۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۶۱۳۴۶۵
روحانی فاتح قله دماوند:

خواستار حمايت مالي حوزه علمیه از کوهنوردی طلاب هستیم

خواستار حمايت مالي حوزه علمیه از کوهنوردی طلاب هستیم
حجت‌الاسلام شريفيان مهر با اشاره به صعود سه نفره از مؤسسه عاليان به قله دماوند در دهه كرامت گفت: كمك به ورزش كوهنوردی مي‌تواند جزء كمك‌هاي مركز خدمات حوزه قرار گيرد.

اشاره: ورزش كه در سلامت روحي و رواني افراد تأثير بسزايي دارد؛ همانگونه كه گذشتگان گفته‌اند عقل سالم در بدن سالم است، وقتي طلبه‌اي بدني سالم را پرورش دهد و در طبيعت كوه بپيمايد و در دشت قدم بزند علاوه بر اينكه از طبيعت درس‌هايي را مي‌آموزد، در زمان تحصيل نيز از روحيه و تمركز بيشتري برخوردار خواهد بود.

كوهپيمايي مقدمه‌اي براي كوهنوردي است، ورزشي كه با سختي‌هاي زيادي همراه است و در نهايت ابزاري براي بروز افتخاري در بين جامعه ورزشي است.

همانگونه كه يك ورزشكار رشته وزنه‌برداري وزنه‌اي را بالا مي‌برد ركورد مي‌زند و موجب افتخار كشور است، وقتي يك طلبه حوزه علميه قله دماوند ايران يا آرارات تركيه را فتح كند موجب افتخار بين كوهنوردان ايران و جهان خواهد بود.

حجت‌الاسلام علي شريفيان مهر، مدیرعاملی باشگاه کوهنوردی عالیان و مسئولیت کارگروه فرهنگی فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی کشور بر عهده دارد كه در دهه كرامت با هماهنگي‌هاي صورت شده با آستان قدس رضوي به همراه دو تن از اعضاي ديگر مؤسسه عاليان قله دماوند را فتح كرده است و رنگ و بويي امام رضايي به آن داده است.

خبرنگار سرويس فرهنگي و اجتماعي خبرگزاري رسا به دلايل پيش گفته، گفت‌وگويي تفصيلي را با وي انجام داده است كه در ادامه متن كامل آن مي‌آيد.

رسا ـ در زمينه ورزش و خدمات اجتماعي فعاليت مي‌كنيد، خلاصه‌اي از فعاليت‌هاي خود را بفرماييد.

مؤسسه فرهنگي ورزشي عاليان از سال 1387 در قالب گروه فرهنگي، ورزشي و جهادي فعاليت خود را با پانزده طلبه كه به فعاليت‌هاي ورزشي كوهستاني اتفاق مي‌افتد شروع كرد.

اين فعاليت‌ها شامل گلگشت و طبيعت‌گردي تا كوهپيمايي در سطوح مختلف و كوهنوردي بود؛ اين مؤسسه امروز در عرصه بين‌الملل فعاليت‌هاي خوبي را در بعد فردي و گروهي دارد.

دغدغه ما حفظ نشاط جواني طلاب بوده است كه رهبر معظم انقلاب نيز بر اين نكته تأكيد دارند؛ رشد و تعالي جسم دوستان طلبه از اولويت‌هاي كار ما است؛ خيلي از عزيزان درگير مباحث علمي هستند، محقق و پژوهشگر هستند و ناخواسته سلامت جسم اين‌ها به حاشيه مي‌رود.

سعي كرديم بستر و زمينه‌اي فراهم كنيم تا دوستان طلبه با ملاحظاتي كه در حضورشان در عرصه اجتماعي وجود دارد، با حضور خانوادگي در اماكن عمومي با نگاه طلبگي بتوانند فعال باشند و در بعد سلامت جسم هم فعاليتي داشته باشند.

در طول سال شش ماه اول سال كه هوا مناسب‌تر است، برنامه‌هاي خانوادگي بيشتري داريم، كه حضور بچه‌ها، نوجوانان، جوانان و به صورت كلي فرزندان طلاب در اين برنامه‌ها، رنگ، بو و رونق خاصي دارد.

حتي در اين سال‌ها به سمتي رفتيم كه غير طلبه‌ها و عموم را مخاطب خود قرار دهيم؛ در برنامه‌ها حضور پيدا مي‌كنند و در غالب گلگشت و طبيعت‌گردي، برنامه‌هاي نيمروزه، يك روزه اوقات فراغت خود را با شادابي بيشتري سپري كنند.

مجموعه‌هايي در سطح استان درخواست دارند تا برنامه‌هايي را براي آن‌ها اجرا كنيم؛ باشگاه يا مؤسسه فرهنگي ورزشي عاليان با كادر مديريتي دوستان طلبه، در خدمت اين مجموعه‌ها بوده و هست.

خواهان حمايت مالي حوزه در كوهپيمايي طلاب هستيم

رسا ـ اين مؤسسه فرهنگي ورزشي چگونه افراد را به خود جذب مي‌كند و چه تبليغاتي دارد؟

گروه فرهنگي ورزشي عاليان به تازگي به باشگاه فرهنگي ورزشي عاليان تغيير كرده است؛ بنابراين سايت ما نيز بايد با قالب جديدي بارگذاري شود، از اين رو سايت Aliansport.ir در حال بارگذاري با قالب جديد است تا با شكل و شمايل جديد به مخاطبان خدمت كند؛ اپليكيشن‌هاي ايراني، ايتا و سروش كانال‌هايي را با نام @Aliansport داد كه حدود پانصد نفر از دوستان طلبه كه به كوهپيمايي، كوهنوردي و طبيعت‌گردي علاقمند هستند از اين طريق با ما در ارتباط هستند.

براي هر برنامه هر هفته يك گروه موقت شكل مي‌گيرد؛ توضيحات، نكات فني، زمان‌بندي و تجيهزات مورد نياز آن برنامه ارائه مي‌شود؛ تبادل فكري و همفكري در اين گروه موقت انجام مي‌شود؛ بعد گروهي با عنوان باشگاه رسمي عاليان كه تمام اعضا آنجا هستند اين مطالب را مي‌بينند و فراخور علاقه، وقت و فرصتي كه دارند، ريز برنامه‌ها را مشاهده و انتخاب مي‌كنند، وارد گروه هر برنامه مي‌شوند؛ انتهاي عمر اين گروه موقت تبادل عكس‌هايي است كه در اين برنامه گرفته شده است.

با برگزاري هر برنامه، رفاقت‌هايي شكل مي‌گيرد كه شروع ارتباطات ديگر دوستان است؛ به اين شكل كار هر هفته دنبال مي‌شود؛ الان كه فصل تابستان است، تقويم برنامه‌هاي خود تا آخر مردادماه را اعلام كرده‌ايم، اولين صعود دماوند هفته گذشته انجام شد، اين هفته مجدد دومين صعود طلاب به بام ايران يعني قله دماوند به ارتفاع 5610 متر را در قالب يك حركت فرهنگي ورزشي خواهيم داشت؛ هفته بعد نيز قله سبلان و علم كوه در برنامه است.

دوستان در طول سال زحمت كشيده‌اند، توان جسمي و تجهيزاتي خود را جمع كرده‌اند و براي صعود به قله‌هاي بلند ايران آماده و مهيا هستند؛ اگر به پاييز نزديك شويم، با اين سطح تجهيزات و توان از نظر فني امكان صعود به قلل مرتفع نيست؛ به همين لحاظ الان يك مقدار از برنامه‌هاي خانوادگي فاصله مي‌گيريم.

سه شنبه همين هفته يك برنامه عمومي اعلام كرديم كه دوستان طلبه با فرزندان نوجوان و جوان خود شركت كنند، اما آخر هر هفته تا انتهاي مرداد تمركزمان بر قله‌هاي بلند ايران است كه دوستان كه در طول سال زحمت كشيده‌اند، نتيجه زحمات خود را در اين صعودهاي زيبا ببينند.

رسا ـ شما كار خاصي براي تعهد و تعلق خاطر بيشتر اعضا به اين مؤسسه انجام داده‌ايد؟

بناي اصلي و هدف ما خدمت به دوستان است؛ آموزش را محور اصلي قرار داده‌ام، يعني افراد از كلاس‌هاي آموزشي فردي و خانوادگي فقط در كوهستان بهره نمي‌برد؛ بلكه آموزش‌هاي ما بايد در طول زندگي مورد استفاده همه باشد.

اعضا مي‌گويند كه اين آموزش‌ها و تجارب در قسمت‌هاي مختلف زندگي به درد ما خورده است؛ كوهنوردان شعاري دارند كه «كوهنوردي مدرسه زندگي است»؛ يعني درس زندگي به انسان مي‌دهد؛ براي مثال صبري كه افراد تجربه مي‌كنند، برايشان درس است.

صعود آخر ما به دماوند با شرايط بد آب و هوايي همراه بود، در برگشت دوستان مي‌گفتند،‌ ما اين صبر را براي خانواده خود هديه مي‌بريم؛ در مقابل مشكلاتي كه پيش مي‌آيد دوستان صبور مي‌شوند، مي‌گويند كه مگر قله دماوند است؟ مشكلات دنيايي را كه مردم كوه مي‌بينند ما تپه هم نمي‌بينيم؛ نگاه و روحيه فرد تغيير پيدا مي‌كند.

دوستان به اين واسطه‌ها علقه خاصي به گروه و مؤسسه پيدا مي‌كنند و مي‌گويند كه اين فقط براي روز جمعه نبود؛ براي مثال پدر‌ها و مادرها مي‌گويند كه از وقتي اين نوجوان ما به برنامه‌هاي شما آمده است، در مسافرت دغدغه نداريم، سريع آتش درست مي‌كند؛ براي چادر زدن مي‌گويد كه اينجا خوب نيست، بايد آفتاب و باد و جهت درب اينطور باشد.

خواهان حمايت مالي حوزه در كوهپيمايي طلاب هستيم

ما سعي مي‌كنيم تا بار معرفتي و تربيتي را در اردوهاي آموزشي براي نوجوانان و جوانان داشته باشيم، خانواده‌ها و بزرگترها هم كه هستند، نگاه طوري است كه مطلبي كه مي‌گوييم را بتواند در روزمره زندگي خود استفاده كند.

معمولاً ارتباط حفظ مي‌شود و دوستان از 87 در قم فعاليت مي‌كنيم كه دوازده نفر بوديم و الان حدود پانصد نفر هستيم كه غير از اين افراد خانواده‌ها و فرزندانشان هم درگير هستند.

رسا ـ كوه‌هاي دماوند و علم كوه را نام برديد؛ با آوردن نام اين كوه‌ها به اين فكر مي‌افتم كه افرادي حرفه‌اي لازم است تا اين كوه‌ها فتح شوند؛ در مؤسسه شما افراد براي صعود به قلل مختلف سطح بندي شده‌اند؟

بله؛ اين رشته سطح بندي دارد، ابتدا كه كسي مي‌آيد، از او پيشينه‌اي مي‌پرسيم، اهل ورزش بوده‌اي يا نه؟ چون كسي كه در قم زندگي مي‌كند در شهري است كه نهصد متر از سطح دريا ارتفاع دارد و از نظر فني و پزشكي بنده نمي‌توانم اين آقا را به كوهستان يا قله دماوند ببرم؛ از نهصد متر به مرز شش هزار متر مي‌رود و خداي ناكرده دچار بيماري حاد ارتفاع و بيماري حاد كوهستان، اِدم مغزي اتفاق مي‌افتد؛ روي اين موارد ملاحظه داريم.

گلگشت و طبيعت‌گردي سطح اول است؛ سطح دوم كوهپيمايي است؛ كوهپيمايي سبك، نيمه سنگين و سنگين دارد و اگر كسي علاقمند باشد و بخواهد فراتر از اين كار كند به دنياي كوهنوردي وارد مي‌شود؛ در اين سال‌ها در باشگاه عاليان افتخار اين را داريم كه صعودهاي جدي در داخل كشور در فصول مختلف داشته‌ايم، بويژه صعودهاي سخت زمستانه كه دشواري‌هاي خاص خود را دارد.

در اين سال‌ها طلاب به زيباترين شكل در كوهپيمايي‌ها و كوهنوردي‌ها حضور پيدا كرده‌اند و افتخاري در جامعه كوهنوردي براي طلاب ثبت شده است؛ حتي صعودهاي برون‌مرزي انجام شده است؛ دوستان طلبه براي اولين صعود برون مرزي به قله آرارات تركيه صعود كردند؛ سفرهاي ديگري نيز داشته‌اند كه با رويكرد تبليغي از دامن همين مجموعه و مؤسسه انجام شده است.

رسا ـ فعاليتي براي صدور كارت، مجوز، يا نشانه‌اي از اينكه افراد عضو مؤسسه شما هستند و در چه سطحي از كوهنوردي هستند، انجام داده‌ايد كه رقبت و تعلق آن‌ها به مؤسسه شما بيشتر شود؟

با توجه به اينكه اولين باشگاه رسمي كوهنوردي طلاب كشور حدود چند ماه است كه ثبت شده‌ايم، در قوانين باشگاه بايد افراد را سطح بندي كنيم؛ كارت عضو رسمي، فعال، نيمه فعال و عضو افتخاري داريم؛ اين‌ها همه مشخص است؛ در دنياي كوهنوردي هم تعريف شده است؛ باشگاه ما با رويكرد فرهنگي و ورزشي فعاليت مي‌كند، شايد مقداري تفاوت داشته باشد اما اين سطح‌بندي را داريم.

دوستان در خيلي از برنامه‌ها تقاضاي شركت دارند، اما مي‌گوييم با توجه به رزومه و حضور در برنامه‌هايتان و نوع عضويتي كه داريد، اين برنامه مناسب شما نيست؛ قطعاً اين انگيزه‌اي مي‌شود كه براي شركت در برنامه‌هاي مهمتر به دنبال فعاليت بيشتر و راه چاره باشند؟

دوستاني كه اين هفته براي صعود به قله دماوند شركت مي‌كنند، در سه اردوي توچال (آمادگي جسماني به صورت استقامتي)، خط الرأس دوبرار و قله بزم چال (واقع در جاده چالوس با ارتفاع 4400 متر از قله‌هاي مطرح كشور) شركت كرده‌اند كه از جمع شصت نفر، پانزده نفر آماده صعود به دماوند هستند.

رسا ـ تأمين هزينه‌هاي اين اردوها چگونه انجام مي‌شود؟

مؤسسه عاليان يك سازمان مردم‌نهاد است؛ در بحث هزينه‌ها حمايت رسمي صورت نمي‌گيرد و بايد از خود اعضا تأمين شود؛ اين عرف است كه در تمام كشورها وجود دارد؛ گروه‌هاي كوهپيمايي و كوهنوردي، هزينه‌هاي بيمه، اياب و ذهاب و هزينه‌هاي مرسوم و معمول ديگر را از خود اعضا تأمين مي‌كنند.

البته ما تدبيري در اين قضيه داريم، برآورد هزينه كه مي‌شود، هر هفته ده تا بيست درصد تخفيف از هزينه‌ها لحاظ مي‌كنيم كه اعضاي طلبه باشگاه از اين امتياز برخوردار مي‌شوند.

در رويكرد جديدمان با توجه به كارت عضويت و سطحي كه دريافت مي‌كنند، اگر حضورشان پررنگ‌تر باشد، امتيازات و تخفيفات بيشتري را دريافت خواهند كرد كه انگيزه بيشتري براي حضور در برنامه‌ها خواهند داشت.

رسا ـ با توجه به اينكه فعاليتي در جهت سلامتي طلاب انجام مي‌دهيد، استفاده از بودجه‌هاي حمايتي از بخش سلامتي طلاب مي‌تواند كمك كار شما باشد؟

اين خيلي خوب است، ما به اينطور حمايت‌ها به اين شكل نياز داريم؛ مركز خدمات حوزه علميه دوستان ما را مي‌شناسند و در بعضي زمينه‌ها حمايت كرده‌اند؛ اما ما خواستار كمك‌هايي فراتر از اين هستيم؛ ما دنبال گزارش دادن نيستيم، اما وقتي خدمات ما به گوش آقايان در مركز خدمات مي‌رسد، مي‌گويند كه شما به جمعي از طلاب خدمات مي‌دهيد و براي خودتان مركز خدمات كوچكي هستيد.

در بعد سلامتي طلاب كار مي‌كنيم و اين توقع را داريم؛ حتي شوراي مديريت حوزه علميه، اداره سلامت بدني دارد، با اين دوستان سال‌ها آشنا هستيم و هر جا كه برويم سرباز و خادم حوزه هستيم، با افتخار در اين لباس به خانواده و بدنه حوزه خدمت مي‌كنيم.

در اين سال‌ها حمايت‌ها كمرنگ بوده است، اگر همفكري و هم انديشي شود خيلي راهكارهاي ديگري هست كه مي‌توان انجام داد؛ يك كد مركز خدمات خيلي ساده مي‌گيرند و به طلاب عزيز ما انجام مي‌دهند، همه هم ممنون اين عزيزان خواهند بود؛ سلامت جسماني طلاب به چند سانس استخر و سالن با فضاي بسته محدود نشود.

مقام معظم رهبري بسيار بر بحث كوهپيمايي تأكيد دارند؛ ايشان كوهنوردي را نمي‌گويند اما بر كوهپيمايي تأكيد فراوان دارند و به اين مسأله تشويق، ترقيب، سفارش و تأكيد مي‌كنند.

شنيده‌ايم در پاسخ به اينكه افرادي تقاضا مي‌كنند كه در كوهپيمايي كاري انجام شود مي‌گويند مؤسسه عاليان كه اين كار را انجام مي‌دهد؛ بنا بر اين پاسخ اگر كار قبول، صحيح و درست است، كمك كنيد؛ ما مي‌گوييم كه طبق عرف خودتان يك كد مركز خدمات بگيريد و كمك هزينه‌اي به دوستان بدهيد تا به عنوان تخفيف در نظر بگيريم.

واقعاً انجام هزينه براي دوستان طلبه در اين مسير سخت است؛ الان يك صعود به قله دماوند، با مخارج طلبگي، هر نفر حدود سيصد هزار تومان است؛ اين دماوند سالي يك بار اتفاق مي‌افتد كه اين افتخار مي‌تواند نصيب خيلي از طلاب شود، خيلي از دوستان به خاطر بحث مالي پا پس مي‌كشند.

ما از طلاب تست مي‌گيريم، اگر هر طلبه يك بار بتواند از اين سهميه و اين كمك هزينه صعود به قله دماوند و بام ايران استفاده كند بسيار زيباست؛ رهبر معظم انقلاب مي‌فرمايد «حضور طلاب، حضور تبليغي است»؛ حالا شما اصل حضور را كنار گذاشته‌ايد و مي‌خواهيد كه كار فرهنگي اتفاق بيافتد.

رسا ـ براي اينكه طلاب هفته‌اي يك بار از طبيعت استان در برنامه گلگشت استفاده كنند و به دنبال ارتقاي سلامت خود باشند هر طلبه بايد چه مقدار هزينه كند؟

ما يك سري اردوهاي عمومي داريم كه به ازاي هر نفر داخل استان 25 هزار تومان هزينه دارد؛ مبلغ جزئي است اما روح و روان افراد عوض مي‌شود.

رسا ـ در كنار كلاس‌هاي كوهنوردي و تشويق آن‌ها به كوهنوردي فعاليت‌ها و آموزش‌هاي ديگري مانند كارهاي امدادي و مراقبت كردن از افراد در كوهنوردي داريد؟

دوستاني كه مي‌آيند بايد مكمل‌هايي را در كنار اين رشته داشته باشند تا يك فرد كوهنورد توانمند شوند؛ ممكن است كه در كوهستان براي من اتفاقي بيافتد و نيازمند رساندن امداد به خودم و به ديگران باشم كه بارها اين اتفاق‌ها افتاده است.

ما سعي كرده‌ايم كه دوست طلبه‌اي كه در طول ماه چند جلسه به كوه مي‌آيد، فقط كوهنوردي نكند بلكه از اين سلامت جسم و اين توانمندي و ارتقايي كه در بعد كيفيت سلامت جسم اتفاق مي‌افتد را در عرصه‌هاي مختلف استفاده كند.

براي مثال ايام مناسبت تبليغ، موسم‌هاي تبليغي ما مانند ايام محرم، ماه مبارك رمضان، دهه آخر صفر و در كل تبليغ رفتن ما مانند ديگر دوستان نيست؛ افراد گروه ما كه كوهپيما و كوهنورد هستند مناطق صعب العبور و دور دست را انتخاب مي‌كنند؛ من خاطرم هست كه وقتي براي رفتن به روستايي دور افتاده همراه يك روستايي تا انتهاي جاده ماشين‌رو رفتم، آن روستايي بزرگوار با نااميدي مرا پياده كرد و آدرسي به من داد كه بايد از رودخانه و كوه عبور كني و از فلان منطقه جنگلي بگذري تا به روستاي مورد نظر برسي؛ ولي گذر از تمام اين‌ها براي من ساده بود. اين كوهنورد بودن آنجا خود را نشان مي‌دهد؛ اگر اين همه كوه رفتم و زحمت كشيدم، خروجي آن در اين فضا است.

كارهاي امداد و نجات نيز همين گونه است؛ بارها حادثه‌هايي بوده است كه فراخوان زده‌اند و تيم‌هاي هلال احمر و امداد و نجات بچه‌هاي طلبه بودند كه اعلام آمادگي كرده‌اند و رفته‌اند، اينطور نبوده است كه خودشان هم نياز به كمك پيدا كنند، بلكه حضور پيدا كرده‌اند و واقعاً در كمك رساني مؤثر بوده‌اند.

خواهان حمايت مالي حوزه در كوهپيمايي طلاب هستيم

رسا ـ اين مصاحبه به دليل اين انجام شد كه حضرتعالي و دوستانتان قله دماوند را به مناسبت دهه كرامت فتح كرديد؛ چند نفر بوديد؟

سه نفر بوديم، دوستانمان هم از اعضاي هيأت مديره باشگاه عاليان بودند، سال‌هاست كه كار كوهنوردي انجام مي‌دهند، قرار بود كه با تعداد بيشتري از طلاب اين صعود را انجام دهيم اما به دليل شرايط بد جوي جابجا كرديم و اين هفته با تيم اصلي كه پانزده نفر هستيم صعود خواهيم كرد.

بنده علي شريفيان مهر، طلبه درس خارج حوزه علميه قم و دانشجوي كارشناسي ارشد اخلاق كاربردي هستم؛ آقاي هادي كريمي طلبه و آقاي علي اخلاق محمدي هم دبير هستند كه هر دو بزرگوار از اعضاي هيأت مديره باشگاه كوهپيمايي و كوهنوردي عاليان هستند.

رسا ـ توضيحاتي درباره اين صعود براي ما بفرماييد.

ما يك سري صعودهاي مناسبتي در ايام خاص داريم؛ فقط صرف ورزش نيست، بلكه به تعبير رهبر معظم انقلاب و بزرگان ديگر، ورزش به عنوان يك ابزار است؛ من به عنوان يك طلبه وقتي سه روز وقت مي‌گذارم و به قله دماوند مي‌روم، اين نباشد كه زور بزنم و عرق بريزم كه يك قله را صعود كنم و برگردم؛ من مي‌توانم يك شعار فرهنگي با توجه به موقعيت آن وقت، فصل و زمان، از رخدادهاي سياسي تا مباحث اجتماعي و حتي زيست‌محيطي انتخاب كنم و آن را اشاعه دهم؛ نماز جماعت خواندن در آن ارتفاع، در شرايط نامناسب جوي بسيار مفيد است.

امسال در دهه كرامت با همكاري كارگروه فرهنگي فدراسيون كوهنوردي و صعودهاي ورزشي ايران و كانون خادمياري ورزشي آستان قدس رضوي استان قم، پيشنهادي داديم كه به اين مناسبت پرچم مزين به نام حضرت امام رضا (ع) بر بلنداي قله ايران، بام دماوند به اهتزاز در آيد؛ شرايط جوي نامناسبي را داشتيم اما با عنايت حضرت امام رضا (ع) اين كار در طول سه روز انجام شد و روز جمعه قبل از ظهر اين پرچم بر بلنداي قله ايران به اهتزاز در آمد؛ متبركاتي كه از طرف خود آستان تهيه شده بود بين كوهنوردان تقسيم و توزيع شد كه فضاي آنجا را امام رضايي كرد.

اين صعود چهلمين صعود من بود و برايم خيلي ارزشمند بود كه چهلمين صعود من به نام و ياد امام مهرباني‌ها اتفاق افتاد.

رسا ـ در آينده چه فعاليت‌هايي را به كارهاي مؤسسه عاليان اضافه مي‌كنيد؟

ما الان حدود پانصد نفر عضو داريم كه به صورت گردشي در برنامه‌ها حضور پيدا مي‌كنند، يك بخش دغدغه ما اين بود كه يك طلبه روز جمعه دارد كه آزاد است، آن هم متعلق به خانواده است، ما مي‌خواهيم او را از خانواده‌اش جدا كنيم. اين خودش مشكل ايجاد مي‌كرد و درست نبود.

بنابراين بحث فرزندان و همسران طلاب را اضافه كرديم؛ اردوهاي خانوادگي ديده و تعريف شد و از اول مهر كه طلاب حضورشان در قم پررنگ‌تر مي‌شود، با جديت بيشتر و تنوع و گوناگوني در برنامه‌ها فراخور حال افراد مختلف در سنين متفاوت و با استفاده از تجربه گذشته اين كار را انجام خواهيم داد.

الان برنامه‌اي آموزشي براي خانواده‌ها گذاشته‌ايم و با فدراسيون كوهنوردي تعاملي در اين قضيه اتفاق افتاده است؛ تفاهم‌نامه‌اي بين وزارت ورزش و جوانان و فدراسيون كوهنوردي منعقد شده است كه مجري اين طرح باشگاه‌هاي كوهنوردي در كشور با مديريت هيأت‌هاي استان هستند؛ پوشش استان قم در اين طرح با مؤسسه عاليان است كه اولويت با خانواده‌هاي طلبه و بعد عموم مردم استان هستند؛ كه اميدواريم اين كار را با كيفيتي بهتر از گذشته انجام دهيم.

رسا ـ توصيه شما به طلاب براي شركت در برنامه‌هاي كوهپيمايي و كوهنوردي چيست؟

ما سرباز و خادم حوزه بوده و هستيم و مخلص تمام دوستان طلبه‌اي كه علاقمند به فعاليت در رشته‌هاي مرتبط با كوهستان هستيم؛ براي همسران و فرزندان اين عزيزان نيز از نيمه دوم امسال برنامه‌هاي خب، جديد و جدي‌تري خواهيم داشت.

خيلي ساده و دوستانه دعوت مي‌كنيم كه در برنامه‌هاي ما شركت كنند، دوستان طلبه شما در مؤسسه عاليان توانمند، بي‌منت و مخلصانه در اين مجموعه براي ميزباني از طلاب فعاليت مي‌كنند.

دفتر اصلي اين مؤسسه در پرديسان، ساختمان مركز خدمات حوزه علميه شعبه پرديسان است؛ يادآور مي‌شوم گروه‌هاي سروش و ايتا @Aliansport است و سايت ما هم Aliansport.ir است./836/گ402/س

خبرنگار: محمود لطیف

محمود لطیف
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴
کار خوبی کرده که گفته حوزه حمایت کنه نه دولت وگرنه پیراهن عثمان می شد
0
0