۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۶۱۳۲۲۱
آیت الله ری شهری:

تبلور علمی بین المللی اهل بیت در زمان امام رضا صورت گرفت

تبلور علمی بین المللی اهل بیت در زمان امام رضا صورت گرفت
آیت الله ری شهری توجه حوزه علمیه به تلاش امام رضا(ع) در زمینه مرجعیت علمی اهل بیت(ع) را ضروی دانست و گفت: تبلور علمی بین المللی اهل بیت در زمان امام رضا صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله ری شهری در سومین همایش سیره امام رضا(ع) که امروز یکشنبه در مؤسسه امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام موسی کاظم(ع) و تبریک ولادت امام رضا(ع)، گفت: مطلب مهم برای جامعه امروز ما به ویژه قابل توجه حوزه های علمیه، تلاش امام رضا(ع) برای مرجعیت علمی اهل بیت(ع) است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی ادامه داد: تلاشی که امام رضا(ع) در زمینه مرجعیت علمی اهل بیت(ع) داشته، بسیار مهم است و شاید راز این که امام صادق(ع) پیش از تولد امام رضا(ع)، وی را به عنوان عالم خاندان رسالت لقب داده این است که تبلور علمی بین المللی اهل بیت(ع) در زمان امام رضا(ع) صورت گرفته و حرکتی است که به زمینه سازی جهان اسلام منتهی می شود.

وی در ادامه به روایتی از امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: به چه دلیل امام رضا(ع) می فرماید اگر مردم زیبای هایی سخن ما را متوجه شوند جذب مکتب می شوند و مردم را به قرآن کریم دعوت نکرده است؟ براساس حدیث ثقلین، اهل بیت(ع) از قرآن جدا نیستند و تبیین قرآن از طریق اهل بیت(ع) صورت می گیرد بلکه قرآنی که اهل بیت(ع) آن را تفسیر نکرده و مورد بیان اهل بیت(ع) قرار نگرفته باشد نمی تواند جامعه را نجات دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تصریح بر این که محاسن کلام اهل بیت(ع) محاسن قرآن است، اظهار کرد: در صورتی که محاسن قرآن از سوی اهل بیت منتقل شده باشند، فهمیده می شود؛ زمانی که عده ای از سپاهیان امام علی(ع) وی را مجبور به حاکمیت کرده و شعار لاحکم الا لله سر دادند، امام علی(ع) فرمود شعار باطلی است و کتاب صامت است بلکه من باید بگویم که قرآن چه می گوید و کتاب صامت را رها سازید.

وی خاطرنشان کرد: روایات اهل بیت(ع) در زمینه تفسیر قرآن کریم به دو دسته تقسیم می شوند؛ دسته نخست روایاتی است که به صورت مستقیم با اشاره به آیه ای از قرآن کریم آن را تفسیر می کند و دسته دوم نیز به صورت غیر مستقیم به تفسیر قرآن می پردازند؛ جامع ترین نوع تفاسیر، تفسیری است که بر اساس شیوه اهل بیت(ع) ایجاد شده باشد.

آیت الله ری شهری در پایان در زمینه معرفی کتاب پرتویی از تفسیر اهل بیت(ع) گفت: این تفسیر گامی در مسیر اهل بیت(ع) و آغاز یک حرکت در جهت مرجعیت علمی، در زمینه تفسیر قرآن کریم است./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات