۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۳
کد خبر: ۶۱۳۸۶۷
یادداشت؛

بهترین سرانجام

بهترین سرانجام
مرحوم آیت الله سید علیرضا حائری از بعد اخلاقی انسانی بسيار سليم النفس و متخلق بود و همواره شخصيتی وزين داشت و مراتب كمالات وی برای همه پديدار بود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، مرتضی نجفی‌قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی، در نوشتاری كوتاه به مناسبت ارتحال آيت الله سيد عليرضا حائری(ره) نوشت:

بسم الله الرحمن الرحيم

" لِلَّذينَ اسْتَجابُوا لِرَبِّهِمُ الْحُسْني‏ ..."(سوره رعد،آيه١٨)

برای كسانی كه دعوت پروردگارشان را أجابت كردند،بهترين سرانجام است.

خبر ناگهانی ارتحال آيت الله سيدعليرضا حائری(ره)كه در صبح پنجشنبه بيست و ششم تيرماه منتشر شد برای بسياری از حوزويان و عموم كسانی كه با اين عالم متخلق آشنايی داشتند، بسيار سخت و ناگوار است. بنده در خودم قابليتی نمی بينم كه بخواهم معرف شخصييت ايشان باشم وليكن به جهت دوستی و ارتباط ديرينه ای كه به بركت سفرهای حج عمره با ايشان داشتم وظيفه خود دانستم لااقل در نوشتاری كوتاه نسبت به ايشان ادای دين نمايم.

در توصيف منزلت علمی آيت الله سيد عليرضا حائری كه از نخبگان حوزه های نجف و قم محسوب می شدند همين بس كه سالها محضر درس حضرات آيات عظام؛ امام خمينی، سيد ابوالقاسم خويی، وحيد خراسانی و شهيد سيد محمد باقر صدر را درك كرده ­اند و مراتب فضل و دانش ايشان برای خواص حوزويان مبرهن و محرز است.

از بعد اخلاقی انسانی بسيار سليم النفس و متخلق بود و همواره شخصيتی وزين داشت و مراتب كمالات وی برای همه پديدار بود بطوری كه هرگاه وارد جلسه و يا جمعی می شد با وزانت خود زينت بخش آن جلسه و محيط و فضا می گشت.

مرحوم حائری يكی از افراد اصلی تشكيل دهنده دايره المعارف فقه اسلامی بر مذهب أهل بيت عليهم السلام بود كه برای اين مهم سالها با حضرت آيت الله هاشمی شاهرودی همكاری نزديكی داشت و بعد از ارتحال ايشان نيز از سوی رهبری معظم انقلاب اسلامی حضرت آيت الله العظمی خامنه ای (مدظله) مسئوليت  اداره اين لجنه علمی به ايشان واگذار شد.

مرحوم حائری هيچگاه در صدد بهره مندی و استفاده از تشخص ديگران نبود، او با اينكه داماد مرحوم آيت الله مشكينی (رض) رياست مجلس خبرگان رهبری بود، هيچ وقت بدنبال انتفاع از اين نسبت نبود و حتی برخی افراد بعد از ارتحال آيت الله مشكينی در مجلس ختم وی متوجه شدند كه ايشان داماد معظم له بوده است و اين معنا نهايت استقلال ايشان را می رساند.

مرحوم حائری يكی از دوستان بسيار نزديك حضرت حجت الاسلام والمسلمين سيد جواد شهرستانی داماد معظم حضرت آيت الله العظمی سيستانی (مد ظله) بود كه معمولا در تمامی سفرهای علمی، تبليغی و ايام حج، ايشان را همراهی می كرد و از حلقه اول وفاداران ايشان محسوب می شد.

البته دأب حضرت آقای سيد جواد شهرستانی(حفظه الله)كه أخلاق بسيار كريمانه ای دارند، همواره اين بوده است كه دفتر و بعثه حضرت آيت الله العظمی سيستانی(دامت بركاته) كه مرجعيت عالمی و جهانی دارند، بايد محل حضور و آمد و شد همه علما و بزرگان حوزه و روحانيت باشد و به حق هم در اين مهم بسيار موفق بوده اند.

تركيب علمی و حوزوی شخصييتهايی كه در بعثه حضرت آيت الله سيستانی در ايام حج و عمره در معيت حضرت آقای سيد جواد شهرستانی حضور داشتند، همواره بسيار سطح عالی و حائز اهميت بوده است و اساسا آشنايی و ارادت بنده به ايشان نيز از همين سفرهای عمره آغاز شد و از اينكه می ديدم جمعی از كبار علماء اعلام از تهران، قم، مشهد،نجف و ساير بلاد برای مدتی گرد هم ميايند و حتی جلسات شام و ناهار خوردن آنها هم گاهی محفل علمی می شود، لذت می بردم،

جلساتی كه گاهی حدود بيست مجتهد و عالم فاضل در آن مجتمع بودند و لذا در اينجا مناسب می دانم نام و ياد بزرگانی چون مرحومان حضرات آيات و حجج اسلام، آقايان: سيد علی گلپايگانی فرزند مرحوم آيت الله سيد جمال الدين گلپايگانی، سيد علی غيوری ، شيخ محی الدین انواری، شيخ مجتبی بهشتی، شيخ مهدی حائری تهرانی، سيد صالح طباطبايی تبريزی، سيد صالح خرسان، مظفری قزوينی، اشرفی شاهرودی، طاهر شمس،شيخ محمد رضا ساعدی، رسولی اراكی، سيد صادق بروجردی، شيخ محقق كاشانی،شيخ محمد سمامی، آيت الله مصباح از علمای مشهد و ديگر كسانی كه در اين سفرهای بيت الله الحرام بودند و به ديار باقی شتافته اند، را گرامی داشته از درگاه احديت مسئلت داريم همه آنها را غريق بحار رحمت فرموده و ارواح طيبه آنان و مرحوم آيت الله سيد عليرضا حائری تازه گذشته را نيز با اجداد طاهرينشان و ائمه هدی عليهم السلام محشور بفرمايد، الا إلی الله تصير الأمور .

مرتضی نجفی قدسی

محمد قمین
ارسال نظرات