۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۶۱۳۵۲۹
آیت الله رئیسی در دیدار وزیر اقتصاد:

مردم باید «عدالت مالیاتی» را در عمل احساس کنند

مردم باید «عدالت مالیاتی» را در عمل احساس کنند
رییس قوه قضاییه، «عدالت مالیاتی» را سنگ زیربنای نظام مالیاتی در کشور توصیف کرد و گفت: مردم باید این عدالت را در عمل احساس کنند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سیدابراهیم رئیسی در دیدار فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی، امیدعلی پارسا رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور و چند تن از مدیران کل مالیاتی، کار متصدیان امور مالیاتی را به ویژه در شرایط فعلی که دشمن در مسیر فروش نفت فشارهایی وارد می کند، بسیار با اهمیت دانست و تصریح کرد: بررسیها نشان می دهد که باید اقتصادمان بدون وابستگی به نفت تنظیم شود تا ماندگار باشد لذا در برنامه های توسعه، بر کاهش درآمدهای نفتی و افزایش درآمدهای غیرنفتی از جمله مالیات تاکید شده است.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه پرداخت مالیات طبق قانون وظیفه آحاد جامعه است، ماموران مالیاتی را پلیس مالی کشور توصیف کرد و ادامه داد: برای بهبود بیشتر ساز و کارهای دریافت مالیات باید یک نظام هوشمند طراحی شود تا درآمد افراد، شرکت ها و مشاغل مختلف به صورت دقیق محاسبه شود و به این ترتیب نقش اشخاص و عوامل انسانی در محاسبه و دریافت مالیات، کاهش یابد.

آیت الله رئیسی با ابراز خرسندی از روند رو به کاهش فرارهای مالیاتی، بر ضرورت فرهنگسازی در این عرصه تاکید کرد و افزود: اولا همه آحاد ملت و کسانی که مسئولند باید بدانند که پرداخت مالیات، کمک به کشور، چرخه تولید، سرمایه‌گذاری و کارآفرینی است. اما مهمترین محور در این عرصه، احساس عدالت مالیاتی در عمل است. نباید دریافت مالیات ها به گونه ای باشد که یک کارمند ببیند بلافاصله مالیات از حقوق او کسر می شود اما صاحب یک کسب و کار بزرگ یا یک شرکت با درآمد زیاد، با انواع ترفندها از پرداخت مالیات فرار می کند.

رییس قوه قضاییه، تبیین محل مصارف مالیات را نیز از جمله مهمترین مولفه های فرهنگسازی دانست و اظهار کرد: باید مردم به روشنی بدانند که مالیات هایشان در کجا مصرف می شود و این تبیین، وظیفه متولیان امور مالیاتی است زیرا عموم مردم ما بسیار هوشمند و قانونمدار هستند و ما باید از فضای مجازی و حقیقی برای تبیین دقیق موضوعات و اقناع افکار عمومی استفاده کنیم.

آیت الله رئیسی درباره وظایف دستگاه قضایی در قبال جلوگیری از جرایم مالیاتی نیز خاطرنشان کرد: ما در این زمینه کمال همکاری را با سازمان امور مالیاتی خواهیم داشت و در این راستا مجتمع ویژه رسیدگی به جرایم مالیاتی نیز در آینده ای نزدیک فعال خواهد شد. شعب ما هم نهایت همکاری را خواهند داشت منتها کارشناسان مالیاتی باید در کنار قضات حضور داشته باشند تا رسیدگی ها به شکل دقیق و کارشناسی شده صورت گیرد.

رییس قوه قضاییه با اشاره به برخی گلایه های مردمی درباره مالیات بر ارزش افزوده نیز تاکید کرد: از ابتدا مالیات بر ارزش افزوده نیازمند برخی زیرساختها بود که ایجاد می شد. بر همین مبنا باید یک سامانه هوشمند ایجاد شود و امر مالیات بر ارزش افزوده ساماندهی گردد.

آیت الله رئیسی در بخش پایانی سخنان خود با قدردانی از تلاش کارکنان سازمان امور مالیاتی در سراسر کشور، اعتماد مردم را سرمایه اجتماعی کشور و این سرمایه را مهمترین مولفه اقتدار و امنیت ایران دانست و اظهار کرد: مردم متدین و همیشه در صحنه، سرمایه بزرگ اجتماعی کشور هستند که این سرمایه با ایجاد اعتماد بیشتر، افزایش می یابد. برای ایجاد این اعتماد نیز باید احساس عدالت در همه ابعاد وجود داشته باشد.

رییس قوه قضاییه همچنین بر ضرورت توجه به کارآمدی نظام مالیاتی کشور و همچنین رعایت کرامت انسانی مودیان مالیاتی تاکید کرد و گفت: گرفتن مالیات از مردم، به هیچ عنوان مستلزم بی احترامی نیست و کوچک ترین تعدی و اجحافی نباید در این عرصه صورت گیرد. علاوه بر این همگی باید توجه داشته باشیم که اقداماتمان زمان شناسانه باشد تا اجرای آن تسهیل شود.

براساس این گزارش، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس سازمان امور مالیاتی نیز در این دیدار به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداختند./841/د102/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات