۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۶۱۳۵۰۷
معماری مطرح کرد؛

استقبال شورای نگهبان از انتخابات الکترونیک

استقبال شورای نگهبان از انتخابات الکترونیک
معماری با اشاره به استقبال شورای نگهبان از انتخابات الکترونیک، گفت: قانون فعلی انتخابات مجلس هزینه بسیاری بر شورای نگهبان تحمیل می‌کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، ابوالحسن معماری، رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خوزستان، پیش از ظهر امروز، در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه آخرین مصوبه مجلس در خصوص تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی همان ۲۹۰ نفر است، اظهار داشت: افزایش تعداد نمایندگان از اختیارات مجلس است و در این باره بنا بود که هر ده سال ۲۰ نماینده جدید افزوده شوند، اما با توجه به عدم الزام و اجبار در اجرای آن، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برای تصدی ۲۹۰ صندلی است و سهم استان خوزستان نیز همان ۱۸ نماینده خواهد بود.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خوزستان با اشاره به اینکه مصوبات مجلس نباید با شرع و قانون اساسی مغایرت داشته باشد، افزود: براساس اصلاحات بعضی قانون انتخابات مصوبه ۳ خردادماه ۹۵، فرد منتخب در مرحله اول انتخابات باید حداقل ۲۰ درصد آرا را کسب کند و با چنین اقدامی نمایندگان اکثر حوزه‌های انتخابی در همان مرحله اول معرفی می‌شوند در حالی که طی دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باید ۲۵ درصد آرا کسب می‌شد.

معماری از آمادگی هیأت نظارت انتخابات استان در برگزاری یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: دفتر نظارت استان مقدمات کار‌های خود از جمله ساماندهی و سازماندهی را فراهم کرده است، برای اعضای شبکه نظارت در سراسر حوزه‌ها و بخش‌های استان (بیش از ۱۲ هزار نفر) آموزش‌های عمومی، بصیرتی، تخصصی و فنی را در قالب همایش‌ها آغاز کرده تا با آگاهی کامل در انتخابات ۲ اسفندماه پیش رو شرکت کنند.

وی با بیان اینکه در همایش‌ها اعضا با آخرین تغییرات انتخابات و تصمیمات شورای نگهبان آشنا می‌شوند، ادامه داد: شورای نگهبان ضمن رعایت کامل بی طرفی، در پی جلب اعتماد و اطمینان مردم و نامزد‌ها نسبت به سلامت و صحت انتخابات و صیانت آرا است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خوزستان با بیان اینکه ۲۷ حوزه انتخابی شهرستان و ۴۰ بخش مستقل در استان تا به امروز مشخص شده است، بیان داشت: از این تعداد ۱۴ حوزه انتخابی اصلی و ۱۳ حوزه فرعی در سطح استان داریم البته در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۲ هزار و ۹۹۶ شعبه سیار و ثابت داشتیم.

معماری با بیان استقبال شورای نگهبان از برگزاری انتخابات الکترونیک در عین حال آمادگی کامل از حیث نرم افزاری و سخت افزاری را خواستار شد و گفت: شورای نگهبان باید از لحاظ امنیت و صیانت از آرای مردم تضمین و اطمینان حاصل کند که متأسفانه در انتخابات الکترونیک، توانایی بازشماری آرا وجود ندارد و امکان تطابق رأی با رأی دهنده نیست، حال آنکه در انتخابات دستی چنین امری صورت می‌گیرد.

وی مخفی بودن آرا را دیگر خواسته شورای نگهبان در برگزاری انتخابات الکترونیک برشمرد و افزود: شرایط انتخابات الکترونیک باید به گونه‌ای فراهم شود که صف‌های طولانی رأی دهی تشکیل نشود و با کمبود دستگاه‌ها مواجه نشویم ضمن اینکه نقاط کوری که وجود دارد برطرف شود که در غیر این صورت با اختلال در رأی گیری الکترونیکی مواجه خواهیم بود.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خوزستان با اشاره به اینکه برای اخذ رأی الکترونیکی باید نقاط کور برطرف شوند، ادامه داد: احراز هویت الکترونیکی در انتخابات آینده مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته است.

معماری با بیان اینکه قانون فعلی انتخابات هزینه بسیاری بر شورای نگهبان تحمیل می‌کند، تصریح کرد: شورای نگهبان اصلاح قانون انتخابات را خواستار شده و در این باره دولت لایحه‌ای به مجلس ارائه کرد با این حال نمایندگان مجلس بحث استانی شدن انتخابات را در چنین لایحه‌ای جایگزین کردند هر چند که شورای نگهبان، استانی شدن انتخابات را به دلیل مغایرت با شرع و قانون اساسی (بند ۸ و ۱۵ اصل سوم قانون اساسی) رد کرد.

وی با بیان اینکه برای انتخابات پیش رو قانون اتنخابات فعلی ملاک است، خاطرنشان کرد: تبلیغات پیش از موعد مقرر، نحوه‌های تبلیغات، نحوه و محل تأمین هزینه‌های نامزدها، عدم توازن تخلفات انتخاباتی و تبلیغاتی با مجازات‌های در نظر گرفته شده از جمله نقوصات قانون انتخابات فعلی است./۹۴۵۶/پ310/ب1
حاتم شرفی
ارسال نظرات