۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۶۱۳۷۲۵

دلیل هراس آمریکا از خرید سامانه اس-400 توسط ترکیه

دلیل هراس آمریکا از خرید سامانه اس-400 توسط ترکیه
وزارت جنگ آمریکا تأکید کرد که بعید به نظر می رسد پس از تحویل سامانه موشکی اس-400 توسط ترکیه، آمریکا جنگنده های اف-35 را به این کشور ارسال کند.

به گزارش خبرگزاری رسا، ترکیه در پاسخ به موضع آمریکا درباره خرید سامانه اس-400 را خلاف روح ائتلاف و همکاری دو جانبه دانسته و تاکید کرد که اتخاذ چنین موضعی از سوی وانشگتن منجر به ایجاد یک شکاف بزرگ در روابط میان دو کشور می شود.

الین لورد معاون وزیر جنگ آمریکا در امور خرید و فرو ش تسلیحات تاکید کرد که آمریکا و همپیمانانش در برنامه جنگنده های اف-35 همگی اتفاق نظر دارند که برنامه ارسال این جنگنده به ترکیه تعلیق و در آینده به طور رسمی لغو شود.

وی تأکید کرده است که تصمیم آنکارا در خرید سامانه روسی اس-400 هم‌راستا با مواضع شرکا در پیمان آتلانتیک شمالی نبود اما با این وجود ترکیه زیر سایه ناتو همپیمان نزدیک آمریکا باقی خواهد ماند.

ترکیه فورا به این موضع گیری آمریکا واکنش نشان داده و اعلام کرد اتخاذ چنین موضعی دلیل قانونی ندارد و با روح ائتلاف همخوانی ندارد، آنکارا با بیان اینکه این اقدام آمریکا ضربه بزرگی به روابط دوجانبه می زند، از واشنگتن خواست که هر چه سریعتر از این موضع اشتباه خود علیه ترکیه عقب نشینی کند.

در همین حال مورگان اورتاگوس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن در سایه قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم(کاتسا) در حالی بررسی گزینه های محتمل علیه ترکیه است.

قانونی که در سال 2017 بر پایه تحریم ها علیه روسیه، ایران و کره شمالی و همچنین کشورهای دیگری که اقدام به همکاری نظامی با کشورهای مذبور می کنند تصویب شد.

آمریکا از سامانه اس -400 روسیه هراس دارد چرا که این سامانه می تواند جنگنده های اف-35 ترکیه را اسقاط کند، و این در حالی است که این جنگنده ها نقش اساسی را در عملیات های آتی ناتو خواهد داشت چنانکه بسیاری از کشورها زا جمله انگلیس شمار زیادی از این جنگنده ها از آمریکا خریداری کرده اند./983/ب

منبع: العالم

ارسال نظرات