۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۶۱۳۹۰۶
در یادداشتی بررسی شد؛

نقش خانواده بر کتاب‌خوانی کودکان و نوجوانان

نقش خانواده بر کتاب‌خوانی کودکان و نوجوانان
والدینی که اهل مطالعه نیستند هیچ وقت نمی‌توانند فرزندان را به این کار ترغیب کنند لذا برای خود نیز برنامه‌ای روزانه داشته باشید و ساعتی از روز را به مطالعه بپردازید.
به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا؛ در شرایط حاضر که کتاب‌خوانی در میان کودکان و نوجوانان کشور وضعیت مناسبی ندارد، کارشناسان بر نقش خانواده‌ها تأکید دارند. به همین دلیل در ادامه به نظریاتی بـرای تشویق کودکـان بـه مـطالعه اشاره می‌کنیم:

به کودک خود زمان بدهید

یکی از راه‌ها این است که والدین به کودک خود زمان بدهند و در این مدت، به کشف علایق او بپردازند. وقتی مطمئن شدند که او از حوزه‌ای خاص لذت می‌برد، کتاب‌های مربوط به آن حوزه را برای او تهیه کنند و هیچ وقت سعی نکنند علاقه خودتان را در این زمینه اجبار کنند.

با هم کتاب بخوانید

راه دیگر، کتاب‌خوانی جمعی است. کانون خانواده اولین جمعی است که فرزندتان با آن آشنا می‌شود و در آن حضور پیدا می‌کند؛ لذا وابستگی عجیبی به این جمع دارد و این کار باعث می‌شود، از بودن در جمع خانواده لذت ببرد و روش مطالعه کردن را نیز یاد بگیرد. روش اجرای این طرح، بسته به سن کودک یا موضوعی که او علاقه دارد، متفاوت است. خواندن با هم، عموماً به‌عنوان گزینه‌ای نادیده انگاشته می‌شود. شاید این راه جادو نکند، اما یک گام است برای نزدیک شدن به شرایط مطلوب.

این کار را هر روز تکرار کنید

تکرار یک کاری باعث نهادینه شدن آن در شخص می‌شود. اگر می‌خواهید فرزندانی داشته باشید که علاقه‌مند به مطالعه باشند، با یک برنامه‌ریزی روزانه این کار را شروع کنید و ساعتی مشخص را برای این کار اختصاص بدهید که ملکه درونی فرزندتان بشود. این کار را می‌توانید با در آغوش گرفتن فرزندتان شروع کنید تا شیرینی این لحظات در ذهنش بماند.


نقش خانواده بر کتاب‌خوانی کودکان و نوجوانان

اول از خودتان شروع کنید

همیشه می‌گویند که پدر و مادران الگوی رفتاری فرزندان هستند، لذا در این زمینه هم والدین نقش اساسی را بازی می‌کنند. والدینی که اهل مطالعه نیستند هیچ وقت نمی‌توانند فرزندان را به این کار ترغیب کنند؛ لذا برای خود نیز برنامه‌ای روزانه داشته باشید و ساعتی از روز را به مطالعه بپردازید. این رفتار شما درس بزرگی برای فرزندانتان است. هرگز نمی‌توان به کودکی که در محیطی دور از کتاب بزرگ می‌شود، امید داشت تا در آینده علاقه‌مند به مطالعه باشد.

قفسه اختصاصی

در نظر داشته باشید، همیشه کودکان دوست دارند در بعضی از مسائل مانند والدینشان مستقل باشند. شما می‌توانید با درست کردن یا تهیه یک قفسه کوچک کتاب‌های فرزندتان را برای او جداگانه بچینید که هم احساس استقلال در این مورد داشته باشد و هم دسترسی به کتاب‌هایش برایش آسان شود.

بازی همراه با کتاب خواندن

داستان کتاب‌ها را به صورت نمایش درآورید، صدایتان را عوض کنید و بچه‌ها را سر شوق بیاورید. کتاب‌ها را با هم بلند بلند بخوانید. این راه برای آموزش مطالعه به بچه‌ها بسیار خوب است؛ چون بچه‌ها عاشق در آوردن صدا هستند. پس هر زمان که وقت کردید، با هم نشسته و کتاب‌ها را بلند بخوانید. مثلاً درآوردن صدای تیک تیک ساعت یا تق تق زدن به در برای بچه‌ها می‌تواند سرگرم کننده باشد و علاقه آن‌ها را به خواندن بیشتر می‌کند. این کار به هیجان بچه‌ها نیز کمک می‌کند.

نقش خانواده بر کتاب‌خوانی کودکان و نوجوانان

موقع خواب، برای کودکانتان داستان بخوانید

حتی اگر هر شب فرصت این کار را پیدا نمی‌کنید، هر زمانی که فرصت داشتید این کار را انجام دهید. همراه کودکتان به مطالعه ادامه دهید، به‌ویژه پیش از خواب، و حتی اگر کودک خواندن را آموخته است. این کار هم عادت او را به مطالعه زیاد می‌کند و هم گاهی نبودن در طول روز والدین را برای کودک تا بخشی تأمین می‌کند و فرزندانتان با آرامش به خواب می‌روند

شروع از سنین پایین

فرزندان شما مانند خمیری در دستان شما هستند که به هر شکلی که بخواهید می‌توانید آن‌ها را دربیاورید؛ لذا اگر بخواهید کودکی داشته باشید که اهل مطالعه باشد، از سنین پایین سعی کنید که در مناسبت‌های ارزشمند به بچه‌ها کتاب هدیه بدهید. با این شیوه آن‌ها کم کم می‌آموزند که کتاب هدیه‌ای ارزشمند است.

چطور است از همین امروز کار را با خرید یک کتاب خوب و خواندن قصه آن برای کودکانتان شروع کنید! می‌پرسید، کتاب خوب از کجا پیدا کنیم؟ کافی است که به یک کتاب فروشی معتبر مخصوص کودکان بروید و با گفتن سن فرزندانتان، از فروشنده راهنمایی بخواهید. مطمئن باشید که با این عمل، امروز شما به خاطره‌ای خوب و مفید برای خود و کودکانتان تبدیل خواهد شد. /۹۹۸/ی ۷۰۴/ش

نگارنده: حجت الاسلام مهدی رضوی مطلق
میثم صدیقیان
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸
با اشتراک گذاشتن کتاب بین فامیل فرهنگ کتاب خوانی را گسترش دهیم
0
0