۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸
کد خبر: ۶۱۳۸۴۵

دروغ سرنگونی پهپاد ایرانی؛ جنگ تبلیغاتی یا ناامن‌سازی خلیج فارس؟

دروغ سرنگونی پهپاد ایرانی؛ جنگ تبلیغاتی یا ناامن‌سازی خلیج فارس؟
ادعای «ترامپ» درباره سرنگونی پهپاد ایرانی بیش از هرچیز دیگری نشان می دهد که وی همچنان در شوک بزرگ ساقط شدن پهپاد جاسوسی آمریکا از سوی ایران، به سَر می بَرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، «دونالد ترامپ» رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا بار دیگر پای توهمات ذهنی خود را به رسانه ها باز کرده است. درهمین ارتباط، رییس جمهوری آمریکا مدعی شد که یک کشتی نظامی این کشور پهپادی متعلق به ایران را در تنگه هرمز هدف قرار داده است.

وی که در کاخ سفید سخن می گفت از یک حادثه در تنگه هرمز خبر داد که در آن کشتی «یواس اس باکسر» یک پهپاد ایرانی را هدف قرار داده است. به ادعای ترامپ این پهپاد که در فاصله کمتر از یک کیلومتری کشتی مذکور پرواز می کرده به هشدارهای اعلام شده توجه نکرده و به عنوان یک تهدید نابود شده است.

از سوی دیگر، وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شده است که یک پهپاد بعد از نزدیک شدن به ناو آمریکایی «یو اس اس باکسر» مورد هدف قرار گرفته است.بر اساس بیانیه پنتاگون این پهپاد ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی در تنگه هرمز هدف قرار گرفته است. به ادعای پنتاگون پهپاد مذکور وقتی به محدوده خطرناک ناو وارد شده برای تضمین ایمنی کشتی و خدمه آن هدف قرار گرفته است. در بیانیه پنتاگون اشاره‌ای به تعلق این پهپاد به ایران نشده است. این بدان معناست که حتی پنتاگون هم حاضر نشده است بر توهم ترامپ مبنی بر سرنگونی پهپاد ایرانی صحه بگذارد.

ترامپ همچنان در شوک سرنگونی «گلوبال‌هاوک» توسط ایران

می توان اظهارات و ادعاهای توهم آمیز «دونالد ترامپ» رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا درخصوص سرنگونی پهپاد ایرانی توسط نیروهای آمریکایی را از این منظر مورد بررسی قرار داد که این مقام ارشد آمریکایی همچنان در شوک ساقط شدن پهپاد جاسوسی «گلوبال‌هاوک» طی یک ماه پیش توسط نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به سَر می برد و مطرح کردن ادعاهای اخیرش نیز نشأت گرفته از همین شوک بزرگ است.

در واقع، رییس جمهوری آمریکا و دیگر مقامات این کشور به خوبی می دانند که به دلیل عدم پاسخگویی آنها به اقدام شجاعانه و قاطعانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه پهپاد جاسوسی متعلق به واشنگتن، چهره به اصطلاح مقتدر آمریکایی ها در نزد افکار عمومی را به شدت خدشه دار شده است و درست به همین دلیل است که آنها تلاش می کنند تا از رهگذر مطرح کردن دروغ های بزرگ و ادعاهای بی‌پایه و اساس، چهره خود را در نزد افکار عمومی تطهیر کنند.

این تلاش های شکست خورده برای بازیابی اقتدار از دست رفته درحالی رخ می دهد که «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان اخیراً طی گفتگویی با شبکه لبنانی «المنار» ترس و وحشت ایالات متحده آمریکا از سلسله پیامدهای ناشی از اقدام متقابل علیه ایران را عامل اصلی عدم پاسخگویی آن به ساقط شدن پهپاد جاسوسی آمریکایی، عنوان کرده است.

جنگ تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی ایران

هدف دیگری که رییس جمهوری آمریکا از رهگذر مطرح کردن ادعای ساقط شدن پهپاد ایرانی دنبال می‌کند، آغاز جنگ رسانه ای و تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی ایران است. ترامپ در واقع به دنبال آن است تا آنچه را که نتوانسته در عرصه میدانی علیه ایران محقق سازد، در عرصه سیاسی و رسانه ای محقق سازد. به عبارت دیگر، «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا قصد دارد با جنگ رسانه ای و تبلیغاتی گسترده علیه ایران، بر ضعف مفرط نظامی و میدانی ایالات متحده در مقابل جمهوری اسلامی، سرپوش بگذارد.

این اقدام رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا نشان می دهد که کاخ سفید به شدت از ناحیه قدرت نظامی روزافزون جمهوری اسلامی ایران تحت فشار روانی بسیار قرار دارد؛ به ویژه اینکه سلسله تحریم‌های شدید آن علیه تهران طی ماه های گذشته نیز نتوانسته تغییری در سیاست ها و استراتژی‌های اصلی و اساسی ایران ایجاد کند.

طبق اعلام مقامات و مسئولان نظامی ارشد جمهوری اسلامی، تمامی پهپادهای متعلق به جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز از جمله پهپاد مورد نظر رییس جمهور آمریکا پس از انجام ماموریت شناسایی و کنترل برنامه ریزی شده به سلامت به پایگاههای خود بازگشته اند و هیچگونه گزارشی دال بر مقابله عملیاتی ناو یواس‌اس باکسر آمریکایی گزارش نشده است؛ بنابراین، می توان نتیجه گرفت که ازجمله اهداف اصلی ترامپ از مطرح کردن ادعای اخیر خود، جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای علیه تهران است.

ایجاد التهاب و نا امنی در خلیج فارس

به نظر می رسد که ایجاد التهاب و نا امنی در خلیج فارس نیز از جمله دیگر اهداف مهم دولتمردان ایالات متحده آمریکا و در رأس آنها دونالد ترامپ است. طبیعتاً ادعاهای بی پایه و اساس رییس جمهوری آمریکا درباره ساقط شدن پهپاد ایرانی توسط نیروهای آمریکایی نمی تواند با تلاش ها برای التهاب آفرینی در منطقه مهم خلیج فارس و آبراه استراتژیک تنگه هرمز بی ارتباط باشد؛ ازهمین روی پر واضح است که واشنگتن در همین راستا تلاش کرده و می کند.

در واقع، این روش و شگرد آمریکایی ها و متحدان غربی آن هاست که با سلسله اقدامات مختلف و همچنین بهره برداری از روش های جنگ روانی، رسانه ای و تبلیغاتی در مسیر نا امن سازی منطقه مهم خلیج فارس گام بردارند، چراکه آنها از این رهگذر بیش از پیش می توانند به دوشیدن سران مرتجع جهان عرب و در رأس آنها عربستان سعودی و امارات بپردازند. همچنین از رهگذر همین نا امنی است که آمریکایی ها می توانند همچنان رکورد پُر رونق ترین بازار فروش تسلیحات نظامی را برای خود حفظ کنند.

در هر صورت، آنچه که واضح به نظر می رسد این است که مطرح کردن سلسله ادعاها و توهمات ذهنی مختلف علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی مقامات ارشد آمریکایی و در رأس آنها دونالد ترامپ نه تنها نمی تواند هیچ کمکی به مقامات آمریکایی در راستای تحت فشار قرار دادن تهران کند جهت تغییر مواضع اصولی آن کند، بلکه موجب خواهد شد تا نقاب از چهره واشنگتن در نزد افکار عمومی، بیش از پیش کنار برود./847/ب

رامین حسین آبادیان/مهر

ارسال نظرات