۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۸
کد خبر: ۶۱۳۹۹۹

سفر محرمانه لیبرمن به کردستان عراق برای تشکیل «کردستان سوریه»

سفر محرمانه لیبرمن به کردستان عراق برای تشکیل «کردستان سوریه»
منابعی در کردهای سوریه، از سفر محرمانه وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی به کردستان عراق با هدف بررسی تشکیل «کردستان سوریه» خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری رسا، منابعی در هیأت موسوم به «الدفاع الذاتی» (خوددفاعی) وابسته به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) فاش کردند که نشستی محرمانه با حضور کردهای سوریه و «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی در کردستان عراق برگزار شده است. 

نزدیک به معارضان سوریه، به نقل از این منابع که آنان را «ویژه» توصیف کرد، نوشت، نشست محرمانه با حضور سران کُرد و لیبرمن در کردستان عراق با هدف بررسی امور مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) برگزار شده است.

طبق ادعای این منابع، این نشست در دهم ماه می و در شهر «شقلاوه» از توابع استان اربیل کردستان عراق برگزار شده است. همچنین ادعا شده که «صالح مسلم» مسؤول روابط خارجی حزب «الاتحاد الدیمقراطی» و «شاهوز حسن» رییس مشترک حزب الاتحاد الدیمقراطی و «آلدار خلیل» عضو هیأت اجرایی «حرکة المجتمع الدیمقراطی» در این جلسه محرمانه حضور داشته‌اند.

به گفته این منابع، این نشست، موضوع حمایت نظامی از شبه‌نظامیان قسد و منطقه امن ادعایی که قرار است در شمال شرقی سوریه ایجاد شود، روابط کردی اسرائیلی و راه‌های توسعه آن بررسی شده است.

شرط تل آویو برای تشکیل کردستان سوریه

در این جلسه لیبرمن وعده‌هایی درباره حمایت نظامی بزرگ به شبه نظامیان مناطق تحت کنترل کردهای سوریه داده است و در مقابل شرط کرده که گروهی به نام «هیئت اداره مشترک» متشکل از شورای ملی کردها و سایر احزاب کردی تشکیل شود که عملاً توافق برای تشکیل این هیئت انجام شده اما زمان اعلام آن نشده است.

این منابع همچنین توضیح دادند که کردهای سوریه شرکت کننده در جلسه، شروط اسرائیل را در مورد تشکیل هیأت اداره مشترک پذیرفته‌اند.

وبگاه خبری استپ نیوز سوریه نوشت، «بیست و سوم ماه می نیز در گزارشی خبر دادیم که آمریکا برای نزدیک کردن دیدگاه‌های شبه‌نظامیان مختلف قسد با رفعت الاسد عموی رئیس جمهور سوریه تلاش‌هایی کرده است.

در این خبر ادعا شده که در مقابل اجازه به رفعت الاسد برای تأسیس شرکت‌های سرمایه‌گذاری و دفتر محرمانه پولشویی در مناطق تحت کنترل قسد، در دوره انتقالی در سوریه، در مقابل خواسته شده که اصلاحاتی در قانون اساسی سوریه انجام شود تا به کردها در شمال شرقی سوریه حکومت خودمختاری کرده کردستان عراق اعطا شود.»/983/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات