمریکا و عربستان است و باب المندب که یکی از مناطق استراتژیک جهان است و جمعیت یمن معادل کل جمعیت شبه جزیره است؛ از این جهت یمن مورد هجمه دشمنان قرار گرفته است.

مسئول روابط عمومی مؤسسه بنیان، یمن را یکی از محورهای مقاومت خواند و تأکید کرد: بعد از شکست آمریکا و عربستان در سوریه و عراق از سوی محور مقاومت، تلاش برای گرفتن یمن به عنوان یکی از بزرگترین ضربه ها به محور مقاومت تلقی می شود؛ از این جهت بزرگترین جنایات در یمن در بایکوت خبری و رسانه ای در حال وقوع است.
امین الحاکم به آمار بالای شهدا و مجروحان جنگ عربستان علیه یمن اشاره کرد و گفت: وضعیت مردم یمن همچون امام حسین علیه السلام انتخاب سلطه یزید و ایستادگی در برابر آن است که ملت یمن با انتخاب شعار «هیهات من الذله» نمی خواهند تسلیم شوند.

این مقام یمنی، هدف ائتلاف دشمن را تحریم کامل یمن خواند و یادآور شد: تنها ورودی یمن بندر حدیده است و هدف آمریکا و عربستان و دیگر کشورهای ائتلاف، بستن این بندر و تحریم کامل یمن است.

وی افزود: بیش از پانزده هزار از غیرنظامیان در این جنگ به شهادت رسیده اند و در حال حاضر ۱۴ میلیون نفر از لحاظ غذایی و دارویی در وضعیت اسفباری به سر می برند؛ ظرفیت بیمارستان ها تکمیل شده و بسیاری از مردم روزانه یک وعده غذا مصرف می کنند؛ اما با این حال در معرکه جنگ، پیروزی با انصارالله است، مناطق شهرنشین که مردم یمن سکونت دارند، در اختیار انصارالله است و امروز مجاهدان به خاک عربستان وارد شده اند.

امین الحاکم با اشاره به اهداف مؤسسه بنیان «رشد» خاطرنشان کرد: از کارهای انصارالله، راه اندازی این مؤسسه، الگوگیری از بنیاد مستضعفان ایران و پیروی از اقتصاد مقاومتی است، تا مردم یمن منتظر سازمان های بین المللی و بیرون نباشند و از آنجا که شغل اغلب مردم یمن، ماهیگیری است، کشاورزی و خودکفایی اقتصادی در یمن نیز محقق شود.
وی به همکاری سازمان های جهانی با ائتلاف عربستان اشاره کرد و گفت: اخیرا انصارالله متوجه شده است که سازمان جهانی غذا در همکاری آشکار با آمریکا و عربستان، غذاهای مسموم را در میان مردم پخش می کند.

مسئول روابط عمومی مؤسسه بنیان، هدف استکبار جهانی را تحریم و فشار بر ملت ایران و یمن عنوان کرد و گفت: امام خمینی(ره) در قلب مردم ایران و یمن است و تحریم ایران به دلیل استقامت ملت ایران و تدابیر رهبر معظم و حکیم ایران شکست خورده است و امیدواریم جنگ و تحریم بر مردم یمن نیز با پیروزی انصارالله به پایان برسد./924/ج

حسین عجمی
ارسال نظرات