۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۶۱۳۶۰۲

نامه رییس حماس به سران لبنان

نامه رییس حماس به سران لبنان
رییس دفتر سیاسی حماس در نامه‌ای به رییس‌جمهور، نخست‌وزیر و رییس پارلمان لبنان از مواضع این کشور در حمایت از لبنان قدردانی کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، «اسماعیل هنیه» رییس دفتر سیاسی حماس پیامی به «میشل عون» رییس‌جمهور، «سعد الحریری» نخست‌وزیر و «نبیه بری» رییس پارلمان لبنان فرستاد و از مواضع دولت این کشور در حمایت از مسأله فلسطین و حقوق ملت آن قدردانی کرد.

هنیه ضمن ستودن موضع لبنان در رد «معامله قرن»  و «نشست بحرین»، از اقدامات وزارت کار لبنان در قبال کارگران فلسطینی ابراز تأسف کرد.

وی گفت: ما در جنبش حماس معتقدیم این اقدامان با موضع رسمی و تاریخی لبنان در حمایت از حقوق ملت فلسطین، مخالفت با طرح‌های اسکان (دایمی آوارگان) و تمامی طرح‌هایی که حق آوارگان فلسطینی در بازگشت را نادیده می‌گیرد، هماهنگ نیست.

هنیه تأکید کرد، این اقدامات به روابط برادرانه و گفت‌وگوی لبنانی-فلسطینی خدمتی نمی‌کند بلکه عرضه را بر آوارگان فلسطینی تنگ‌تر می‌کند.

رییس دفتر سیاسی حماس سپس ابراز امیدواری کرد، اقدامات وزارت کار لبنان علیه آوارگان فلسطینی هر چه زودتر متوقف شود.

«کمیل ابوسلیمان» وزیر کار لبنان یک ماه به صاحبان مشاغل در لبنان فرصت داد تا تکلیف کارگران غیرقانونی خود را تعیین کنند؛ مهلتی که در نهم ژوئیه (هجدهم تیر ماه) به پایان رسید و اقدامات وزارت کار برای روشن شدن تکلیف این کارگران در دهم ژوئیه آغاز شد.

 از جمله اقدامات وزارت کار لبنان تعطیلی سازمان‌ها و محل کسب و کارهایی بود که کارگران بدون مجوز در آنجا کار می‌کردند و بر اساس گزارش‌ها، یازده مؤسسه که در آن آوارگان فلسطینی و لبنانی در آن فعال بودند، بسته  شده است.

در واکنش به این اقدام، گروه‌های فلسطینی، آن را اجرای طرح «معامله قرن» آمریکا دانستند و گفتند، هم‌زمان با تلاش برخی طرف‌ها برای حذف حق بازگشت آوارگان فلسطین به کشورشان، وزیر کار دولت سعد الحریری، وضعیت را بر آنان سخت کرده است.

بر اساس گزارش وب‌سایت «المدن» لبنان، در حال حاضر حدود هفتاد هزار کارگر بدون مجوز کار در لبنان فعال هستند. اقدامات وزارت کار لبنان شامل کارگران با تمام تابعیت‌ها می‌شود و مستثنی نشدن کارگران فلسطینی از این موضوع با واکنش‌های بسیاری همراه شد./983/ب

منبع:فارس

ارسال نظرات