۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸
کد خبر: ۶۱۴۱۷۳

جزئیات حمله تجاوزکارانه به حشد شعبی/ راز مداخله صهیونیست‌ها چیست؟

جزئیات حمله تجاوزکارانه به حشد شعبی/ راز مداخله صهیونیست‌ها چیست؟
درحالی که زمان زیادی از حمله هوایی به مواضع «حشد شعبی» در عراق سپری نمی شود، گمانه‌زنی ها پیرامون نقش مستقیم رژیم صهیونیستی در این اقدام تجاوزکارانه تقویت شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا،  روز جمعه هفته گذشته بود که یک پایگاه متعلق به نیروهای «حشد شعبی» عراق در شهر «آمرلی» واقع در استان «صلاح الدین» هدف حمله هوایی قرار گرفت. رسانه‌های خبری اعلام کردند که بمباران پایگاه مذکور به وسیله یک پهپاد ناشناس انجام شده است.

به دنبال حمله هواییِ پهپاد ناشناس به مقر حشد شعبی در شهر آمرلی واقع در صلاح الدین، شماری از اعضای این گروه شهید و تعدادی دیگر نیز زخمی شدند. با این حال، هیچیک از طرف‌های منطقه‌ای و بین المللی تاکنون مسؤولیت این حمله خصمانه و کینه توزانه علیه حشد شعبی را بر عهده نگرفته‌اند. هرچند که احزاب، جریان‌ها و ائتلاف‌های سیاسی در عراق، انگشت اتهام در حمله مذکور را به سمت ایالات متحده آمریکا نشانه رفتند اما پنتاگون هرگونه دست داشتن در این حادثه را تکذیب می‌کند.

وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا (پنتاگون) در همین ارتباط مدعی شده است: «از حمله احتمالی به حشد شعبی اطلاع یافتیم و اطمینان داریم که نیروهای آمریکایی در این حمله مشارکت نداشتند». این ادعا در حالی مطرح شد که ایالات متحده آمریکا طی سال‌های گذشته بارها مواضع حشد شعبی در نقاط مختلف عراق را هدف حملات هوایی قرار داده است.

در همین حال، اقدام خصمانه علیه نیره‌ای حشد شعبی واکنش دولت عراق را نیز به دنبال داشت. درهمین ارتباط، «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق دستور تشکیل یک کمیته حقیقت یاب به منظور تحقیق پیرامون حمله هوایی به مقر حشد شعبی در صلاح الدین را صادر کرد. طبق دستور صادره از سوی نخست وزیر عراق قرار است درباره حادثه حمله پهپاد ناشناس به پادگان شهدای تیپ ۱۶ حشد شعبی تحقیقات صورت گیرد. رسانه‌های عراقی اعلام کردند که کمیته حقیقت‌یاب مذکور متشکل از فرمانده نیروی هوایی، فرمانده دفاع هوایی و هیأت حشد شعبی است.

جاسوسی آمریکا از «حشد شعبی» پیش از حمله

هرچند که هنوز تحقیقات پیرامون هویتِ پهپاد ناشناسِ عامل حمله به پایگاه حشد شعبی در استان صلاح الدین ادامه دارد، اما از طرف‌هایی نظیر ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی به عنوان متهمان اصلی و اساسی انجام این اقدام خصمانه یاد می‌شود؛ به ویژه اینکه طبق آخرین گزارش‌ها، اندکی پیش از انجام این حمله آمریکایی‌ها اقدام به جاسوسی از مواضع حشد شعبی کرده‌اند.

درهمین ارتباط، شبکه «الاتجاه» عراق به نقل از یک منبع آگاه در نیروهای امنیتی این کشور اعلام کرد: اخیراً یک هواپیمای جاسوسی متعلق به ایالات متحده آمریکا در کوهستان «سنجار» و مناطق جنوبی این منطقه اقدام به جاسوسی کرده است. این منبع اعلام کرده است که هواپیمای جاسوسیِ مذکور از چهار تیپِ حشد شعبی و همچنین گارد مرزی نیروهای مسلح عراق تصویربرداری کرده است.

این درحالی است که اخیراً نیز رسانه‌های عراقی فایل صوتی گفت‌وگو بین فرمانده عملیات الانبار عراق با یکی از عناصر اطلاعاتی سیا را منتشر کردند که در این فایل، فرمانده عراقی مختصات و محل استقرار نیروهای عراقی را در اختیار جاسوس آمریکایی قرار می‌دهد. بر اساس آنچه که گفته شد، پر واضح است که ممکن است پهپاد ناشناسِ عامل عملیات تجاوزکارانه علیه حشد شعبی متعلق به ایالات متحده آمریکا باشد.

رژیم صهیونیستی عامل عملیات تجاوزکارانه علیه حشد شعبی؟

اما همانطور که پیشتر گفته شد، علاوه بر ایالات متحده آمریکا، از رژیم صهیونیستی نیز به عنوان یکی از مظنونین اصلیِ انجام عملیات تجاوزکارانه علیه حشد شعبی در شهر آمرلی واقع در استان صلاح الدین عراق، یاد می‌شود؛ که البته بدون شک در صورت صحت این سناریو، آمریکایی‌ها به طور کامل از نقشه شوم صهیونیست‌ها مطلع بوده‌اند.

در همین ارتباط، پایگاه لبنانی «العهد» گزارشی را منتشر کرده است. العهد به نقل از منابع امنیتی می‌نویسد: مواضعی که هدف سه حمله با سه کلاهک انفجاریِ چرخشی قرار گرفت از نوع «هاروپ» و ساخت اسرائیل بوده که اسم انگلیسی آن «Loitering Munition» است. به گفته این منابع، این کلاهک‌های انفجاری به طور اتوماتیک عمل کرده یا از طریق مرکز فرماندهی و کنترل از زمین هدایت می‌شوند و تا بُرد ۱۰۰۰ کیلومتر پرواز می‌کنند و طی شش ساعت پی در پی می‌چرخند.

پایگاه لبنانی العهد در گزارش خود در این خصوص آورده است: «رژیم صهیونیستی تنها طرف در منطقه محسوب می‌شود که از این سلاح برخوردار است». از سوی دیگر، خبرگزاری «المسله» عراق نیز به نقل از سایت «ELINT NEWS» انگلیس اعلام کرده که رژیم صهیونیستی عامل حمله تجاوزکارانه به مواضع حشد شعبی در عراق بوده است. در این میان برخی از رسانه‌های عراقی توئیت های کارشناسان نظامی رژیم صهیونیستی را منتشر کرده‌اند که طبق آنها، برخلاف گزارش‌های اولیه مبنی بر انجام حمله به وسیله پهپاد، جنگنده‌های «اف ۳۵» رژیم صهیونیستی این اقدام را انجام داده‌اند.

در هر صورت، با توجه به روابط استراتژیک میان ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی از یک سوی و همچنین حقد و کینه صهیونیست‌ها از گروه‌های مقاومت در سراسر منطقه از سوی دیگر، بعید به نظر نمی‌رسد که اخبار و تحلیل‌های منتشر شده پیرامون نقش تل آویو در بمباران مواضع حشد شعبی، صحت داشته باشد.

عقده گشایی صهیونیسم علیه ایران

اگر صهیونیست‌ها عامل اصلی حمله تجاوزکارانه به مواضع حشد شعبی در استان صلاح الدین باشند که البته بعید به نظر نمی‌رسد می‌توان این اقدامِ آنها را به نوعی عقده گشایی صهیونیسم علیه ایران قلمداد کرد؛ بدین ترتیب که تل آویو به دلیل متحمل شدن شکست در برابر ایران در منطقه، از طریق حمله به پایگاه گروه‌های مورد حمایت تهران در عراق تلاش کرده است تا به زعم خود از آن انتقام جویی کند.

این نکته نیز نباید فراموش شود که تل آویو به شدت از رشد و تقویت گروه‌های مقاومت در عراق از یک سوی و افزایش نفوذ ایران در این کشور از سوی دیگر احساس نگرانی می‌کند. از همین روی انگیزه کافی برای انجام عملیات تجاوزکارانه علیه حشد شعبی را داشته است؛ هرچند که بدون حمایت و کمک آمریکایی‌ها قادر به انجام چنین عملیاتی نبوده است.

آنچه که واضح به نظر می‌رسد این است که رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا نه تنها از رهگذر اقدامات خصمانه علیه گروه‌های مقاومت در عراق نمی‌توانند مانع قدرت یافتن بیشترِ این گروه‌ها شوند، بلکه در محدود کردن نفوذ جمهوری اسلامی ایران در این کشور نیز شکست خواهند خورد؛ کما اینکه تلاش‌های چندین ساله واشنگتن در این زمینه بی‌فایده بوده است./847/ب

رامین حسین آبادیان/مهر

ارسال نظرات