۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۶۱۳۵۵۱

ماموریت نخست‌وزیران سابق لبنان در ریاض

ماموریت نخست‌وزیران سابق لبنان در ریاض
سه نفر از نخست‌وزیران سابق لبنان دوشنبه ۲۴ تیر، به طور ناگهانی به ریاض سفر کردند که این اقدام پیامدهای زیادی در سطوح مختلف لبنان دارد.

به گزارش خبرگزاری رسا، سفر نخست وزیران سابق لبنان به ریاض که پیامدهای خود را در صحنه لبنان به جای خواهد گذاشت، درواقع تلاش جدیدی است که عربستان را به منظور حمایت از سعدالحریری نخست وزیر لبنان در همه سطوح در مقابله با جریان العهد (جریان وابسته به میشل عون) و حزب الله قانع کند.

سفر ناگهانی نخست وزیران سابق لبنان به عربستان مسئله پنهانی نیست؛ چرا که سعد الحریری در کنفرانس مطبوعاتی اخیر خود در رابطه با این موضوع صحبت کرده بود. طی چند ماه گذشته به نظر می رسید که این سه نخست وزیر سابق با اقدامات خود به دنبال ایجاد یک شکاف در دیوار سازش میان میشل عون رییس جمهور لبنان و جبران باسیل وزیرخارجه این کشوربودند. پس از اینکه سعدالحریری به این اقدامات آنها اعتراف کرد، این نخست وزیران تصمیم گرفتند تا به منظور تقویت موضع خوددر برابر میشل عون و جبران باسیل به دنبال یک دیوار دفاعی باشند. بنابراین تصمیم گرفتند که مقصد برای این هدف عربستان باشد؛ با وجود همه تناقضاتی که در دولت عربستان در رابطه با پرونده لبنان وجود دارد.

لازم به ذکر است که این دیدار پس از هماهنگی با سعد الحریری و به کمک مروان طحطح سفیرعربستان در بیروت صورت گرفت.

فواد سنیوره نخست وزیر سابق لبنان همراه با رضوان السید نویسنده روشنفکر لبنانی اعلام کردند که گروه های اهل تسنن در لبنان نباید از این کشور خارج شوند. سنیوره و السید این ایده را به منظور مقدمه ای برای سفر به عربستان، به سفارت های عربستان و امارات و مصر در لبنان ارائه کردند. در همین چارچوب، یکی از اعضای «گروه 20» تاکید کرد که هیچ جایگزینی برای سعد الحریری وجود ندارد و او برای تثبیت موقعیت خود در همه سطوح نیاز به حمایت دارد.

از این ایده بزرگ سنیوره و السید می‌توان به سه ایده دیگر نیز رسید:

اول: اینکه الحریری در صورت عدم حمایت عربستان از وی ضعیف می شود. از سوی دیگر وی باید موقعیت خود را بازسازی کند؛ چراکه جایگزینی برای او وجود ندارد.

دوم: بازگشت اعتبار جایگاه عربستان در لبنان، از این جهت که لبنان با از دست دادن گروه اهل تسنن، آسیب می بیند.

سوم: بازگشت به توافق با گروه های اهل تسنن، نه از این جهت که مسلمانان و مسیحیان و دیگر گروه ها اتحاد داشته باشند؛ بلکه به این دلیل که این اقدام تنها تضمین در جهت منافع نخست وزیر ضد تسلط و برتری جبران باسیل وزیرخارجه این کشور است.

این‌ها مجموعه افکار و ایده هایی است که فواد و رضوان از سه ماه قبل آن را طراحی و شروع به تبلیغ آن در شبکه های بزرگ کرده بودند.

بر اساس گزارش روزنامه الاخبار، این ایده ها سبب استقبال و تحسین سفیران به ویژه ولید البخاری سفیرفوق العاده عربستان در لبنان شد که اقدام به آماده سازی این دیدار کرد. نکته قابل توجه این بود که ریاض بلافاصله از سنیوره و تمام سلام و نجیب میقاتی دیگر نخست وزیران سابق این کشور دعوت کرد.

منابع آگاه در رابطه با این اقدام نخست وزیران سابق لبنان تاکیدکردند که این دیدار با هماهنگی کامل سعد الحریری انجام شده است و پیش از این دیدار، نشستی میان وی و این نخست وزیران سابق صورت گرفته بود. این منابع همچنین دررابطه با این اقدام اشاره می کنند که سلام و سینوره و میقاتی درواقع دست راست الحریری در فرازونشیب های اساسی هستند.

در همین چارچوب این سه نخست وزیر سابق مدعی شدند که سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان بر علاقه ریاض به ثبات و استقلال و حاکمیت لبنان و نیز توافق میان گروه های آن تاکید کرده است. آنها در بیانیه‌ای مشترک اظهار داشتند که ملک سلمان همچنین بر اهمیت هم زیستی مسالمت آمیز میان گروه های مختلف لبنانی در چارچوب قانون اساسی و احترام به قوانین عربی و بین المللی تاکید کرد. آنها همچنین ادعا کردند که عربستان از هیچ تلاشی در راستای حمایت از وحدت و حاکمیت و استقلال لبنان دریغ نمی کند./847/ب

منبع: تسنیم

ارسال نظرات