۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۵
کد خبر: ۶۱۳۴۳۳
حجت الاسلام والمسلمین طائب:

امر به معروف و نهی از منکر همراه سازی در ادراک و عمل است

امر به معروف و نهی از منکر همراه سازی در ادراک و عمل است
استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: امر به معروف و نهی از منکر متأسفانه در فقه ما مدرسه‌ای بررسی و بیان شده است نه حکومتی به همین دلیل هنوز فراگیر نشده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام والمسلمین مهدی طائب، رییس شورای مرکزی قرارگاه عمار، عصر امروز در دوازدهمین نشست تخصصی طرح تقویت مبانی اعتقادی ویژه طلاییه داران امر به معروف و نهی از منکر استان که همه روزه عصر‌ها در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی استان برگزار می‌شود، با بیان اینکه فریضه امر به معروف و نهی از منکر یک امر فردی نیست، اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر یک فریضه اجتماعی است و به همه افراد جامعه مربوط می‌شود و همگان نسبت به آن مسؤول هستند.

وی با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر همراه سازی در ادراک و عمل است، خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر متأسفانه در فقه ما مدرسه‌ای بررسی و بیان شده است نه حکومتی به همین دلیل هنوز فراگیر نشده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه باید نگاه ما در امر به معروف و نهی از منکر در سطح کلان انجام گیرد، خاطرنشان کرد: اگر در سطح کلان به این فریضه نگاه شود، در نهایت کار خیر در کل جامعه نهادینه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه باید امر به معروف و نهی از منکر حکومتی دیده شود، ابراز کرد: برای نهادینه شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نیازمند راه اندازی وزارت خانه جداگانه نیستیم چراکه در جامعه اسلامی همگان از رهبر و رییس جمهور گرفته تا تک تک افراد نسبت به آن وظیفه دارند.

حجت الاسلام والمسلمین طائب با بیان اینکه در اسلام چیزی به عنوان فوق قانون وجود ندارد، گفت: همه نسبت به هم ولایت داریم و این یعنی بی تفاوتی در جامعه معنایی ندارد.

وی با اشاره به اینکه هر کسی امر به معروف دیگری را رد کند، در واقع پا روی ولایت گذاشته است، افزود: تمرد از امر ولایت عین فسق است.

رییس شورای مرکزی قرارگاه عمار با اشاره به اینکه در حاکمیت دینی در بحث امر به معروف و نهی از منکر مراتب وجود ندارد، اظهار کرد: اگر این چنین روندی در جامعه حاکم شود، پیشرفت همه جانبه را به دنبال خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه بیان منکر‌ها سبب ارتقاء امور فرهنگی جامعه می‌شود، افزود: متأسفانه در شرایط کنونی جامعه برای امر به معروف و نهی از منکر مراتب وجود دارد و همین امر سبب شده مشکلات روز به روز بیشتر شود که این یک آفت جدی است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر امر به معروف را حکومتی دیدیم، روند اصلاح جامعه سرعت بیشتری می‌گیرد، ادامه داد: متأسفانه آن قدر که به اصلاح امور و اجرای امر به معروف و نهی از منکر در کف خیابان‌ها توجه کرده ایم، به فکر اصلاح امور در سطح کلان نیستیم و این یک خسران جدی است.

حجت الاسلام والمسلمین طائب با اشاره به اینکه مراتب امر به معروف شامل قلبی، لسانی و یدی است، بیان کرد: مرتبه یدی کار هر کسی نیست و بیشتر در حوزه حکومت معنا پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه متأسفانه در حکومت اسلامی امر به معروف هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است، افزود: اگر خودمان به فکر اصلاح بودیم، این فرصت به دشمن داده نمی‌شود تا از شرایط موجود به نفع خود بهره بگیرد؛ خجالت و رودروایسی سبب شده امر به معروف و نهی از منکر به فراموشی سپرده شود که این بزرگترین آسیب است./۹۴۵۷/پ203/ب1
سجاد محمدی فارسانی
ارسال نظرات