۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۲
کد خبر: ۶۱۳۲۷۶
مدیر گروه سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

کتب اربعه در حوزه ها متروک است

کتب اربعه در حوزه ها متروک است
مدیرگروه سیره اهل بیت(ع)پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه کتب اربعه در حوزه ها متروک است،گفت:کتاب وسائل برای اجتهاد کافی نیست چراکه برخی مسائل را بیان نکرده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ذاکری خمی عضو هیأت علمی و مدیر گروه سیره اهل بیت (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در آیین رونمایی از جدیدترین آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) این پژوهشگاه که در تالار شیخ طوسی (ره) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: علت پرداختن به سیره اهل بیت (ع) در مجموعه کتب پنجگانه سیره معصومان (ع) از طریق کتب اربعه، جهات مختلفی داشت، یکی این که کتب اربعه بهترین و ارزشمندترین منابع شیعه هستند، بنابراین مباحث مطرح شده در آن مورد استقبال همه خوانندگان قرار می‌گیرد و به آن عمل می‌شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: مرحوم آیت الله مشکینی توصیه می‌کردند که یک قلمی به همراه داشته باشید که اگر نیمه شب نکته‌ای به ذهنتان آمد، همان موقع یادداشت کنید تا از ذهنتان نرود.

وی افزود: کتب اربعه در حوزه‌ها متروک است؛ کتاب وسائل بسیار به چاپ رسیده است و کسانی که به کتب اربعه مراجعه نمی‌کنند، کتاب وسائل را برای اجتهاد کافی می‌دانند همانطور که این کتاب برای استنباط دقیق و خوب است، حال آن که به عنوان مثال بخش سیره در کتاب وسائل بیان نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین ذاکری خمی اظهار داشت: اگر بتوانیم سیره را از منابع معتبر به دست بیاوریم، مشخص می‌شود که آنچه ائمه انجام داده اند، بر اساس فقه است و منبع فقهی دارد.

وی گفت: این مسائل سبب شد تا به این تحقیق پرداخته شود که نکات بسیار مهم و قابل توجهی از آن به دست آمد و سعی شده تا آنچه که ارائه می‌شود، بیشتر حالات فعل و یا ترک باشد که مربوط به معصوم (ع) است، گرچه یک بار انجام شده باشد؛ گرچه در مجموعه کتب تازه تألیف شده سیره معصومان (ع) اساس کتب اربعه است، اما سعی شده که طبق پیشنهاد مطرح شده، از دیگر جوامع حدیثی دیگر هم استفاده شود.

مدیر گروه سیره اهل بیت (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در پنجگانه سیره معصومان (ع)، سعی شد تا به تفاوت میان نقل شیعه و اهل سنت توجه کنیم.

وی افزود: در تألیف این آثار سعی شد تا عناوین و موضوعاتی انتخاب شود که در اصول و روضه کافی وجود دارد. /۸۲۲/پ ۲۰۳/ش
مهدی فلاحی
ارسال نظرات