۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۶۱۴۱۲۷
آیت الله رجبی تبیین کرد؛

ضرورت داشتن بنیان فکری مستحکم و تخصص برای ساختن تمدن اسلامی

ضرورت داشتن بنیان فکری مستحکم و تخصص برای ساختن تمدن اسلامی
قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی خطاب به جوانان گفت: زمانی تخصص موجب تحقق تمدن اسلامی می شود که مجهز به بنیان فکری مستحکم باشید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله رجبی، قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی شب گذشته در افتتاحیه دور دوم طرح ولایت در حرم مطهر رضوی گفت: اسلام دین عقلانیت و حکمت است و مکتب اهل بیت نیز مکتب عقلانیت و حکمت است.

وی با اشاره به تأکید قرآن و سیره اهل بیت به داشتن بصیرت و معرفت، اظهار کرد: اگر آموزه های قرآن و مکتب اهل بیت را بررسی کنیم، همگی به عقلانیت و معرفت پیوند داشتند همچنین وقتی زیارت اهل بیت برای ما نجات بخش است که زیارت ما با معرفت باشد.

آیت الله رجبی با اشاره به این سخن امیرالمومنین(ع) که می فرماید: «هوای نفسانی و انحراف فکری موجب قرار گرفتن انسان در خلاف مسیر عقلانی می شود.»، ابراز کرد: نکته قابل توجه در فرمایش حضرت این است که اگر کسی به  دنبال هوای نفسانی می رود، آن جا شیطان مسلط می شود که انحراف فکری رخ دهد و این انحراف موجب نابودی وی می شود.

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی افزود: اگر حق خالص باشد کسی دچار انحراف نمی شود اما دشمن از طریق شبهات، تهاجمات فرهنگی و فضای مجازی فاسد بخشی از حق را با بخشی از باطل بهم می آمیزد و‌ موجب انحراف می شود.

وی انحراف بنیان فکری را موجب تسلیم شدن در برابر دشمن بیان و تصریح کرد: اگر مسؤولی روی خوش به دشمن نشان می دهد و با گرفتن تصمیمی که به خیال خود به مردم کمک می کند اما در حقیقت موجب ضربه می شود به این خاطر است که بنیان فکری او تغییر کرده است.

آیت الله رجبی ادامه داد: اگر کسی امت اسلامی الگوی او باشد با عزت و اقتدار عمل کرده و مطابق فرمایش رهبری موضع او عزت و حکمت است و نه تنها به دشمنان روی خوش نشان نداده و به صورت صریح اعلام می کند که ما از شما بیزار هستیم بلکه می گوید که کینه و دشمنی بین ما و شما آشکار شد و اگر مسؤولی این الگو‌ را انتخاب کند، آن جا نقطه پایان دشمن است.

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی به تأکید قرآن و  روایات به مبانی فکری، معرفت و بصیرت اشاره و بیان داشت: ریشه همه انحرافات از زیرساخت فکری یک‌ فرد شکل می گیرد و اگر مسیر را درست انتخاب کند، در برابر تهاجمات، شبهات و تهدیدها مقاوم می ایستد اما اگر سست بود در برابر هوا و هوس ها و تهدیدها استقامت ندارد به همین خاطر قرآو و روایات به مبانی فکری، معرفت و بصیرت تأکید دارد.

وی در ادامه به تأکید رهبری به جوانان در تحقق تمدن اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب اشاره و اظهار کرد: در این بیانیه خطاب اصلی و چشم امید رهبری متوجه جوانان بوده تا با کوشش و جهاد در جهت تحقق تمدن اسلامی گام بردارند.

آیت الله رجبی خطاب به جوانان دانسجوی بسیجی، گفت: در جهت تحقق تمدن اسلامی با قدرت خلاقیت و‌ منطق عقلانی حرکت کنید و البته باید دارای تخصص هایی نیز باشد که هر کدام از شما از آن بهره دارید اما در کنار تخصص تعهد و زیرساخت فکری مستحکم نیز باید باشد که اگر نباشد نه تنها سودمند برای انقلاب نباشد حتی در خدمت آسیب زدن به نظام باشد.

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی افزود: زمانی تخصص شما موجب تحقق تمدن اسلامی می شود که مجهز به بنیان فکری مستحکم بوده و هیج تهاجم، تطمیع و هوا و هوسی نمی تواند شما را از این مسیر منحرف کند و آن گاه است که هم خود و هم جامعه سعادتمند می شود./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات