۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۶۱۳۹۶۶
به دلیل انتشار دوباره دفتر رئوف؛

چهار بار چاپ در یک ماه

چهار بار چاپ در یک ماه
حضور فرشتگان در برگ برگ کتاب پررنگ است. کتاب با یک پیشگویی آغاز می‎شود و همین پیشگویی از گام اول مخاطب را با متن همراه و او را به مطالعه صفحاتِ بعدی تشویق می‌کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بعد از استقبال خوانندگان از کتاب خاطرات یک فرشته (دفتر طوبی) که به سبک زندگی حضرت زهرا اختصاص داشت (چاپ چهارم)، این بار نویسنده، کتاب بعدی خود را بنا به درخواست مخاطبان، با همان سبک و حتی با همان نامِ «خاطرات یک فرشته» درباره امام رئوف روانه بازار کرد که با عنوان «دفتر رئوف» نامگذاری شده است. این کتاب که به همت نشر معارف در تیرماه روانه بازار شد، در همین ماه چهار بار تجدید چاپ شد.

موضوع این کتاب تبیین سبک زندگی امام هشتم شیعیان است که به زبان رمان نگارش یافته است. در این کتاب معیار‌های داستانی از جمله تعلیق و تضاد و شخصیت‌پردازی به میزان مقبولی وجود دارد، اما بنا به گفته نویسنده، روانی و سلاست متن در این کتاب خط قرمز نویسنده بوده به گونه‌ای که استفاده از واژگان پربسامد و جمله‌بندی سلیس در کل کتاب مراعات شده است.

مخاطب کتاب نه طیفی خاص، بلکه همه شیفتگان امام رئوف است، از همین رو نویسنده کتاب می‎گوید که کتاب را یک دانش آموز مقطع راهنمایی به راحتی طی پنج ساعت مطالعه می‎کند و یک دوره با زوایای مختلف زندگی علمی، سیاسی و به ویژه عبادی و معنوی حضرت آشنا می‎شود.

برخی از ویژگی‎های این کتاب:

۱ ـ به‎خاطر حفظ جنبه تخیلی داستان برای شخصیت‌های داستان از اسامی غیر مشهور استفاده شده، مثلا نام امام کاظم با استناد به روایات، «صالح» شده و نام امام رضا «رئوف» است که برگرفته از زیارت‌نامه‌هاست و برای مادر حضرت به‎جای نجمه از نام غیر مشهورِ سمان استفاده شده و نام مأمون در داستان عبدل است که نام فشرده عبدالله مامون است که عرب به همین شکل هم استعمال می‎کرده است. روایت‎گر زندگی حضرت فرشته‌ای است که از آغاز در مقام موکل با حضرت همراه می‎شود و کارش مراقبت از حضرت است که در روایات معتبر به چنین نقشی برای معصومین اشاره شده است. حضور فرشتگان در برگ برگ کتاب پررنگ است. کتاب با یک پیشگویی آغاز می‎شود و همین پیشگویی از گام اول مخاطب را با متن همراه کرده و او را به مطالعه صفحاتِ بعدی تشویق می‌کند.

۲ ـ تمامی رویداد‌های زندگی امام رضا در کتاب انعکاس یافته است، به گونه‌ای که می‌توان گفت کتاب یک دوره زندگی نامه حضرت است. رخداد‌هایی از جمله ولادت حضرت، جوانی وی، سفر حضرت به مرو، قدمگاه‌ها، جریان ولایت عهدی، طب امام رضا، مناظرات حضرت، ازدواج حضرت با دختری به نام سبیکه، نماز عید، نماز باران، وزارت برمک ها، داستان ازدواج عجیب و غریب عباسه و جعفر و بسیاری از رخداد‌های معتبری که تاکنون عموم مردم کمتر شنیده‌اند. به خصوص که معجزات و کرامات حضرت در جای جای کتاب با ادبیات جذاب و زیبایی انعکاس یافته است. البته از آنجا که کتاب، رمان است، برخی پردازش‌های ادبی یا دیالوگ‌ها در ضمن داستان آمده که خدشه‌ای به واقعی بودن اصلِ رخداد نمی‌زند.

۳ ـ یکی دیگر از امتیازات ویژه کتاب استفاده از منابع درجه اول تاریخی و حدیثی است.

۴ ـ از نکات نو و ابداعی در کتاب این است که کتاب در ۵۵ صفحه سامان یافته است، یعنی به تعداد سال‌های عمر حضرت. تنظیم هر فراز از زندگی امام رضا در این کتاب در قالب یک برگ مستقل کار سختی بود، اما با مدد امام رئوف این کار به شکل جذابی به سرانجام رسیده است. از دیگر مطالب تازه در کتاب این است که حسن ختامِ کتاب، مبحث انتظار و آخر الزمان است و خواننده را به انتظار و در نتیجه بالندگی و پویایی بیشتر ترغیب می‎کند.

گفتنی است، مراسم رونمایی این کتاب در مشهد مقدس با حضور حجت الاسلام دکتر رفیعی و در شهر‌های نیشابور، سبزوار و دامغان با حضور نویسنده و امضای کتاب برگزار شد که با استقبال خوبی همراه بود.

همچنین این کتاب در دو شهر ابرکوه یزد و اقلید فارس که به قدمگاه امام رضا علیه السلام مشهورند، به شکل نمادین رونمایی شده و با تخفیف در اختیار علاقه‌مندان امام رئوف قرار گرفت. /۹۱۸/ن ۶۰۲/ش

خبرنگار: محمد اصغری مرجانلو
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
رحمانی
Iran, Islamic Republic of
۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۸
چند برگ اولش را همسرم خواند، چند بار تعریف کرد. خیلی جذبش شده بود. البته مانده بود که ایا اینها واقعیت دارد یا تخیلی است!
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳
ابتکار جالبی هست
1
0