۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱
کد خبر: ۶۱۳۵۹۵
موسوی:

وظیفه شورای نگهبان پاسداری از احکام اسلامی و جمهوریت نظام است

وظیفه شورای نگهبان پاسداری از احکام اسلامی و جمهوریت نظام است
عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: وظیفه شورای نگهبان پاسداری از شرع و نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و در صورت لزوم همه پرسی هاست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، سید فضل الله موسوی با حضور در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه همه مصوبات مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان ارائه می شود، افزود: این شورا 12 نفر عضو دارد که 6 عضو فقیه آن توسط مقام معظم رهبری، منصوب و 6 عضو حقوقدان آن هم به پیشنهاد رییس قوه قضاییه و با رأی مجلس شورای اسلامی انتخاب می شوند.

وی درباره روند کار شورای نگهبان هم گفت: مجمع فقهی متخصص در مسائل شرعی درباره مسائل بحث و نتیجه آن را به شورا ارائه و پژوهشگران پژوهشکده شورای نگهبان هم نظرات مشورتی خود را مکتوب به اعضای شورا ارائه می کنند. 

موسوی درباره انتقادات مطرح شده مبنی بر حضور کم اعضای شورای نگهبان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: بر اساس قانون اساسی، حضور اعضای شورای نگهبان در مذاکرات عادی مجلس شورای اسلامی اختیاری است اما زمانی که طرح یک فوریتی یا دو فوریتی باشد در این باره حضور اعضای شورای نگهبان البته نه همه آنها الزامی است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مذاکرات مجلس شورای اسلامی از طریق بخش صدای رسانه ملی پخش می شود اعضای شورای نگهبان می توانند آن را بشنوند، شورای نگهبان با مجلس تعامل دارد.

موسوی گفت: وظیفه شورای نگهبان پاسداری از شرع و نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و در صورت لزوم همه پرسی هاست و انتخابات شورایاری و دهیاری ارتباطی با شورای نگهبان ندارد. 

سیامک ره پیک معاون امور اجرایی و انتخابات شورای نگهبان هم در ارتباط زنده تلفنی با این برنامه گفت: انتخابات الکترونیک معنای وسیعی دارد که به غیر از احراز هویت و صندوق اخذ رأی الکترونیکی، مابقی مراحل آن الکترونیکی شده است و احراز هویت دارای اشکالات کوچکی است که در حال رفع آن هستیم و برای ایجاد صندوق اخذ رأی الکترونیکی هم هنوز مشغول هستیم. 

محمد قمین
ارسال نظرات