۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۲
کد خبر: ۶۱۳۵۸۷
عضو کارگروه وقف حوزه علمیه خراسان:

حوزه های علمیه باید استقلال مالی داشته باشند

حوزه های علمیه باید استقلال مالی داشته باشند
حجت الاسلام اصغری با بیان این که استقلال مالی یک افتخار برای حوزه های علمیه قلمداد می شود،‌ گفت: وقتی حوزه مستقل باشد ترسی از انتقاد و قطع بودجه ندارد.

حجت الاسلام اصغری مسؤول واحد وقف و نذر دانشگاه علوم اسلامی رضوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، به بیان نکاتی در رابطه با موضوع موقوفه خواری پرداخت و گفت: وقف نهادی مقدس و ریشه دار است و از زبان خود ائمه اطهار(ع) احکام وقف نیز بیان شده و موقوفاتی انجام شده است. در رأس نیات واقفین ترویج فرهنگ دینی، برپایی مراسمات دینی، بهداشت و درمان و موقوفاتی مربوط به حضرت رضا(ع) وجود دارد.

وی ادامه داد: مدارس علمیه موقوفات زیادی دارند ولی متأسفانه رها شده اند و یا در زمان طاغوت بر اثر اصلاحات ارضی و یا ادغام پلاک از بین  رفته اند. در زمان طاغوت نسبت به موقوفات اهمیت زیادی داده نمی شد اما خوشبختانه در حال حاضر در حوزه علمیه اداره موقوفات تشکیل شده و به دنبال آن اخیرا کارگروهی در راستای پیگیری موقوفات و چاره اندیشی برای آن ها تشکیل شده است که تمام جوانب قضیه در این کارگروه بررسی می شود.

حجت الاسلام اصغری با اشاره به موقوفه آستان قدس رضوی به عنوان بزرگ ترین نهاد وقفی جهان اسلام، خاطرنشان کرد: پیگیری موقوفات حوزوی و احیای آن ها باعث اعتماد سازی می شود و پیامد اعتماد سازی، ایجاد موقوفات بیشتر خواهد بود. تعداد بسیاری از موقوفات برای حوزه های علمیه ثبت شده است و بعد از موقوفات آستان قدس بخش عظیمی از موقوفات در راستای حوزه های علمیه، حفظ و نشر آثار و معارف دینی است.

عضو کارگروه وقف حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: ساماندهی موقوفات حوزه یک ضرورت و وظیفه شرعی است. علاوه بر وظیفه شرعی گامی بزرگ در راستای اعتماد سازی است، و بالاتر از آن، برای این که حوزه علمیه از نظر مالی مستقل باشد باید موقوفات را ساماندهی کنیم.

وی با بیان این که  استقلال مالی یک افتخار برای حوزه های علمیه قلمداد می شود،‌ گفت: وقتی حوزه مستقل باشد ترسی از انتقاد و قطع بودجه ندارد، بنابراین استقلال حوزه های علمیه به ویژه از نظر مالی مهم است از این رو که طلاب زیادی در حال تحصیل هستند و حوزه علمیه موظف است فکری برای معیشت و گذران زندگی طلاب داشته باشد.

وی افزود: موقوفات باید در اختیار خود حوزه علمیه باشد. اداره اوقاف محدوده کاری وسیعی دارد و به خوبی قادر به رسیدگی به تمام موقوفات نیست؛ اگر موقوفات به حوزه علمیه واگذار شود، قطعا بهره وری و احیای آن ها بهتر خواهد بود.

نماینده حقوقی سابق وقف آستان قدس رضوی تأکید کرد: پدیده موقوفه خواری از زمان طاغوت با اجرای اصلاحات ارضی شروع شد و با ضعف اعتقادات مردم افزایش یافت. متأسفانه در حال حاضر نیز ادامه دارد، مخصوصا در قشری که بیش تر به فکر دنیا هستند و دین در زندگی آن ها نقش کمتری دارد. موضوع موقوفه خواری باید به صورت بسیار جدی بررسی شود چرا که از آسیب های اصلی در مسأله موقوفات به شمار می رود.

محقق و پژوهشگر حوزه وقف خاطر نشان کرد: مردم ایران به حوزه ها و نهادهای دینی وابسته هستند و در طول تاریخ این نهاد ها توسط مردم ساخته و اداره شده است. در حال حاضر  نیز افراد زیادی هستند که اموال خود را وقف می کنند به شرط این که کار فرهنگی انجام شود و این عرصه به مردم معرفی شود./933/ت302/ب1

ارسال نظرات