۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۶۱۴۰۵۰
رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی:

دین، انسان را به درک جایگاه واقعی خود در نظام هدفمند هستی می‌رساند

دین، انسان را به درک جایگاه واقعی خود در نظام هدفمند هستی می‌رساند
حجت الاسلام مرویان حسینی گفت: دین به زندگی انسان معنا می‌بخشد و به او کمک می‌کند زوایای مبهم، تاریک و نگران‌کننده زندگی را بشناسد و به آرامشی برسد.

به گزارش خبرگزاری رسا، رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی(علیه السلام)، در اختتامیه کنفرانس بین‌المللی «دین، معنویت و کیفیت زندگی»، ضمن قدردانی از زحمات پژوهشگران و جامعةالمصطفی، به خاطر داشتن دغدغه و برگزاری این همایش با موضوع مهم و مناسبِ «دین، معنویت و کیفیت زندگی» بیان کرد: خداوند متعال به واسطه ظرفیت علمی و معنوی انسان، دین‌خواهی را در فطرت وی قرار داده و در قرآن کریم معانی متعددی برای دین ذکر کرده است، مانند مکافات و جزا، مجموعه معارف و احکام الهی، تسلیم بودن، اطاعت و پذیرش از خداوند متعال، ولی دین اصطلاحاً به معنای توحید و تسلیم بودن در برابر خداوند متعال است.

«حجت‌الاسلام سیدمحمود مرویان حسینی» در ادامه اظهار داشت: خداوند متعال برای ارتقای سطح کیفیت زندگی بشریت، انسان را در دو مرحله مورد تربیت قرار داده است؛ ابتدا قرار دادن دین‌خواهی در فطرت او و دیگر، دین‌خواهی براساس هدایت پیامبران.

وی ادامه داد: زمانی که بشریت به خاطر زیاده‌خواهی، طغیان‌گری و استکبارطلبی دچار نزاع و اختلاف شد و کیفیت معنوی زندگی‌اش به مخاطره افتاد، پیامبران انسان را به سرچشمه صلاح و هدایت رساندند.

حجت‌الاسلام مرویان حسینی، در بخش دیگری از سخنان خود، به کارکردهای دین در دو ساحت فردی و اجتماعی پرداخت و توضیح داد: بخشی از کارکردهای فردی دین، آگاهی‌بخشی، معرفت‌افزایی، تزکیه و رهایی انسان از تمایلات دنیوی است.

وی با تأکید بر این که یکی از دلایل مراجعه افراد به کلینیک‌های روان‌درمانی، احساس ناامیدی از زندگی، افسردگی و اضطراب‌های ناشناخته است، افزود: دین، انسان را به درک جایگاه و نقش خود در نظام هدفمند هستی می‌رساند؛ بنابراین، دین به زندگی انسان معنا می‌بخشد و به او کمک می‌کند زوایای مبهم، تاریک و نگران‌کننده زندگی را، که منتهی به انزوای اجتماعی می‌شود، بشناسد و به آرامشی برسد که دین برای او به وجود آورده است، ولی این آرامش معنوی، در کنار سختی و دشواری‌های زندگی به دست می‌آید.

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی(علیه السلام) در بخش کارکردهای اجتماعی دین نیز بیان داشت: دین از افعال اخلاقی پشتیبانی می‌کند و ضمانت اجرایی اخلاق در جامعه است. زمانی که دین بر جامعه حاکم باشد، می‌توانیم جلوه‌هایی از آن مانند ایثار، عفت، خدمت صادقانه، وفاداری، تقوا، خیرخواهی، مقاومت در برابر ظلم و ستم و جهاد در راه خداوند متعال را مشاهده و تجربه کنیم و این فضیلت‌های اخلاقی به دلیل باور به خدا، دین و زیست مؤمنانه به دست می‌آید و کیفیت زندگی را ارتقا می‌دهد./829/د102/ب1

منبع:‌ المصطفی نیوز

محمد مهدی مرادی
ارسال نظرات