۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۴
کد خبر: ۶۱۳۲۵۸
عضو هیأت علمی پژوهشگاه معارف اسلامی:

امام رضا با آینده پژوهی تهدید را به فرصت تبدیل کردند

امام رضا با آینده پژوهی تهدید را به فرصت تبدیل کردند
حجت الاسلام آبروش با بیان این که امام رضا با استفاده از آینده پژوهی تهدید را به فرصت تبدیل کرد، گفت: ایشان با مناظره فرهنگ و با نفوذ در ارکان حکومت جامعه را نگه داشتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام آبروش در سومین همایش سیره امام رضا(ع) که امروز در مؤسسه امام خمینی برگزار شد با اشاره به آینده پژوهی در سیره امام رضا(ع) گفت: برای انجام هر کاری نیازمند برنامه ریزی هستیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه معارف اسلامی ادامه داد: با استفاده از برنامه استراتژیک یا راهبردی می توان فرصت ها یا تهدیدها را شناسایی کرده تا به هدف دست پیدا کنیم؛ در برخی موارد ممکن است برنامه های راهبردی نیز پاسخ گو نباشند یا این که احتمال دارد برخی حوادث در آینده رخ دهند، در این موارد باید از آینده پژوهی استفاده کرد.

وی با بیان این که آینده پژوهی از الزامات برنامه ریزی به شمار می رود گفت: نمی توان برنامه ریزی کرد اما آینده پژوه نبود؛ در زمینه سیره امام رضا(ع) فردی آینده پژوهی نکرده است در حالی که اولیای ما انسان های کاملی هستند و باید بررسی کرد امام رضا(ع) با دسیسه هایی که عباسیان انجام می دادند چگونه آینده پژوهی داشت؟.

حجت الاسلام آبروش افزود: خراسان در زمان عباسیان به پایگاهی برای مخالفان سیاسی و مذهبی تبدیل شده بود از سوی دیگر هارون به منظور کنترل مخالفان، مرکز حکومت را به مرو می آورد؛ همچنین خراسان از نظر ثروت و رجال در آن زمان بسیار مهم بوده است و کاروان های تجاری فراوانی به خراسان می آمده اند.

وی با طرح سؤالی مبنی بر این که مأمون چه سیاست هایی را دنبال می کرده است، اظهار کرد: مأمون تلاش می کرد تا با جذب زعیم علویان توجه مردم را به خود جلب کند و چنین کاری از مهم ترین سیاست های مأمون به شمار می رود؛ مأمون معتقد به پلورالیسم فرهنگی است یعنی هر فردی می تواند باورها، ارزش ها و رفتارهای خود را در جامعه مطرح کند تا مأمون حاکمیت کند و همه افراد را نیز به عنوان حامی خود حفظ کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه معارف ادامه داد: مأمون می خواهد در فضای پلورالیسم نقش فرهنگ شیعه را کمرنگ کند و در مصاف سایر فرهنگ های آن زمان قرار گیرد؛ با توجه به سیاست های مأمون امام رضا(ع) چه اقدام آینده پژوهانه ای باید انجام دهد؟ آینده پژوهی فرانیدی است کا با شناسایی فرصت های موجود برای تحقق هدف در آینده مورد توجه قرار می گیرد.

وی شناسایی پیشران را از کلید واژه های آینده پژوهی دانست و گفت: پیشران از صعنت موشک سازی گرفته شده است یعنی نیرویی که باعث می شود موشک به سمت جلو حرکت کند؛ امام رضا(ع) نیز زمانی در مخمصه مأمون دچار شد پیشران ها را شناسایی کردند که عبارت از پذیرش مناظره های علمی برای حفظ فرهنگ اسلامی و دیگری نفوذ در ارکان فکری برای حفظ جامعه اسلامی است؛ به صورت کلی امام رضا(ع) با آینده پژوهی تهدیدها را به فرصت تبدیل کردند./1324/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 6
مصطفی رستمی
ارسال نظرات