۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۶۱۳۵۳۳

۳ حقوقدان جدید شورای نگهبان را بیشتر بشناسید + سوابق

۳ حقوقدان جدید شورای نگهبان را بیشتر بشناسید + سوابق
محمد دهقان، محمد حسن صادقی مقدم و هادی طحان نظیف از سوی نمایندگان ملت به عنوان اعضای حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شدند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۸) انتخاب ۳ حقوقدان شورای نگهبان را از میان عبدالحمید مرتضوی، علی غلامی، هادی طحان نظیف، محمد دهقان و محمدحسن صادقی مقدم گزینه‎‌های پیشنهادی رییس قوه قضائیه در دستور کار خود قرار داد.

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی پس از استماع اظهارات افراد معرفی شده از سوی رییس قوه قضائیه، با ۲۳۰ رای محمد دهقان، ۱۸۱ رای محمدحسن صادقی مقدم و ۱۵۶ رای هادی طحان نظیف را به عنوان ۳ حقوقدان جدید شورای نگهبان و برای یک دوره ۶ ساله انتخاب کردند.

در ادامه بخشی از سوابق ۳ عضو جدید حقوقدان شورای نگهبان را از نظر می‌گذرانید:
 
** محمد دهقان

محمد دهقان در دی ماه ۱۳۴۱ در شاندیز مشهد به دنیا آمد و پس از اتمام دوره راهنمایی، تحصیلات متوسطه را با موفقیت در مشهد مقدس به پایان رساند.
 
وی که در نوجوانی از مدافعان پرشور انقلاب اسلامی و راه امام خمینی (ره) بود؛ پس از شروع جنگ تحمیلی با سایر همرزمانش راهی جبهه‌ها شد و پس از ۲۲ ماه حضور در جنگ در حالی‌که سمت فرماندهی گردان مهندسی رزمی سپاه مریوان را در سن ۲۲ سالگی بر عهده داشت در یک نبرد نابرابر و پس از مجروحیت شدید به اسارت مزدوران رژیم بعثی درآمد.
 
دهقان ۶۴ ماه اسارت در شکنجه‌گاه‌های صدام را به فرصتی مناسب برای تقویت بیشتر اراده و اندوختن گنجینه‌های معنوی و علمی برای خود و سایر اسراء مبدل کرد. تدریس قرآن و نهج‌البلاغه و زبان‌های انگلیسی و عربی از فعالیت‌های مؤثر او در ارتقای روحیه و توان علمی آزادگان به شمار می‌رفت. پس از آزادی از چنگال رژیم صدام با شرکت در کنکور سراسری در رشته حقوق و در دانشگاه تهران آغاز به تحصیل کرد. وی مقطع کارشناسی‌ارشد و دکترای تخصصی حقوق خصوصی را در همان دانشگاه با موفقیت به پایان رساند و در سال ۱۳۸۲ از رساله‌ دکترای خود دفاع کرد.
 
دهقان سابقه‌ ریاست سازمان بسیج دانشجویی استان تهران و همچنین معاونت سیاسی سازمان بسیج دانشجویی کشور را بر عهده داشته است. تأسیس خبرگزاری‌ دانشجو (SNN) یکی از جمله شاخص‌ترین فعالیت‌های وی می‌باشد. وی از سال ۱۳۸۲ و در دوره‌های هفتم، هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی نماینده‌ی مردم چناران و طرقبه بوده است.
 
محمد دهقان در تیرماه ۱۳۹۸ از سوی رییس قوه قضائیه به عنوان حقوقدان پیشنهادی شورای نگهبان به مجلس دهم معرفی و با 230 رای از سوی نمایندگان مجلس برای یک دوره 6 ساله به عنوان حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شد.
 
** محمد حسن صادقی مقدم

محمدحسن صادقی‌مقدم دارای مدرک کارشناسی حقوق قضایی از دانشگاه تهران است و مدرک کارشناسی ارشد خود را نیز در سال ۱۳۶۷ در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه تربیت مدرس اخذ کرده است. وی همچنین دارای دکتری حقوق خصوصی از دانشگاه تربیت مدرس نیز هست.

صادقی‌مقدم در تیر ماه سال ۱۳۸۷ طی حکمی از سوی فرهاد رهبر، رئیس وقت دانشگاه تهران به عنوان مشاور عالی رییس این دانشگاه منصوب شد.
 
وی عضو هیأت علمی دانشکده‌ حقوق دانشگاه تهران بوده و دارای تألیفات و مقالات متعددی است.
 
گفتنی است آقای صادقی مقدم از سال ۱۳۹۲ نیز به عنوان مشاور عالی آیت‌الله جنتی در شورای نگهبان مشغول به خدمت است.
 
** هادی طحان نظیف
 
هادی طحان نظیف متولد ۱۳۶۱ در دزفول است. او مدرک دکترای حقوق عمومی خود را از دانشگاه تهران گرفته و هم اکنون نیز عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) است.
 
جوان‌ترین حقوقدان معرفی شده برای عضویت شورای نگهبان، پیش از این مسئولیت‌هایی همچون دبیر کمیته فرهنگی- اجتماعی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، عضو مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان، کارشناس و مشاور حقوقی «هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین» و کارشناس حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد. او نزدیک به ده سال دبیر جلسات شورای نگهبان بوده و تسلط کافی به قانون اساسی، نظرات تفسیری و رویه‌های شورای نگهبان دارد. دکتر طحان نظیف همچنین ۱۸ عنوان کتاب و بیش از ۳۰ عنوان مقاله علمی در موضوعات حقوقی دارد.
 
معاونت آموزشی دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، از مردادماه سال ۱۳۹۲، عضو هیأت علمی گروه حقوق عمومی و بین‌الملل دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، از سال ۱۳۹۲، کارشناس و مشاور حقوقی «هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین» مجلس شورای اسلامی، کارشناس گروه حقوق عمومی دفتر مطالعات حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سال ۱۳۸۹، کارشناس و پژوهشگر پژوهشکده شورای نگهبان از سال ۱۳۸۸ تاکنون و همکاری با معاونت حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری سال ۱۳۸۷ بعضی از سوابق اجرایی دکتر طحان نظیف است./841/د102/ق
حسین ثالث موید
ارسال نظرات