۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹
کد خبر: ۶۱۴۱۸۲
گزارش تحلیلی؛

بحران‌هایی که گریبانگیر تل‌آویو شده است

بحران‌هایی که گریبانگیر تل‌آویو شده است
تل آویو این روزها با بحران های زیادی از جمله بحران های سیاسی و مالی و نظامی دست و پنجه نرم می کند که بنا به اعتقاد تحلیل گران باعث شده تا روند زوال این رژیم شدت بگیرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، تشدید بحران های داخلی در رژیم صهیونیستی در سایه جدی شدن اختلافات میان مقام های سیاسی این رژیم باعث شده تا تحلیلگران بیش از پیش از فروپاشی این رژیم سخن بگویند. به تازگی سندیکای کارمندان وزارت خارجه رژیم صهیونیستی از اعتصاب هیأت های دیپلمات خارجی این رژیم خبر داده است. سندیکای کارمندان وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تمام هیأت های دیپلمات این رژیم قرار است طی روزهای آتی دست به اعتصاب بزند.

این اقدام دیپلماتهای صهیونیست در اعتراض به سیاستهای تل آویو در قبال وزارت خارجه این رژیم انجام می شود. این دیپلماتها اعلام کردند که بودجه تخصیص یافته به هیأت های دیپلمات صهیونیست در سراسر جهان به شدت کاهش یافته و حقوق این دیپلماتها زیر پا گذاشته شده است. منابع خبری اعلام کردند این اقدام سفرای وزارت خارجه تل‌آویو برای اولین بار در تاریخ این رژیم اتفاق می‌افتاد و می‌توان از آن به عنوان فرو ریختن خط مقدم سیاست‌های رژیم صهیونیستی در جهان یاد کرد.

اعتصاب هیأت های دیپلمات صهیونیست در سراسر جهان را می توان یکی از مواردی دانست که باعث تشدید اوضاع داخلی رژیم صهیونیستی طی دوره اخیر به ویژه ماه های اخیر شده است. اخیراً یهودیان اتیوپی تبار موسوم به فلاشا نیز با برگزاری تظاهرات گسترده و پی در پی در اراضی اشغالی اعتراض خود را نسبت به سیاستهای نژاد پرستانه و تبعیض آمیز تل آویو اعلام کرده بودند.

این اعتراضات در حالی صورت گرفت که یهودیان اتیوپی تبار در اراضی اشغالی به شدت از سیاستهای تبعیض آمیز مقام های رژیم صهیونیستی رنج می برند و کار به جایی رسید که با کشته شدن یک جوان اتیوپی تبار به دست یک افسر پلیس صهیونیست این اعتراضات مانند یک بمب ساعتی منفجر شد و مناطق مختلف اراضی اشغالی را در بر گرفت.

به تمام این معضلات باید بالا گرفتن اختلافات سیاسی میان سیاستمداران صهیونیست به ویژه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و آویگدور لیبرمن وزیر جنگ سابق این رژیم که دو رقیب سیاسی جدی برای یکدیگر به شمار می آیند اضافه کرد.

لیبرمن که سخنان بی پرده وی علیه سیاستهای نتانیاهو زبانزد است به تازگی گفته که نتانیاهو همچون سگی است که فقط واق واق می‌کند، اما گاز نمی‌گیرد. این سخنان لیبرمن علیه نتانیاهو زمانی مطرح شد که سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در مصاحبه با شبکه خبری المنار تأکید کرد که مقاومت بیش از هر زمان دیگر قدرتمندتر شده است و قادر به نابود کردن کامل اسرائیل و بازگرداندن آن به عصر حجر است.

لیبرمن تنها سیاستمدار صهیونیستی نیست که علیه نتانیاهو به شدت اعتراض کرده و سخنرانی می کند بلکه بنی گانتس رییس حزب موسوم به سفید آبی نیز بارها به دلیل ضعف نتانیاهو در برابر گروه های مقاومت فلسطین از وی انتقاد کرده است. وی گفته بود: ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که حماس به قدرت بازدارندگی رسیده به‌طوری که هر آنچه را می‌خواهد بر نتانیاهو دیکته می‌کند و به همین سبب ما قدرت بازدارندگی نداریم.

مقامات صهیونیست که تنها به لفاظی علیه حزب الله لبنان و ایران و در کل محور مقاومت در منطقه می پردازند خود به خوبی می دانند که یارای مقابله با گروه های مقاومت در فلسطین را که بدون هیچ حمایتی توانسته اند نظامیان صهیونیست را از پای درآورده و تسلیم کنند ندارند چه رسد به آنکه بخواهند جنگی تمام عیار علیه حزب الله لبنان و یا ایران به راه بیاندازند.

به همین دلیل درگیری میان مقام های صهیونیست بیشتر از جنبه سیاستهای خارجی این رژیم و لفاظی ها و تهدیدات تو خالی تل آویو علیه کشورهای منطقه صورت میگیرد.

نتانیاهو که رکورد دار بیشترین زمان تصدی پست نخست وزیر در تاریخ رژیم صهیونیستی شده هنوز نتوانسته یک ائتلاف یکپارچه برای تشکیل کابینه ایجاد کند. شرایط داخلی رژیم صهیونیستی به گونه ای پیش می رود که می تواند زمینه‌ساز سرنگونی نتانیاهو در انتخابات پیش روی این رژیم باشد.

بالا گرفتن اختلافات میان نتانیاهو و لیبرمن به حدی جدی شده که صدای دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا را نیز درآورده است. رییس‌جمهور آمریکا ابراز امیدواری کرده که اختلافات میان بنیامین نتانیاهو و آویگدور لیبرمن درباره تشکیل کابینه حل شود.

شکست های میدانی پی در پی ارتش رژیم صهیونیستی در برابر نیروهای مقاومت به ویژه شاخه نظامی جنبش حماس با نام گردانهای شهید عزالدین قسام نیز یکی دیگر از نشانه های تضعیف ساختار حاکمیتی سیاسی و نظامی این رژیم است.

بنا به اذعان روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت پس لرزه‌های شکست در عملیات خان یونس در جنوب نوار غزه همچنان ادامه دارد و یک فرمانده دیگر صهیونیست‌ها نیز قرار است برکنار شود. بر اساس گزارش این روزنامه، تبعات شکست در خان یونس همچنان دامنگیر شعبه اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی است و در پی شکست در این عملیات، یکی از فرماندهان صهیونیست قرار است تا پایان هفته جاری برکنار شود.

تحلیل گران نظامی رژیم صهیونیستی نیز معتقدند که پس لرزه‌های شکست در عملیات خان یونس همچنان دامنگیر سازمان‌های نظامی اسرائیلی است. آنها تاکید دارند که ضربه‌های امنیتی حماس به تل آویو در جریان عملیات خان یونس قابل وصف نیست.

شکست تلاش های آمریکا برای متحد کردن کشورهای عربی و کشورهای منطقه در قبال معامله قرن و جلب حمایت آنها برای موافقت با این طرح آمریکایی که تماماً به نفع رژیم صهیونیستی بوده و حقوق ملت فلسطین را در خصوص تشکیل کشور فلسطین به طور کامل نادیده می گیرد یکی دیگر از عوامل تشدید کننده بحران ها در این رژیم به شمار می رود چرا که تل آویو بر اجرایی شدن معامله قرن و محو کردن مسأله فلسطین برای همیشه در تاریخ معاصر حساب ویژه ای باز کرده بود.

در مجموع می توان گفت که سیاست خارجی جنگ طلبانه رژیم صهیونیستی در کنار سیاستهای تبعیض آمیز سران این رژیم در داخل در سایه ضعف نظامی ارتش این رژیم و شکست معامله قرن و هم چنین بحران مالی که بخش های مختلف رژیم صهیونیستی به ویژه هیأت های دیپلمات با آن دست و پنجه نرم می کنند مشکلات عدیده ای را برای تل آویو ایجاد کرده است.

در نهایت باید به این سخنان سید حسن نصرالله که در هر مناسبتی به آن اشاره می کند پرداخت که اسرائیل از خانه عنکبوت سست تر است و بررسی وقایع اخیر در اراضی اشغالی و اوضاع نا به سامان داخلی و خارجی رژیم صهیونیستی بیانگر ماهیت سست بودن این خانه است که دیر یا زود نهایتاً منجر به فروپاشی آن خواهد شد./847/ب

فاطمه صالحی/مهر

ارسال نظرات